RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 8 maart

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di mrt 09, 2010 1:55 pm    Onderwerp: Verslag 8 maart Reageer met quote

Ik begin me een beetje zorgen te maken over Sherief. Altijd trouw aanwezig dit seizoen, maar de laatste 2 avonden niet op komen dagen. Sherief, als je dit leest, laat wat van je horen. Ik ben te bereiken op 06-39466543 (mijn nieuwe nummer) of 06-24886543 (mijn oude nummer, waarop ik voorlopig ook nog te bereiken ben).

Bart had wat moeite om een gaatje te vinden in de stugge verdediging van Aat. Pas in de tijdnoodfase ging het mis en verloor Aat wat pionnen. En zijn tijd was ook nog verstreken. Maar misschien had hij voor die tijd al opgegeven.

De partij van de avond was die tussen Bert en Peter. En dat terwijl de dames al na 5 zetten geruild waren.

Wit gaat voor de aanval, maar verliest een pion na 11...Kf8 De e-pion is niet meer te dekken daar de toren ook staat aangevallen. Bert wil echter zijn toren niet opsluiten en kiest voor het risicovolle 11...Ke6? Als wit nu 12.Td1 speelt, dan kan zwart niet slaan op e4, want dan is 13.Lc4 mat.
12.Lc4? Ziet er leuk en dreigend uit, maar het kost gewoon een kwaliteit. Zwart moet alleen niet gelijk slaan, anders is het weer mat. 12...Pb6

Even later kan Bert de voorsprong in materiaal uitbreiden.

20...Pe8 wint een stuk tegen een pion. 21.Pxe8 helpt niet want zwart slaat eerst op e6 en valt daarmee 2 stukken aan. Bert zag het niet en daardoor bleef het spannend. Na wederzijds missen van pionwinst/pionverlies, weet Bert wat af te ruilen en de kwaliteit begint steeds zwaarder te tellen.

In tijdnood grijp hij echter driemaal vreselijk mis.

48...Kxf4? 49.g7! Nu moet zwart voor eeuwig schaak gaan, maar Bert denkt de pion nog te kunnen stoppen. 49...Tg3? 50.Pd3+! Oeps. 50...Ke4? Waarom niet Txe3? Dame tegen toren is al heel moeilijk te winnen en zeker als zwart nog 2 pionnen heeft. Nu is het eindspel makkelijk gewonnen. Daar er nog slechts seconden over waren voor beide, werd er toch maar remise overeengekomen.

Ruut had voor de verandering eens veel meer tijd en ook nog de iets betere stelling. Helaas miste hij een belangrijke voortzetting en Jeroen kon ondanks tijdnood en een slechte loper er toch nog remise uithalen.

Martin van Velzen had zijn handen vol aan Rob, die tot het einde scherp bleef en fraai een koningsaanval winnend afsloot.

Door Gerard Milort werd ik geattendeerd op nog een fraaie partij tussen Martin de Groot en Wout. Martin komt, al of niet door onderschatting, verloren te staan. Wout heeft wat moeite om het af te maken, maar dan schiet Martin te hulp. Hij denkt nog even een stuk te kunnen pakken, maar vergeet dat Wout mat in 1 dreigt. Wout was het niet vergeten en staat nu hoger op de ranglijst dan ooit tevoren.

Volgende week speelt het eerste uit, dus het kan zijn dat ik de indeling al ver van tevoren moet maken. Spoedig afzeggen kan dus handig zijn.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: