RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 9 maart

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di mrt 10, 2009 2:08 pm    Onderwerp: Verslag 9 maart Reageer met quote

Bart speelde tegen Remco en had na luttele zetten al een stelling op het bord die menig tegenstander had doen verzuchten waarom ze niet wit geloot hadden. Remco verdedigde goed, maar verspeelde daarmee wel veel kostbare tijd. Bart speelde 2 mindere zetten en verspeelde daarmee veel van zijn voorsprong. Het gevaarlijk uitziende Td6 werd door Remco door tijdgebrek niet goed beoordeeld. Na De4 zou zwart zelfs wat beter staan. Remco koos voor een eindspel DT tegen TLLP. Ook spannend. Zo spannend dat Bart een remisevoorstel van Remco, die in tijdnood was, maar aannam. Bart stond echter wel gewonnen, al waren daar wel computeranalyses voor nodig.

Door grote vermoeidheid na een weekend Parijs, maandagochtend 5:30 vertrokken om de ochtenddrukte te vermijden en op tijd terug te zijn voor schaakles en daardoor slechts 2 uur te hebben geslapen, besloot ik een BA'tje (Bondswedstrijd later in de week Afwezigheid) te nemen. Oorspronkelijk had ik me nog wel ingedeeld tegen Martin van Velzen, maar toen Gerard van der Zijden een BA nam en we daardoor een oneven aantal kregen, besloot ik zijn voorbeeld maar te volgen. Dat bleek een goede beslissing, want mijn vervanger Ton had zijn handen meer dan vol aan Martin. Ton werd bij een koningsaanval verrast door iets wat leek op een stukoffer. Kon even niet beoordelen of het dat ook echt was. Ton blijkbaar ook niet, want hij zag (alweer) mat in 1 over het hoofd.

Vincent Duin mochten eindelijk de degens kruisen met Bert. Veel vuurwerk was er niet te zien en in het middenspel werden de zetten herhaald.

Floris hoefde ditmaal geen pion te offeren om beter uit de opening te komen. Ruut speelt de opening vaak te passief. Een paardaanval, door Ruut over het hoofd gezien, was de inleiding tot alle ellende die zwart over zich heen kreeg. Floris vond weliswaar geen snelle winstweg, maar peuzelde wel hier en daar een pionnetje op. Toen de teller op 3 stond, vond Ruut het wel genoeg.

Geert verloor een pion in het middenspel, maar door agressief tegenspel pakte hij er weer 2 terug. Hij had zelfs kunnen proberen om voor de winst te gaan, maar remise vond hij al mooi genoeg.

Rob verraste Jeroen met goed spel en nadat Jeroen zijn rokade was kwijtgeraakt, stond wit gewoon beter. Het lukte Rob om een vol punt binnen te halen, maar ik heb helaas niet meegemaakt hoe.

Jan Wuister en Evert speelden een vrij vreemde partij. Je zou kunnen zeggen dat ze er een potje van maakten. Jan pakte een stuk dat Evert alleen kon terugpakken door een open koningsstelling te accepteren. Maar een stuk achter is ook niet alles. Toch koos Evert daarvoor. Even later ging Jan de fout in door zijn dame in te sluiten. Jan kreeg er nog wel wat voor terug, maar het overblijvende eindspel D tegen TP was waarschijnlijk wel verloren. Toen Evert een matnet ging fabriceren en daarbij zijn dame in liet staan, vond Jan het wel zo netjes om remise aan te bieden. Waarom deed je dat niet tegen mij Jan? Evert nam het meteen aan. En was nog dankbaarder toen hij door kreeg dat zijn dame aangevallen stond.

Jan Ouwerkerk kreeg pas laat in het middenspel wat overwicht, maar maakte toen wel snel korte metten met Wim.

Wout verloor in de opening al een stuk tegen Peter. Toch hield hij het nog vol tot het eindspel. Het is dat hij een stuk minder had, want anders was zijn positie zelfs beter. Met nog maar 1 stuk op het bord en geen vrijpionnen, kon Peter niet meer in de fout gaan en hij won.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: