RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 15 februari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di feb 16, 2010 11:57 am    Onderwerp: Verslag 15 februari Reageer met quote

Ton kwam wel redelijk uit de opening tegen Gerard Milort, maar daarna werd hij toch langzaam (of eigenlijk best wel snel) in de hoek gedreven waar de klappen vallen en de pionnen sneuvelen. Het einde was, met alweer de 5e notatiefout, niet meer te reconstrueren. Ton stond toen al 2 pionnen achter en de stelling was ook niet erg prettig. Nu ik een paar partijen van Gerard heb geanalyseerd, ben ik erachter gekomen hoe hij het beste te bestrijden is. Als je geluk hebt, komt Gerard zo slecht uit de opening dat hij snel remise aanbiedt. Als je dan weer de pech hebt dat je Hans heet en er zijn nog geen 30 zetten gedaan, dan sla je dat af, om vervolgens natuurlijk toch te verliezen. Mocht Gerard goed de opening hebben doorstaan, dan kun je het beste "even" naar het toilet gaan en niet meer terugkeren.

Bert speelde zijn bekende "Lg5 op de 2e zet" variant. Misschien moet ik toch eens 1.d4 h6 proberen. Na de 8ste zet van wit was de volgende stand ontstaan:

Na alles goed te hebben doorgerekend, kwam ik tot de conclusie dat 9...Pxe4 een pion zou winnen. Mocht het toch verkeerd zijn, dan kan ik in ieder geval zeggen dat ik een pion voor stond tegen Bert. Rybka is niet erg onder de indruk en geeft wit meer dan voldoende compensatie. Na een lange slagenwisseling, staat Bert voor een moeilijke keuze.

De dames ruilen en met 1 pion minder een eindspel in dat zeer waarschijnlijk remise is, of de dames erop laten en een goede aanval starten. Hij koos voor het laatste, maar dat kost wel nog een pion. 13.De2 Ik had gezien dat Dxd4 faalt op Le4. Dus deed ik 13... Dxa2. Kon niet goed inschatten of de witte aanval succesvol zou zijn, maar ik stond in ieder geval 2 pionnen voor tegen de Champ en wie kan dat nou zeggen? 14.f5 0-0 15.Lc4? Een logische zet, maar helaas niet goed. 15...Da2+ 16.Kd2 Da5+ 17.c3 Dxf5 en 3 pionnen voor tegen de clubkampioen en wie kan dat nou zeggen? Wel eng is het dat ik al mijn pionnen nog op de originele lijnen heb staan, dus hoe breng ik nu mijn torens in het spel?

Bert heeft inmiddels de aanval ingezet en ik besluit hier tot het gevaarlijke 26...g5? Ik kan nu met Df6 de dames ruilen en ik dreig ook met f4 de witte aanval dood te laten bloeden. Bert speelt natuurlijk 27.gxf5 exf5 en nu zag ik evt. ook kansen met het binnenvallen van mijn dame. De volgende simpele zet zag ik echter over het hoofd. 28.Lf3 Er valt helemaal niets naar binnen en er dreigt groot materiaalverlies. 28...Tae8 (Kh8 is beter) 29.Lxd5+? Zeer verleidelijk, maar Thg1 is beter. Rybka waardeert de stelling als gelijk. In het eindspel doe ik een verkeerde zet om de witte vrijpionnen te beteugelen. Ik sla ze er wel af, maar het kost me mijn paard. Maar inmiddels is mijn vrijpion ook zo gevaarlijk geworden, dat Bert niet zijn laatste pion op het bord kan houden. En hoewel ik met mijn randpion tegen zijn loper de enige ben die nog mat zou kunnen geven, besluit ik toch maar om de remise te accepteren. Ik stond 3 pionnen voor en toch wordt het weer remise. En wie kan dat nou zeggen?

Ruut heeft een manier gevonden om van zijn slechte lopers af te komen. Zo snel mogelijk ruilen tegen loper of paard. Er valt wat voor te zeggen, al krijgt de tegenstander dan wel vaak het loperpaar. Hij had er uiteindelijk succes mee tegen Geert.

Het 2e speelde extern en won met 6,5-1,5.

Floris de Leeuwe 0
Peter Ingenhoes 1
Vincent Duin 1
Gerard van der Zijden rem
Jan Ouwerkerk 1
Jan Wuister 1
Martin van Velzen 1
Jeroen van der Zwan 1

Zwart dreigt een stuk te verliezen, maar het is allemaal nog niet zo erg. Bij het uitvoeren van de rokade liet Floris pardoes de koning vallen en die landde keurig op f8. Een andere verklaring heb ik niet voor deze vreemde zet. Wit wint inderdaad een stuk en zwart heeft niets meer. na 14...0-0 15.Pxe5 Lxg2 is 16.Pd7 de enige zet om materiaal voor te komen. Maar na 16...Df5 17.Pxf8 Lf3! moet wit opletten dat hij niet mat gaat en het is juist zwart die materiaal wint.

Ik zal proberen om komend weekeinde een clubblaadje te maken. Mocht u nog kopij hebben, dan gaarne z.s.m. opsturen naar "j.zijden4@chello.nl".

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Sherief1990

BerichtGeplaatst: di feb 16, 2010 7:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je zou ook is 1.d4 Pf6 2.Lg5 Pe4 3.Lf4 c5 (allemaal theorie) kunnen proberen tegen de Trompowsky van bert :p. groetjes sherief.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: