RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 7 december

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di dec 08, 2009 3:48 pm    Onderwerp: Verslag 7 december Reageer met quote

Een kort verslag van de interne. Het eerste speelde en daar was veel aan de hand.

Jan Wuister won van Martin de Groot, die daar zo ontdaan van was dat hij zijn boekje vergat. Het zit in mijn tas Martin, de kast was al dicht.

Geert voelde zich een kind, want Karel speelde voor Sinterklaas. Een beetje laat, maar Geert aanvaarde dankbaar 2 stukken. Daarna besloot hij wat terug te doen en stopte een dame tegen 2 stukken in zijn schoen. In deze interessante configuratie trok Geert aan het langste eind en Karel droop gedesillusioneerd af naar Spanje.

Peter kwam lekker uit de opening, won tijdelijk 2 pionnen, waarvan hij er een weer moest inleveren, maar Sherief had ook nog een ingesloten toren. Daarna misrekende Peter zich in een koningsaanval van Sherief en mocht nog blij zijn dat hij naar remise kon afwikkelen.

Evert begon nog wel aardig tegen Jan Ouwerkerk, maar verloor daarna steeds meer materiaal. Hij speelde door tot het eind, ondanks dame en een handvol pionnen achterstand. Jan had dan ook nog maar 40 minuten op de klok. Toen Jan echter een 2e dame had gehaald, wist hij een snel matnet te vinden.

Wim verloor van Rob door een koningsaanval die materiaal ging kosten om het mat tegen te gaan.

Wout in vorm, maakte het Ruut erg lastig. In plaats van stukken te winnen kon Ruut slechts hier en daar een pionnetje mee snoepen en dan is het altijd uitkijken geblazen voor een tegenaanval. Maar Ruut wist, ondanks de tijdnood, toch de winst veilig te stellen.

Roos stond al een een handvol stukken achter toen ik een goede blik kon werpen op het bord. Bovendien was haar positie ook niet geweldig met een ingesloten toren. Martin maakte het snel af en kon toen aan les geven beginnen.

Externe:
Ik had Vincent gevraagd om een verslag te maken voor de externe, maar ik zag ook wedstrijdleider Gerard van der Zijden aantekeningen maken. Dus op het gevaar af dat er 3 verslagen komen is hier mijn verslag. Er gebeurde dermate veel, dat ik er toch wat over wil zeggen.

Het begon al in het begin. Ik had overal de klokken op 1u30m + 10 sec. gezet. Blijkt dat het 1u40m + 10 sec. moet zijn. Ik in paniek overal de klokken aanpassen. Ik schijn de enige te zijn die er een beetje verstand van heeft. Een paar zetten later bleek dat ik een verkeerd level had gekozen. De voorgeprogrammeerde tijd van 1u30m was wel te veranderen, maar de standaard 30 seconden niet. Nog eens alle borden langs geweest en probeer dan nog maar eens een normale match te spelen.

Ik zal me beperken tot mijn eigen partij, om Gerard niet het gras voor zijn voeten weg te maaien. Ik kon niet echt mijn geliefde stelling krijgen en moest wat opletten voor het openbreken van de stelling door zwart. Toen de gevreesde zet kwam, overzag ik pionverlies. Ik had het in eerste instantie wel gezien, maar was het na verdere berekeningen vergeten. Toch had ik wel wat compensatie doordat de loper van zwart opgesloten raakte. Na wat positioneel zwakke zetten van mijn tegenstandster, kon ik een pion terugwinnen, maar ik had goed ingeschat dat die giftig was.

Nog steeds een pion achter, maar eigenlijk al volkomen gewonnen. Het vervelende is echter dat ze nu heel goed ging spelen. Nou ja, met de volgende zet h5 gaf ze gelijk een pion weg en even verderop speelde ze te snel, waardoor ze nog een pion te makkelijk weggaf. Maar verder deed ze niet veel verkeerd en bleef ze de druk er op houden. Twaalf zetten later was de volgende stelling bereikt:

Wit dreigt Ph5+. Na Kh6 is Df4 mat, na Kf8 of g8 is Dd8 mat en na Kh8 Dd8 Lg8 Dxf6 Kh7 Dg7 is het ook mat. Helaas vond ze de beste zet: Lg6!! Andere zetten verliezen meer materiaal, veel meer materiaal of gaan snel mat. Nou ja, snel, Dxe2+ schijnt een mat in 12 te zijn. Door tijdnood overzie ik vervolgens pionverlies, een mat in 5 en nog een paar sterke zetten. Beide spelers moeten ineens opletten voor mat, maar ik heb de tijd niet meer om het goed uit te rekenen. Na al eerder een stuk weg te hebben geblunderd, lijkt het alsof ik in de volgende stand nog een blunder maak en eerlijk gezegd was het er ook een, daar ik (nog) niet gezien had hoe ik me eruit moest redden.

Zwart moet hier gewoon Dxd3 spelen en dan staat ze een gezonde pion voor. Maar ze speelt het logisch uitziende Pf3+, die mij noopt tot een dameoffer om mat tegen te gaan. Maar nadat ze de dame slaat, verliest ze de dame door de paardvork op g5. Wit staat dan een stuk voor en dan kan zelfs ik het niet meer fout doen. Helaas was mijn tijd al 4 zetten voorbij en je krijgt er dan geen 10 seconden meer bij.

Meer spelers hadden last van blunders en als ze niet uit zichzelf vertrekken wou ik graag de volgende spelers voordragen om geroyeerd te worden: Aat, Ton en Hans daar ze een goede stelling verloren en tegelijkertijd ook die laatste van der Zijden maar. Als wedstrijdleider van een 8-tal met een beschamende 3-5 nederlaag (gemiddeld hadden we 185 elo meer), moet hij zijn conclusies trekken. Verder een waarschuwing voor Gerard Milort en Dennis Ramondt die aan een veel belovende stelling slechts remise overhielden en Bert, die als clubkampioen niet behoort te verliezen. Al had zijn tegenstander als enige wel een hogere rating.

Nog een grappig incident. Ton had in tijdnood gevraagd aan de wedstrijdleider om te kijken of hij er wel 10 seconden bij kreeg per zet. Dat je eigen broer je niet vertrouwd dat je een klok goed kan instellen, ongelooflijk. Ton deed een zet, Gerard ziet dat er 10 seconden bijkomen en steekt zijn duim omhoog. Prompt wordt hij beticht van het zich bemoeien met de partij. Gelukkig nam de tegenstander genoegen met de uitleg. Het hielp ook wel een beetje dat Ton zich mat liet zetten.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: