RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Bekerwedstrijd Schaakhuis - RSCBP

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di dec 15, 2009 3:55 am    Onderwerp: Bekerwedstrijd Schaakhuis - RSCBP Reageer met quote

Door afzeggingen en te laat door hebben dat we een bekerwedstrijd hadden, gingen we in niet bepaald de sterkste formatie bij Schaakhuis op bezoek. Ons team bestond uit Gerard Milort en Dennis Ramondt, die beiden vorige week een goede stand remise lieten worden en de beroertjes van der Zijden, die beiden in een aardige vormcrisis lijken te zitten. RSCBP stond ditmaal dan ook meer voor Revaliderende SchaakClub Bijna Puntloos. We hadden dus wat goed te maken. Op 3 van de 4 borden hadden we al gauw een flinke voorsprong in tijd. Het werd de tegenstander knap lastig gemaakt. Ook de tegenstander van Ton dacht af en toe lang na, maar dat was meer omdat hij maar niet kon vinden hoe hij moest profiteren van de matige openingsopzet van Ton. Wit was al helemaal ontwikkeld en Ton moest nog 2 stukken ontwikkelen en rokeren. Toen dat eindelijk gelukt was, bleek ook Ton niet echt slecht te staan. Mijn tegenstander kwam steeds meer gedrongen te staan en dacht heel lang na. Voor 4 zetten in het middenspel had hij maar liefst 40 minuten nodig en hij vond steeds niet beter dan de meest logische zet. Ook Gerard had zijn tegenstander aardig klem en het wachten was op materiaalwinst. Na ongeveer 2 uur spelen hadden wij gemiddeld 30 minuten meer op de klok. Dennis begon toen ineens heel lang na te denken. Toen ik naar de stelling keek, begreep ik waarom. Er zat een stukoffer voor 2 pionnen in en dat zag er nogal interessant uit. Dennis kon inderdaad de verleiding niet weerstaan en ging ervoor. Helaas verdedigde zijn tegenstander zich uitstekend en al gauw kon hij een 1 achter zijn naam zetten. Vrij snel daarna dacht Gerard dat hij een kwaliteit ging winnen, maar in plaats daarvan verloor hij de partij. Ik verzuchtte "Het zal wel weer allemaal van de gebroeders van der Zijden moeten komen". Helaas blunderde Ton in tijdnood en toen zat er voor mij niets anders op dan te proberen de eer te redden. Hier de volledige partij:

Hans van der Zijden - David Jonkman (1894)
1.c4 Pf6 2.g3 g6 3.Lg2 c5 4.Pc3 Lg7 5.d3 d6 6.e4 Pc6 7.Pge2 Lg4 8.h3 Ld7 9.0-0 0-0 10.f4 Dc8 11.Kh2 Pe8 12.g4 e6 13.Le3 Pd4 14. Lf2 Pxe2 15.Dxe2 Lc6 Het wordt onderhand tijd om de stelling open te gooien met e5, maar mijn tegenstander had dermate weinig tijd over, dat ik besloot om de stelling nog even dicht te houden en wellicht nog verder de druk op te voeren. 16.Tac1 f5 17.Le3 fxg4 18.hxg4 Pf6 19.Lh3 De8 20.g5 Pd7 21.Dg4 e5 22.f5 gxf5 23.exf5 Tf7

24.f6 ligt hier teveel voor de hand. Die heeft mijn tegenstander vast goed bekeken. Ik besluit om nog even te wachten en speel de zet die Rybka ook licht het beste vindt (+2.78 om +2.58 voor f6).

24.Pe4 Lf8 25.g6 hxg6

Na 26.fxg6 Tg7 27.Tf7 gaat de waardering al omhoog naar +7. Dat zag ik allemaal niet en ik koos voor een andere zet waarvan ik dacht dat het materiaal zou winnen. Helaas klopte dat niet. 26.Dxg6+ Tg7 27.Dxe8 Txe8 28.f6 Tf7. Telkens als ik weer iets gevonden denk te hebben, vindt zwart weer de juiste verdediging. Ik begin zelf ook langzaam in tijdnood te komen. Met de volgende zetten probeer ik een matnet te krijgen, maar door goed verdedigen kost mij dit zelfs een pion, al is de stelling wel remise door de ongelijke lopers. 29.Tf5 Lxe4 30.Tg1+ Kh8 31.dxe4 Pxf6 32.Lg5 Le7 33.Lxf6 Lxf6 34.Tg6 Tef8 35.Th5+ Th7 36.Txh7+ Kxh7 37.Lf5 Kh8 38.Th6+ Kg8. Ik probeer nog een keer om een matnet te vinden. Je weet het nooit met die tijdnood. 39.Kg3 a5 40.Kg4 b6 41.Kh5 a4?? Oei, zwart had absoluut Kf7 moeten spelen. Hij was bang voor Th7 en kon het door de tijdnood niet meer goed uitrekenen. 42.Kg6 Lg7 43.Le6 en zwart geeft op.

Het 2e speelde thuis en een verslag zal wellicht nog volgen. Een stand die mij door Bert werd doorgestuurd, wil ik u niet onthouden.

Waar de witte pionnen zijn gebleven weet ik niet, maar Jan Ouwerkerk is zoals bekend nogal hebberig. Hij speelde hier met zwart Da3 Kb2 Da2 met remise, waardoor het team in elk geval won. Had hij even iets langer gekeken, dan had hij wellicht het mat in 16 gevonden. 1... Da3+ 2.Kc2 Dc5+ 3.Kb3 Txd3+ 4.Pxd3 Dc4+ (dit is de enige stand waar zwart twee zetten heeft die tot mat leidt, ook Db5+ is goed). 5.Ka3 Da6+! 6.Kb4 Dxd3 7.Dg4+ Pd7 8.Lc3 Dxc3+ 9.Ka4 b5+ 10.Txb5 cxb5+ 11.Kxb5 a6+ 12.Ka4 Dc2+ 13.Ka5 Ld8+ 14.Kb4 Le7+ 15.Ka5 Dc5+ 16.Kxa6 Db6 mat. De witte zetten zijn optimaal. Alle andere witte zetten leiden tot een even snel of sneller mat.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
vinternet
Site Admin

BerichtGeplaatst: di dec 15, 2009 10:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het verslag van het tweede team en de interne competitie is hier te vinden
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/forum/viewtopic.php?t=381
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: