RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 2 februari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di feb 03, 2009 2:54 am    Onderwerp: Verslag 2 februari Reageer met quote

Gerard Milort vond dat hij slecht gespeeld had. Hij kwam niet lekker uit de opening en kreeg nooit een stelling waar hij het best mee uit de voeten kan. Dit was zeker ook de verdienste van Martin van Velzen, die vond dat hij juist een heel goede partij speelde. Hierdoor ging het goed gelijk op en nog wat vroeg misschien werd de vrede getekend.

Ook Jan Wuister en Aat van der Toorn hielden elkaar goed in evenwicht, denk ik, want ik heb er weinig van gezien. Maar de uitslag was in ieder geval remise. Jan had wel 3 zakjes Fishermen's Friend voor zich liggen. We weten dat het sterk spul is, maar of je er ook beter van gaat schaken? Volgens Jan wel, "Ik blijf er wakker van", zei hij.

Ruut de Boer had eindelijk eens een makkie. Tegenstander Peter Ingenhoes dacht iets te lang over zijn eerste zet na, maar dat kwam waarschijnlijk omdat hij niet op kwam dagen.

Karel van Leeuwen heeft de juiste vorm na zijn winterslaap nog niet gevonden. Nu heeft hij wel 2x sterke tegenstanders gehad. Jeroen van der Zwan won in het middenspel met een kleine combinatie een stuk en dat speelt een stuk makkelijker.

Evert van Dalen was iets te snel met zijn dubbel stukoffer. Nu werd het gewoon 2 stukken weggeven. Martin de Groot nam ze dankbaar aan. Hij was er blij mee, omdat hij ook nog een zeer zware taak als wedstrijdleider had.

Wim Pronk had nog niet eens alles ontwikkeld of die dekselse Geert Middelkoop had hem al 'n pionnetje afgesnoept. Later won Geert nog meer materiaal en de partij.

Daar ik dacht met een oneven aantal te zitten, was Wout Taal ditmaal de klos om met zwart tegen Gadget aan te treden. Gadget beet flink van zich af, krabde een pion van het bord en spinde een matnet. Wout wist het grootste gevaar te ontwijken door dames te ruilen, maar deed daarna zetten waar Gadget de rug van kromde en alle haren gingen er van overeind staan. Met een snelle mataanval blies gadget de vijandige koning om.

Extern RSCBP 1 - Promotie 4:
Floris de Leeuwe probeerde een pion te offeren, maar zijn tegenstander nam het niet aan. Hierdoor kwam er van aanvallen ook niet veel en al snel was er een totaal gelijke stand op het bord, die maar gauw remise gegeven werd. 0.5-0.5

Dennis Ramondt volgde al snel. In een misschien iets mindere stand, nam zijn tegenstander het remise aanbod aan. 1-1

Bert de Groot leek een leuke stand te hebben, maar hij trapte in een vervelende combinatie, die hem een kwal zou kosten. I.p.v. de kwal te incasseren, voerde de tegenstander de druk op en mat of meer materiaalverlies was niet meer te voorkomen. 1-2

Bart Verbaan werd verrast door zijn tegenstander. I.p.v. 1 pion achter zoals gebruikelijk, stond hij er nu ineens 2 achter. Wel had hij een enorme druk op de rokadestelling. Bart zag even later zijn kans schoon en offerde een toren voor een paard. Hij had hierna een eenvoudig eeuwig schaak, maar besteedde zijn tijd om te kijken of er geen mat in zat. Dit werd helaas niet gevonden en waarschijnlijk zat het er ook niet in. Mocht Bart nog iets vinden m.b.v. de computer, dan lezen we het nog wel. Bart was na afloop zo snel vertrokken, dat hij vergeten was zijn drankrekening te voldoen. Althans volgens de 2 lieftallige dames achter de bar. Op het gevaar af dat Bart toch betaald heeft, heb ik de rekening vereffend. O ja, Bart, je hebt 30 cent fooi gegeven. 1.5-2.5

Ik moest helaas met zwart spelen en kwam door gebrek aan openingskennis nogal passief uit de opening. Gelukkig ben ik wel goed in de verdediging en toen mijn tegenstander de in mijn ogen vervelendste zetten achterwege liet, begon ik voorzichtig weer wat hoop te krijgen. Maar de echte aanval moest nog beginnen. Ik werd verrast door een kwaliteitsoffer die mijn koningsstelling opblies. Door snel een pion terug te geven, kon ik toren en dame in de verdediging brengen. Dit had mijn tegenstander blijkbaar niet berekend en de 10 minuten voorsprong die hij had waren een paar zetten later 7 minuten achterstand geworden. Met nog minder dan 5 minuten en een bord vol stukken, vond hij niet de moeilijke te vinden weg naar winst en ik dacht dit wel even te winnen. Maar eerst verbruikte ik veel tijd om de zet te vinden waarmee ik een pion zou winnen, maar die voortzetting klopte helaas niet. Daarna verspeelde ik zelfs nog een pion en toen moest ik vechten voor de remise. In wederzijdse tijdnood kon ik alle pionnen eraf slaan en was het toch nog remise. Gelijk na afloop liet ik hem zien hoe hij had kunnen winnen. Zo ging hij toch nog met een kater naar huis. Helaas bleek bij nog dieper rekenen die voortzetting ook remise. 2-3

Ton van der Zijden had een veel te gesloten stelling. Dat is zijn speelstijl niet. Hij verbruikte erg veel tijd om nog iets leuks te vinden, maar dit brak hem in de tijdnoodfase op. 2-4

Dennis Wareman won in tijdnood een stuk tegen een pion, maar had daarna geen pionnen meer over. Zelfs al had hij daarna paard en pion van de tegenstander mogen slaan, dan had het resterende KLPK eindspel waarschijnlijk teveel tijd gekost om dat nog mat te krijgen. 2.5-4.5

Remco Crefcoeur deed het uitstekend op bord 1. Zijn tegenstander kwam er niet door en verloor zelfs een pion. Ook had Remco behoorlijk wat tijd meer. Door voortdurend met remise dreigingen te komen, verloor Remco veel tijd met het ontwijken ervan. Met nog beide minder dan een minuut op de klok, zette Remco veel te langzaam en verloor nog. 2.5-5.5

Hierdoor heeft Promotie 3 wedstrijdpunten meer, waardoor het haar naam wel eer aan zal doen.

Hans
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: