RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 1 februari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di feb 02, 2010 1:58 pm    Onderwerp: Verslag 1 februari Reageer met quote

Daar het eerste een belangrijke externe wedstrijd speelde, heb ik niet veel gekeken bij de interne competitie.

De enige partij waar iets zinnigs over te zeggen viel, was die tussen Vincent en Peter. Vincent kwam het beste uit de opening en won ook een pion. Daarna leek het alsof hij niet goed voor de winst durfde te gaan. Hij gaf de pion te gemakkelijk weer terug en de stand was toen weer in evenwicht. Niet lang daarna werd remise overeen gekomen, al zag de stelling er nog interessant genoeg uit.

Ons eerste speelde tegen Schaakhuis 2. Een belangrijke confrontatie, want het is een van onze concurrenten. Net als HSV hadden ze pas een verliespunt. Wij al 3.

Dennis Ramondt speelde weer als Anand in zijn beste jaren. Niet qua kwaliteit van de zetten maar qua snelheid. Hij verloor al gauw een pion en kreeg een vervelende aanval over zich heen. Die wist hij tegen te houden. Nadat zijn tegenstander niet had gezien dat een pion door een penning niet gedekt stond, bood deze maar snel remise aan. Waarschijnlijk bang dat hij nog meer zou overzien. Dennis nam het aan.

Gerard Milort kwam langzaam steeds beter te staan. Na de 30ste zet van wit had hij de volgende stand:

Hier overzag Gerard het fraaie 30...Pxg3! Als wit het paard slaat, komen dame en toren naar binnen denderen. Gerard speelde het ook winnende 30...Txa3, maar het werd hem wel erg gemakkelijk gemaakt doordat wit een mat in 2 tegen over het hoofd zag. 1.5-0.5

Invaller Floris had een tegenstander die moeite had met coordinaten en daardoor verzocht om op een plastic bord te spelen. Met schaken had hij duidelijk minder moeilijkheden. Hij leek niet onder de indruk van de 3 pionoffers die Floris deed en hield keurig stand. Nadat de druk van de ketel was, kon hij de partij definitief beslissen. 1,5-1,5

Dennis Wareman had wel een erg zwakke tegenstander tegenover zich. Een van 1398. Nou begrijp ik waarom de gemiddelde rating zo laag was en het team toch zo sterk. Een koningsaanval werd de tegenstander te machtig en hij verloor een stuk. Dat was nog geen reden voor hem om op te geven, maar Dennis gaf dit voordeel niet meer uit handen. 2.5-1.5

Aat kwam steeds meer onder druk te staan en bezweek uiteindelijk. Wel speelde hij tegen een onbekende speler volgend de HSB. Kunnen we dan de winst niet claimen? We hebben de bordpunten hard nodig. 2.5-2.5

Bert verdedigde zich keurig al kostte dit wel veel tijd. In een eindspel met beide 2 lopers wist hij zelfs een pion te winnen, maar voldoende voor de winst was dit niet. 3-3

Het moest dus weer eens van de broertjes komen.

Ton speelde het middenspel een stuk beter. Kwam een pion voor en vergrootte daarna de druk. De tegenstander kon het tij niet meer keren. 4-3

Een grote druk dus op mijn schouders. Na een verkeerd plan te hebben gekozen, moest ik ineens snel omschakelen naar de verdediging. Ik had veel tijd verbruikt om dreigend materiaal verlies te voorkomen. Gelukkig dacht mijn tegenstander over 1 zet ineens +/- 25 minuten lang, waardoor ik zelfs iets meer tijd had. Het denken resulteerde wel in pionwinst, maar in een stelling die voldoende compensatie gaf. Dit resulteerde uiteindelijk in een pionneneindspel met evenveel pionnen. En wat zijn die eindspelen toch lastig. Liefst 5x ging het van remise naar winst of verlies. We zaten natuurlijk wel in tijdnood, maar als je ziet wat je allemaal niet zag.

Deze stand beoordeelt de computer als remise. Ik speelde hier 38.Kd3 Zwart staat gelijk gewonnen want wit komt zo een tempo te kort. 38.f3 was de enige juiste zet. 38...g5 39.h4 gxh4 Gooit de winst weer weg. 39...g4 was noodzakelijk. 40.gxh4 Ke5 41.Ke3 f4+ 42.Kf3? Alleen 42.Kd3 is goed. 42...Kf5 43.h5 h6 44.Kg2 Kg4 45.b5 f3+ 46.Kh2 axb5 47.axb5 Kxh5?? Heel vreemd dat zwart hier 47.Kh4 over het hoofd ziet. Ik moet dan naar de onderste rij en zwart wint een pion. Nu win ik de f-pion terug. Lijkt nog steeds slecht voor wit door de verre vrijpion, maar het is remise te houden. 48.Kg3 Kg5 49.Kxf3 h5 50.Kg3 h4? De beslissende fout. 51.Kh3 Als zwart nu Kh5 speelt dan moet hij de h-pion loslaten na f4. Mijn tegenstander ging voor de f-pion. Ik peuzelde de h-pion op en was eerder bij de b-lijn. 5-3

Zo kwamen we in punten op gelijke hoogte met Schaakhuis. Om kampioen te worden moet HSV een keer verliezen, maar die hadden al met 6-2 gewonnen van Lierse. Lierse had ons wel getrakteerd op een nederlaag. De enige hoop lijkt Schaakhuis. Verder zullen we ook wat aan de bordpunten moeten doen. Ik denk dat 2x 6-2 of beter noodzakelijk is.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: