RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 8 juni

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di jun 09, 2009 11:20 am    Onderwerp: Verslag 8 juni Reageer met quote

Van der Zijdens krijgen te weinig

Gerard Milort en Bert hadden beide al een uur nodig voor een zet of tien. En dan kom je later in tijdnood. Het laatst wat ik van de stelling gezien heb, was alles nog in evenwicht. Het zag er echter ook nog zeer druk bevolkt uit en ik vermoed dat Bert in tijdnood heeft misgegrepen.

Al spoedig in de partij mocht Ton zomaar een stuk winnen van Remco. Die leek dat niet door te hebben en speelde 'vrolijk' verder. Bijna kreeg hij nog geijk ook, want Ton kon promoveren tot dame met pat als gevolg. En dus promoveerde Ton uit ballorigheid tot paard, al had hij er nog 2 op het bord staan. Toen een volgende promotie naderbij kwam, vroeg Ton om nog een paard, maar toen vond Remco het genoeg.

Floris probeerde het maar weer eens met 1.d4. Hans besloot om d5 achterwege te laten, om zo Floris uit zijn voorbereiding te halen. Dit had gedeeltelijk succes. Nadat Hans echter hardhandig met zijn hoofd tegen de muur in aanraking was gekomen (waarschijnlijk doordat Floris de tafel had verschoven), was blijkbaar die hersencel afgestorven die verantwoordelijk was voor het inzien dat er een pion staat aangevallen. Floris vermoedde dat ik het wel uitgerekend had, maar wou het (helaas) toch wel bewezen hebben. Met goed spel kon Hans de partij toch weer in balans brengen. In tijdnood werd er wederzijds geblunderd en met nog 7 seconden op de beide klokken bij elkaar opgeteld, koos Hans voor een eeuwig schaak.

Peter zette Gerard van der Zijden steeds meer onder druk en kon de partij op verschillende manieren uitmaken. Artistiek als hij is, koos hij voor de fraaiste, maar dat bleek nu net een variant te zijn waarin Peter zich had verrekend. Plots leek Gerard aan het langste eind te trekken. Maar de partij eindigde toch heel verrassend in remise ondanks een toren meer voor Gerard. Blijkbaar was er een eeuwig matdreiging. Ik zou die laatste zetten graag willen zien, want het is haast niet voor te stellen dat Gerard niet gewonnen stond.

Jan Ouwerkerk had geprotesteerd tegen de indeling en om onbegrijpelijke redenen werd dit protest gehonoreerd. Nu mocht hij het met zwart opnemen tegen Ruut. Nadat ik Ruut een consumptie aanbood als hij zou winnen, ging hij een stuk beter spelen. Jan liet zijn loper insluiten, maar wist zonder dit stuk toch voor voldoende complicaties te zorgen. Toch kwam Ruut er uit, al kostte dit hem wel erg veel tijd. In een veel betere stand bood hij daarom maar remise aan, wat door Jan werd aangenomen. Ruut blij, Jan blij en ik blij. Geen consumptie voor Ruut.

Jeroen kon ondanks een betere loper niks beginnen tegen Martin de Groot. Alle zware stukken waren afgeruild op de enige open lijn en een piondoorbraak of binnendringen van de koning lukte toen ook niet meer. Remise was onvermijdelijk.

Martin van Velzen had een klein overwicht in de vorm van druk op f7. Niet veel aan de hand leek het, maar Jan Wuister deed toch iets verkeerd en de partij was toen verrassend snel voorbij.

Evert mocht tegen Wim al vroeg in de partij met de dame op h7 inslaan. Na een paar seconden de stelling bekeken te hebben, hoorde de hele zaal Evert zeggen, "O, het is mat". Ik probeerde dat in mijn partij na een schaakje ook, maar Floris besloot om toch maar door te spelen.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: