RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 2 november

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di nov 03, 2009 2:12 pm    Onderwerp: Verslag 2 november Reageer met quote

Het was een zwarte dag voor onze vereniging. Niet alleen ging ons 2e met 0.5-7.5 onderuit tegen DD 4, maar in de interne wonnen de zwartspelers met maar liefst 1,5-5,5.

Gerard Milort deed zijn best om weer eens matig uit de opening te komen, en slaagde daar redelijk in. Hiermee probeert hij zand in de ogen van de tegenstander te strooien, maar daar trapt niemand meer in. Toch kreeg hij Ton nog behoorlijk onder (in)druk. Ton vond nog genoeg tegendreigingen om een remise te bewerkstelligen, maar ik ben benieuwd wat de computer er van vond.

Aat en Bart hadden lange tijd een stand op het bord die wederzijds pijn aan de ogen moet hebben gedaan. Het stond allemaal vreselijk vast met ingesloten stukken. Ik verwachtte een spoedig remise om aan die ellende te ontsnappen. Maar Bart vond dat hij minder verschrikkelijk stond en speelde door. Terecht, want de druk werd steeds groter voor wit. Toen Aat zijn paard dreigde te verliezen, ging hij door tijdsdruk ook nog onverwacht mat.

Rob moest een half uur wachten op Dennis, dus moest er met een versneld tempo gespeeld worden. Of het hierdoor kwam dat Rob zijn dame verloor tegen een stuk, is niet bekend. Hij speelde wel nog erg lang door in de hoop dat Dennis net zo aardig zou zijn.

Een oneven aantal spelers en geen Vincent. Dat betekent dat er iemand tegen Gadget mag/moet. Dat wil natuurlijk niemand en ik weet ook wel waarom; ze bied je geen drankje aan. Uiteindelijk werd Hans bereid gevonden om achter de laptop plaats te nemen. Na een moeizaam begin zag Hans de dreiging van een Ruutloper (een loper die er niet meer uit kan. Maar Hans geeft dan liever een pion voor actief spel. Gadget sloeg de pion en nadat al haar actieve stukken waren afgeruild, kon haar opgesloten toren pionnenverlies niet meer voorkomen. Hans won daarna eenvoudig. Hoewel, echt winnen doe ik nooit tegen mijn creatie. Ik speel toch eigenlijk tegen mezelf.

Geert probeerde door snel spel nieuwkomer Sherief af te bluffen. Dat leek even te lukken. Sherief speelde ook veel te snel en wit leek even beter te staan. Maar na een foutje van Geert trok Sherief de partij toch naar zich toe.

Wout zette de partij goed agressief op, maar vergaloppeerde zich weer eens. Als hij nou eens geen stukken zou weggeven, dan zou het zo een goede middenmoter kunnen zijn. Nu kon Evert dankbaar het stuk in ontvangst nemen en de partij beslissen.

Bijna deelde Karel in de malaise. Hij gaf Roos alle kans op een goed resultaat. Karel had het voor elkaar gekregen dat er zonder klok gespeeld werd en kon zodoende lekker lang nadenken. Zo rekende hij zich toch nog uit de moeilijkheden en kon hij de partij beslissen met een fraai mat.

Extern:

Jeroen verloor als eerste zo snel, dat ik niet eens gezien heb hoe.

Peter was daarna aan de beurt. Hij wou het spectaculair doen. zijn stukoffer zou mogelijk tot mat leiden, maar zijn tegenstander wist de enige zetten te vinden die de zaak overeind hielden.

Martin de Groot zag de bui al hangen en bood maar snel remise aan. Toegegeven, het was ook behoorlijk remise.

Martin van Velzen stond wel 2 pionnen achter, maar had een aanval die zijn tegenstander behoorlijk deed zuchten. Toen die ook nog een grote afruil miste waarmee hij onder de druk was uitgekomen, stond niets een stukwinst meer in de weg. Of je moet het niet zien natuurlijk. Martin deed een andere, leuk uitziende, zet, waardoor de tegenstander wel gedwongen werd om de dames te ruilen. Daarna gaven de 2 pluspionnen de doorslag.

Gerard was steeds meer onder druk komen te staan en had bovendien nog tijdnood. Met de torens op de 7e rij, een vlag op vallen en ook nog een pion op promoveren, werd de druk te groot.

Jan Ouwerkerk leek wel op weg naar winst. Zijn tegenstander stond onder druk en had minder tijd. Jan begon lang na te denken hoe hij verder moest en overzag toen prompt een pionvork. Hij gaf gelijk op.

Ruut stond lange tijd gelijk, maar toen begon een paard eng te doen. Die drong de stelling van Ruut binnen en dreigde een toren te slaan. Toen die verzet werd, was er een ander vorkje mogelijk en daarmee verloor Ruut een loper. Het paard kon misschien nog wel gevangen worden, maar alleen ten koste van 2 pionnen. Ruut speelde nog door tot aan bijna promotie, voordat hij opgaf.

Floris had een interessante pot. Omstanders dachten dat hij snel mat kon geven, maar ik was iets te laat aan het bord gekomen om dat met eigen ogen te kunnen zien (en aan Floris subtiel over te brengen). Floris vond in ieder geval niets en moest veel tijd besteden andere methoden om zijn tegenstander te vloeren. In de uitvluggerfase met minder tijd, won Floris zowaar materiaal. Maar direct daarna verloor hij door een paardvork zijn dame.

Nou ja, volgende keer beter (slechter kan haast niet).

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: