RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 18 januari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di jan 19, 2010 4:55 am    Onderwerp: Verslag 18 januari Reageer met quote

Van een aantal partijen heb ik niet veel gezien. Tegenstander Aat liet me teveel nadenken. Dus volsta ik in die gevallen met de uitslag.

Jan Wuister - Rob Berger 1-0
Wout Taal - Roos Pardon 1-0

Wim had een makkie tegen Geert, die naar eigen zeggen had lopen knoeien.

Evert had een ingewikkelde stand op het bord getoverd tegen Karel. Die zat met zijn gedachten al bij "Schavuit van Oranje" en verloor daardoor het overzicht, materiaal en de partij.

Martin de Groot leek Martin van Velzen makkelijk op remise te houden, maar hij verloor op de een of andere manier toch 2 pionnen. De dreiging van eeuwig schaak zorgde ervoor dat hij zijn pionnen terug won en toen werd er alsnog remise overeen gekomen.

Ruut verrastte Sherief met een klassiek loperoffer op f7. Sherief besloot maar tot Kf8 en d6, waardoor Kxf7 weer wel mogelijk werd. Ruut vergat de loper terug te halen en speelde toen de rest van de partij met een stuk minder. Nadat alle stukken waren afgeruild, hield zwart een paard en een vol punt over.

Jeroen kreeg een goede stelling tegen Dennis en won een pion. Helaas kostte hem dat zoveel tijd dat hij in het eindspel toch nog op de vlag ten onder ging. Dennis had toen nog meer dan een uur over.

Er kwam ook een nieuw gezicht binnen, al vonden Ton en Hans het wel een bekend gezicht. Ton dacht aan "Opsporing verzocht", maar daar kijk ik nooit naar dus dat valt af. Na een wat roestige opening, bleek deze meneer (Adrie van den Berge) toch wel degelijk te kunnen schaken. Ton kon de gewonnen pion pas in het eindspel ombouwen tot winst.

Na een vreselijke seizoenstart besloot ik vanaf deze maandag een comeback te maken. Ik dronk nogal wat Red Bulls, maar die houden je ook een beetje wakker als je wel wilt slapen. Zo was ik eigenlijk permanent iets te moe om mijn oude niveau te halen. Dus besloot ik ermee te kappen en Gerard Milort, Bart en Bert besloten gelijk de confrontatie uit de weg te gaan door af te zeggen. Nu moest Aat mijn slachtoffer worden. Hier een verslag:

Aat - Hans
1.d4 Pf6 2.c4 e6 3.Pc3 Lb4 4.Lg5 0-0 5.e4 h6 Na 6.Lh4 g5 valt pion e4, dus speelde Aat hier 6.Lxf6 Dxf6 7.e5 De7 8.Ld3 c5 9.Pe2 Pc6 Wit zit al een beetje in de problemen. Er dreigt pionwinst en alleen 10.a3 voorkomt dat. De volgende zet kost zelfs 2 pionnen 10.Le4 cxd4 11.Lxc6 dxc3 12.bxc3 dxc6 13.cxb4 Dxb4+ 14.Dd2 Dxc4 15.0-0 b6 16.Tac1 Dd5 17.Db2 Td8 18.Pg3 La6 19.Tfe1 c5 20.Pe4 Lb7 21.Dc3 Dd3 22.Pd6 Dxc3 23.Txc3 Ld5 24.a3 f6 25.f4 fxe5 26.fxe5 Tf8 27.Pb5 Tf4 28.h3 Te4 Een foutje, al heeft het bij goed spel nog geen gevolgen. 29.Txe4 Lxe4 30.Pc7 Niet gezien. Zwart krijgt nu een vrijpion, maar dat had tijdelijk moeten zijn. 30...Td8 31.Pxe6 Te8 Na 31...Td5 valt de vrijpion weer. 32.Te3 Lxg2 33.Pxc5

Hier stond ik voor een moeilijke keuze. Lxh3 en 2 pionnen voor blijven of bxc5 en de stelling vereenvoudigen. Ik zag geen makkelijke winst en koos er voor om het gevaarlijke paard er op te houden. 33...Lxh3 34.Pd3 Lf5 35.Pb4 Td8? Weer een fout. Ik wou Pc6 beantwoorden met Td3, maar dat kost een loper na Pe7+. 36.Pc6 Td1+ 37.Kf2 Kf7 38.Pxa7 Td2+ 39.Ke1 Td3 40.e6+ Ke8? Na 40...Kf6 gaat de e-pion verloren. 41.Te5

Hier zag ik spoken. Ik was bang voor Pb5 gevolgd door Pc7 schaak, waarna eeuwig schaak dreigt of promotie. Een simpel Lg6 voorkomt dat. Na lang nadenken besloot ik toch maar tot 41...Txa3 en verwachtte nu 42.Pb6 Ta1+ 43.Kd2 g6 44.Pc7+ Ke7 45.Pd5+ Ke8 eeuwig schaak. Gelukkig kwam het daar niet van want 44.e7 wint dan voor wit. Aat speelde hier 42.Pc8 Volgens Rybka ook geen slechte zet, maar het maakt het iemand in tijdnood wel makkelijker. 42...Lxe6 43.Pxb6 Kf7 44.Tc5 Ta6 45.Tc7+ Kf6 46.Tc6 Kf5 47.Tc5+ Ke4 Als wit nu Tc6 speelt, had ik waarschijnlijk de tijdnoodfase niet overleeft. Na de volgende zet is het eindspel makkelijk gewonnen. 48.Pc8 Lxc8 49.Txc8 Kf5 50.Tc7 g5 51.Tf7+ Kg4 52.Kf2 Ta4 53.Tf6? Tf4+ Nu de torens geruild moeten worden is de rest niet moeilijk meer. 0-1

Gerard Milort kwam nog met een stelling uit het Corus toernooi. Een partij uit de eerste ronde: van Wely - Short.

Short speelde hier 29...Df5 en verloor uiteindelijk. Gerard vroeg zich af of 29...Txe3 iets was. Na een grondige analyse geeft Rybka de volgende variant: 30.fxe3 Txe3 31.Db4 Dg3+ 32.Kh1 Lxg3 33.Tb8+ Kf7 34.Tb7+ Kg6 35.Dd2 Lc8 36.Tba7 Dh4+ 37.Kg1 De4 De score is +2 voor wit. Ongeveer 1 pion meer dan voor Txe3, dus het offer lijkt niet goed.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
vinternet
Site Admin

BerichtGeplaatst: di jan 19, 2010 9:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Doordat we gister er een nieuw lid bij kregen, heb ik op de computer dit nieuwe lid meteen ingevoerd en hem bij de stand ook meteen erbij gezet.
Omdat Hans al zo vlug was dat het verhaal en de mail al voor de morgen verstuurd waren, kwam ik er pas dinsdagochtend achter dat nog niet alles goed was ingevoerd.
Zo heb ik de naam van het nieuwe lid nog even goed ingevoerd (. verwijderd) en hem een rating toegekend. Ook was bij Sherief zijn aanvangsrating verdwenen en deze stond weer op 0. Dit is ook in de stand op de site gecorrigeerd, maar stond in de mail nog verkeerd.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: