RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 19 oktober

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di okt 20, 2009 11:19 am    Onderwerp: Verslag 19 oktober Reageer met quote

Weinig commentaar per partij dit keer. Er waren er zoveel en ik had mijn hersens meer dan vol aan Gerard Milort. Die begon wat passief met d6 en c6 (en dat na 2 weken voorbereiding), maar dat duurde niet al te lang. Net toen het spannend leek te worden, blunderde ik een stuk weg tegen een pion. Omdat het nog zo vroeg was en ik nu toch wel een sterk centrum had, besloot ik om nog maar even door te spelen. Terecht, want Gerard besloot zijn dame op het onveilige h5 te zetten, waardoor mijn blunder toch een knap gevonden offer werd. Hij zag zich genoodzaakt het stuk voor 2 pionnen terug te geven (nadat hij de scherpste voortzetting Lxh3 verworpen had omdat hij een fraai mat in 5 over het hoofd had gezien bij verkeerd tegenspel). Rybka zag daarna voor wit zowaar een voordeel van .5, ondanks een pion achterstand. Nadat zwart een 2e pion pakte, bood hij heel gemeen remise aan. In zo'n explosieve stelling neem ik dat zelfs niet aan na de 30ste zet. Maar je gaat dan natuurlijk wel lang nadenken. Misschien zie je dan wel dat je volkomen verloren staat en kun je alsnog de remise nemen. Maar ik zag alleen een hoop mogelijkheden en met veel te weinig tijd over, besloot ik toch door te spelen. Onterecht bleek thuis, want toen stond ik al weer wat minder. Gerard maakte het goed af en werd nog geholpen door een blunder in tijdnood.

Bart mocht proberen te bewijzen dat Bert's kampioensschap een toevalstreffer was. Bert wrong zich in inferieure bochten om toch maar vooral niet in 40 jaar openingsvoorbereiding te komen. Hierdoor moest Bart ook gewoon nadenken. Hij leek toch een goede stelling te hebben, maar kon het gat in de verdediging niet vinden. Misschien was het er ook niet. Waarschijnlijk veel te vroeg werd de vrede getekend.

Floris speelde naar eigen zeggen tegen een geweldig sterke Aat. Die speelde de partij van de avond. Dat moest ook wel, anders had Floris natuurlijk niet verloren.

Vincent mocht tegen Geert, die wat al te enthousiast met zijn stukken naar voren ging. Toen de loper werd teruggedrongen, koos Geert voor het verkeerde veld, waardoor er een pionvork kwam met b4. Als ik het goed gezien heb, had het niet veel uitgemaakt. Wit had toch wel b4 gespeeld, want het paard op a5 had geen vluchtvelden meer. Met een stuk meer kon Vincent de druk nog meer verhogen en Geert gaf op.

Evert had weer eens een stuk in de aanbieding gedaan voor een interessante koningsaanval. Helaas kwam hij er niet door en toen Wim nog een 2e stuk had gewonnen, was de partij over.

Martin de Groot had niet veel moeite met Karel. Die had 2 stukken op een lijn staan. Een torenzet op dezelfde lijn zorgde voor stukwinst en de partij was al over voordat de koffie op was.

Dennis Ramondt liet zijn gezicht weer eens zien en hij mocht de degens kruisen met een nieuw lid, Sherief. Die kan heel behoorlijk schaken, zoals Floris en Vincent met vluggeren mochten ondervinden. In zijn eerste serieuze partij verloor hij al snel een kwaliteit tegen een pion. Toch wist hij de stelling nog lang interessant te houden. Maar uiteindelijk begonnen de pionnen toch te vallen.

Gerard van der Zijden had een wat lelijk uitziende stellling, met een wat ingesloten loper op c1. Ondanks veel nadenken, kon Jeroen hier geen voordeel uithalen. Hij liet zelfs zijn loper vangen. Die kon geen kant meer op nadat hij werd aangevallen door een pion. Jeroen gaf snel daarna op.

Ruut blunderde een dame tegen 2 stukken weg, maar had snel daarna een aanval op de toren en een dreiging van een vork op dame en koning. Dit kostte Jan Ouwerkerk de toren. Wel had hij inmiddels ook 2 pionnen meer en dit hield de boel lekker in evenwicht. Wat niet lekker zat, was de tijdnood van Ruut. Het is al niet zo lekker spelen tegen een dame. Een foutje en je verliest een stuk. Ruut moest dus lang nadenken en had die tijd niet. Hij verloor een stuk of op tijd (niet gezien).

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
GerardM
Site Admin

BerichtGeplaatst: di okt 20, 2009 9:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Hans,
Leuk stukje. Ik denk dat 18. ..., Lxh3 wel kon. Het is mat in 6 na:
19. Txb7, Pg4! 20. Dxa6 (of Dxc6), Lxh2 21. Kxg2, Dh2+ 22. Kf3, Pe5+!! (gemist) 23. fxe5, Td3+ 24. Kg4, Dh5 mat.
Na 20. f4, Lxg2 21. Kxg2, Pe3+ valt Tf1; en na 20. Pf4, Lxf4 21. gxf4, Lxg2 22. Kxg2, Dh2+, 23. Kf3, Dh3 valt Pc3 en is het uit.
Zonder Frits of Rybka, overigens ...
Groet,
Gerard M.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
vinternet
Site Admin

BerichtGeplaatst: za okt 24, 2009 7:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien handig om de diagramstelling erbij te zetten.

Zie http://rsc-bp.duinsoftware.nl/forum/viewtopic.php?t=107 voor meer uitleg.

bv F E N=2kr1n1r/1pq1p1bp/p2pp3/5P1R/2n1P1P1/2N1B3/PPPQB3/2KR4>
geeft dit (F E N zonder spaties ertussen) :

maar dit is overigens een heel andere stelling
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: