RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 21 december

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di dec 22, 2009 12:17 pm    Onderwerp: Verslag 21 december Reageer met quote

Nog nooit hadden zoveel mensen zich afgemeld. Op de fiets was het ook bijna niet te doen zonder sneeuwketting. Sommige bussen waren ook uitgevallen, auto's waren ingesneeuwd. Toch waren er nog 12 mensen die zich niet hadden afgemeld, waarvan er 10 zich ook daadwerkelijk door de sneeuw hebben geploegd. De andere 2 zijn waarschijnlijk gestrand halverwege en op dit moment wordt er nog druk naar ze gezocht met poolhonden en st. Bernhards. Ik heb ze dan ook maar geen strafpunten gegeven voor het niet afmelden.

Nadat ik een aantal logische koppelingen gedaan had bleven er 3 goede spelers over die onderling niet tegen elkaar mochten en alleen nog maar tegen Evert van Dalen ingedeeld konden worden. Die had echter niet zo'n zin in simultaan (moet je 3 drankjes halen) en dus moest er wat ontkoppeld worden. Dit had tot gevolg dat er een hoop paringen waren tussen de bovenste en de onderste helft.

Bert kreeg een groot positioneel overwicht tegen Rob, die zich in allerlei bochten wrong om de boel gesloten te houden. Zijn stukken stonden op de meest vreemde plaatsen, maar toch kon Bert het gat niet vinden. Tegen het einde vond Rob niet de juiste verdediging en kreeg met 0 punten geen loon naar werken.

Een zelfde soort partij speelde Hans tegen Ruut. Ook hier stond alles behoorlijk dicht geschoven. Hans had meer ruimte en er ontstond een lang heen en weer geschuif om de stukken in de juiste stelling te krijgen voor een doorbraak. Ruut had hier en daar ook wat dreigingen, waardoor Hans uitermate voorzichtig moest schuiven. Met een beetje meer agressie had Ruut zelfs het initiatief kunnen nemen. Nu bleef hij afwachten op de onvermijdelijke doorbraak. Om die mogelijk te maken moesten de witte torens op de g-lijn geposteerd worden, waardoor Ruut de open gekomen h-lijn kon pakken. Meteen bood hij (voor de 2e keer) remise aan. En dan kun je wel doorspelen op zijn vlag, maar ik zag niet hoe ik verder moest en ik vermoedde dat zwart zelfs iets beter zou staan. Een vermoeden dat door Rybka inderdaad bevestigd werd (0.19). Geen diagrammen dit keer. Daar was de partij niet interessant genoeg voor. Ook al een reden om de remise te accepteren. Hoefde ik tenminste niet meer die droefenis te aanschouwen.

De enige partij die er op papier interessant uitzag, was die tussen Sherief en Gerard Milort. Sherief kwam goed uit de opening, maar verloor het gevecht om de open f-lijn. Verder stond zijn loper wat buitenspel en de pionnenstructuur was ook minder. Hier maakte Gerard geraffineerd gebruik van en hij won een paar pionnen en even later de partij.

Martin de Groot hield Bart lang in evenwicht. Ruut dacht zelfs gezien te hebben dat Martin een stuk had kunnen winnen, maar het kan ook zijn dat Ruut door zijn eigen partij wat stukken zag vliegen. Het tij keerde toen Martin al zijn pionnen op de damevleugel op witte velden zette, waardoor zijn loper wat ingesloten raakte. Bart viel daar gelijk aan en kreeg een toren op de 2e rij. Dit resulteerde in pionwinst en dat is meestal wel voldoende voor Bart. Die wint zelfs nog als hij een pion achterstaat.

Evert kon geen vuist maken tegen Ton. Door een slechte ontwikkeling bleef zijn koning in het centrum en Ton won al snel een stuk. Evert speelde nog even door, maar met een messcherpe aanval won Ton nog veel meer materiaal en toen vond Evert het wel goed.

Volgende week oliebollentoernooi, met kerstprijzen voor iedereen. Hopelijk is de sneeuw dan verdwenen en kunnen we met een grote groep afscheid nemen van 2009. De maandagen vallen gunstig dit seizoen, er valt er geen een uit. Dus 4 januari is de eerste schaakmaandag van 2010.

Mocht ik u niet meer zien de volgende week, dan alvast prettige feestdagen gewenst.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: