RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 11 januari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di jan 12, 2010 3:29 pm    Onderwerp: Verslag 11 januari Reageer met quote

De spannendste pot van de avond was natuurlijk die tussen Geert en Evert. Ze maakten er een heroisch gevecht van dat alle kanten op kon. Zeker nadat Geert een mat had gemist. Uiteindelijk was een klein foutje van Evert voldoende voor Geert om toch te winnen.

Floris speelde een fantasie opening tegen Karel en verloor/offerde een pion. Veel compensatie leek hij niet te hebben, maar door beter positiespel kwam wit toch langzaam beter te staan. Karel verloor een stuk in tijdnood, 2 uur voor sluitingstijd!! Hij wou vroeg naar huis om TV te kijken. Video- of harddiskrecorder en uitzending gemist schijnen hem vreemd te zijn. Floris weigerde tot overmaat van ramp ook nog eens remise aan te nemen en dus moest Karel wel doorspelen. Gelukkig duurde dat niet al te lang voor hem, want Floris vond de winnende combinatie.

Ook wel een geinige partij was die tussen Gerard Milort en Bert. Ergens ging er iets mis in de berekening van wit en Bert kwam uiteindelijk een stuk voor tegen wat pionnen. Door zijn tijdnood voelde Bert zich genoodzaakt om remise aan te bieden (mooi op de 30ste zet). Ik vulde de uitslag vast in, maar Gerard speelde toch door. Gelukkig maar, want het spektakel dat ons voorgeschoteld werd, was een smadelijke nederlaag meer dan waard. In de volgende stand ben ik niet helemaal zeker of de pion op g4 staat of ergens anders op de g-lijn.

Hier staat wit gewonnen. g5, e7 en Th7 zijn allemaal nog winnend. Gerard speelde het logisch uitziende 1.f6 en werd toen verrast door 1...Tf4+. Een geweldige vondst, vooral in die tijdnood. De stelling is ineens remise. 2.Kxf4 Pxe6+ 3.Ke5 Pxg7 4.fxg7 Kf7 5.g8 D+ Kxg8 6.Kd6 a5 en nu is bxa6 e.p. de makkelijkste weg naar remise. Gerard speelde echter 7.Kc5. Bert speelde 7...b6+, waarna beide promoveerden in een nog steeds remise eindspel. Had Bert echter Kg7 gespeeld, dan had Gerard nog erg moeten oppassen.

Aat tegen Peter was ook zeer interessant. Helaas werd daar wel snel remise gegeven. Daar betaal ik toch geen contributie voor?

Jan Wuister is in goede vorm en hield Dennis keurig op remise.

Gerard van der Zijden leek wel goed te staan tegen Jan Ouwerkerk. Die vond zelf in ieder geval dat hij overspeeld werd. Maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als er geen sambal bij zit. Gerard vond geen winstweg en de vrede werd getekend.

Martin van Velzen had vanuit de opening al veel druk op de koningsstelling van Jeroen. Die wist alle dreigingen te neutraliseren en toen was de stelling wel erg remise.

De lelijkste partij van de avond werd door de broertjes Hans en Ton gespeeld. Eerst was de stelling heel vast. Nadat er eindelijk wat werd afgeruild, dacht Ton dat hij eerst wel een mat kon dreigen i.p.v. een stuk terugslaan. Zelfs Hans zag de tussenzet die een stuk won. Ton speelde toch maar even door, je weet maar nooit, en wist enige druk te zetten. Makkelijk te verdedigen, maar als je uit vorm bent zie je vaak niet alles.

Hans speelde hier de op 3 na slechtste zet. Zelf Dxf4 was nog beter. 29.Pd3? Txf3 30.Txf3 Dg4+ oeps, niet gezien. Mat kan alleen voorkomen worden door de dame te geven. Niet veel later gaf Hans op.

Het 3e speelde uit tegen DSC en won overtuigend met 1-5.

Herman Lucas 0
Ruut de Boer 1
Rob Berger 1
Henk Verploegh 1
Sherief El Sayad 1
Martin de Groot 1

Vorige week donderdag speelde het eerste uit tegen Botwinnik. Dat team stond onderaan, maar heeft toch nog een gemiddelde elo van boven de 1750. Tel daarbij op dat we 3 invallers hadden en een moeilijke avond lag in het verschiet. Ik had gelijk een verslag moeten schrijven, maar was een beetje depri van mijn eigen partij. Ik voelde me de hele partij zeer helder en toch zie ik weer dingen over het hoofd. Nadat 7 partijen waren afgelopen, stond het 3,5-3,5. Alleen bord 8 was nog bezig. Daar zat invaller Jan Wuister. Hij stond eerder nog een kwaliteit achter, maar zijn tegenstander had het een beetje laten liggen. Hij verloor de kwal weer en Jan nam het initiatief over. Fraai speelde hij het eindspel naar winst en een benauwde winst houd ons nog een beetje in de race om promotie.

Bart Verbaan 1
Gerard Milort 1
Peter Ingenhoes 0
Ton van der Zijden 1
Hans van der Zijden 0
Aat van der Toorn rem
Gerard van der Zijden 0
Jan Wuister 1

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: