RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 22 februari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di feb 23, 2010 2:38 pm    Onderwerp: Verslag 22 februari Reageer met quote

Na een Hollandse opening (slecht dus), was de volgende stand bereikt.

Gerard Milort heeft hier net 7.e2-e4 gespeeld en Peter mist nu een aardige voortzetting. 7...fxe4 8.Pxe4 Pxe4 9.Dxe4 Lf5 en na een damezet komt zwart met Pb4. De dreiging Pc2+ en torenwinst, doet wit de rokade verliezen. Of zwart kan kiezen voor het winnen van pion d4. 10.De3 is de enige manier om d4 nog een keer te dekken, maar dan is 10...Pb4 nog erger. Peter neemt het initiatief niet en leest ook blijkbaar mijn stukjes niet. Anders was hij wel "even" een sigaretje gaan roken, om vervolgens niet meer terug te keren. Met 1 wit en 2 zwarte stukken aangevallen, maakt Peter de fout om zijn aangevallen stuk te spelen naar een veld waar het afgeruild kan worden door het aangevallen witte stuk. Een diagram was misschien wat duidelijker geweest, maar daar had ik geen zin meer in. Hierdoor komt Peter een kwaliteit achter en toen duurde de partij niet lang meer.

Een leerzame partij voor Gerard van der Zijden en daarom maar even de hele partij besproken, opdat anderen er ook wat van kunnen leren.

1.d4 d5 2.c4 e5 3.dxe5 d4 4.e3 Een logisch uitziende zet, maar al niet zo goed. Meestal wordt hier 4.Pf3 gespeeld. 4...Lb4+ 5.Ld2 dxe3! 6.fxe3 is nu de enige zet die speelbaar is. Gerard snapt het plan van Bert (of eigenlijk Albin, want de opening staat bekend onder de naam Albin tegengambiet) niet. Hij denkt dat Bert hier een fout maakt. Maar een beetje meer respect voor een clubkampioen kan geen kwaad.

6.Lxb4? exf3+! De koning kan niet slaan op f2, want dan gaat de dame verloren. 7.Ke2 fxg1P+! De promotie tot paard is noodzakelijk om Dxd8+ er uit te halen. De rest van de partij is minder interessant. Beide spelers spelen vrijwel optimaal en wit blijft gewoon een stuk achter. Voor de volledigheid: 8.Ke1 Dh4+ 9.Kd2 Df4+ 10.Kc2 Lf5+ 11.Ld3 Pc6 12.Lxf5 Dxf5+ 13.Kb3 Pe2 14.Lc3 Pxc3 15. Pxc3 Pge7 Hier zag Gerard er geen heil meer in en gaf op.

Hans speelde tegen Bart en die besloot met zwart zich wat passief op te stellen. Lijkt mij niets voor Bart en wit komt dan ook langzaam steeds beter te staan.

1.c4 Pf6 2.g3 g6 3.Lg2 Lg7 4.Pc3 c6 5.d4 d6 6. Pf3 0-0 7.0-0 Pbd7 8.e4 e5 9.d5 c5? Geen theorie meer en een keuze die me zeer bevreemdde. Ik verwachtte cxd5 of Pc5. Wit heeft nu wat meer ruimte en kan voorzichtig aan een aanval beginnen. Het kan allemaal de goedkeuring van de computer niet hebben, maar het heeft wel succes. 10.a3 a6 11.Dc2 Tb8 12.a4 h6 13.a5 b6 14.axb6 Dxb6 15.Pa4 Db7 16.Ld2 Pb6 17.Pxb6 Dxb6 18.Lc3 Een beetje nutteloze zet. Dekt b2 wel, maar ik ben toch b4 van plan en als ik die gelijk gedaan had, geeft de computer me al een half pionnetje voordeel. 18...Pe8 Zwart wil met f5 een tegenaanval beginnen, maar de zwarte stukken staan allerminst lekker. 19.Tfb1 Om b4 voor te bereiden, al had ik die ook gelijk kunnen doen. 19...Da7 20.Da4 g5 21.b4 Eindelijk 21...f5 22.b5? Slaan op c5 werd al .5 hoger gewaardeerd. 22...fxe4 23.Pd2 Df7 24.Pxe4 Wel goed, maar axb6 is waarschijnlijk nog ietsje beter. Als mens ben je natuurlijk wel wat bang voor Dxf2+. 24...axb5 25.Txb5? Gooit in een zet het hele voordeel weg. 25...Ld7 Rybka vindt hier 26.Txb8 de beste zet. Het loperpaar en de actievere stukken zijn voldoende compensatie voor een gelijke stand. Ik durfde dat niet aan en speelde 26.Da7 Zwart kan nu in het voordeel komen met 26...Lxb5 27.Dxb8 Lxc4 Bart speelde echter 26...Txb5 en bood remise aan. Ik dacht nog 8 ply verder en nam het aan. De stand is volgens Rybka in evenwicht, al zie ik niet hoe ik de pion terug win. Anders had ik vast doorgespeeld (en verloren). de hoofdvariant is: 27.cxb5 Lxb5 28.Dxf7 Txf7 29.Ta8 Tf8 en wit heeft dankzij het loperpaar en de slechte zwarte loper, niets te vrezen van de pion achterstand.

Floris is weer uit zijn dip. Met wit hield hij Jeroen keurig op remise.

Karel won een stuk van Martin de Groot. Natuurlijk speel je dan nog wel even door, maar Karel was weer heel vervelend en gaf het stuk niet meer terug.

Ton had het moeilijk tegen een stug verdedigende Ruut maar won uiteindelijk op vlag.

Sherief en Aat hadden een interessant eindspel met een kwaliteit voor wit tegen een paar pionnen van zwart. Toen Sherief een stuk moest geven voor een vrijpion, was de partij over.

Weer geen clubblad uitgekomen (sorry Ruut). Er wordt misschien wel aan gewerkt als je dit leest.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: