RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Haeghe Ooievaar 3 - RSC Belgisch Park 2 3 - 5

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Uitslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gerardvdzijden
Site Admin

BerichtGeplaatst: zo jan 16, 2011 11:20 pm    Onderwerp: Haeghe Ooievaar 3 - RSC Belgisch Park 2 3 - 5 Reageer met quote

Afgelopen donderdag speelden we een uitwedstrijd tegen Haeghe Ooievaar 3. Na een flitsende start met een 6-2 overwinning tegen HSV, een teleurstellende remise tegen Schaakhuis en een verpletterende overwinning tegen Lierse 7,5-0,5, hadden we de laatste wedstrijd tegen Bobby Fischer met 6-2 verloren. Omdat er 3 teams degraderen, koploper DSC had verloren en Bobby Fischer en HSV gelijk hadden gespeeld konden we nog degraderen maar ook kampioen worden. Om kampioen te worden moest er wel gewonnen worden en liefst met grote cijfers van Haeghe Ooievaar.

Martin van Velzen kreeg al gauw een remise aanbod. Omdat de stand op de andere borden nog onduidelijk was, heb ik Martin gevraagd om nog even door te spelen. Omdat er een gelijke stand met weinig materiaal ontstond nam Martin alsnog genoegen met Remise.
Jan Ouwerkerk's koningsstellling stond erg onder druk. Jan kwam ook een kwaliteit achter te staan tegen een pion. Jan's tegenstander moet het ergens verkeerd hebben gedaan, want vrij snel waren de rollen omgekeerd en trok Jan aan het langste end.
Ik had met zwart de koningstelling van mijn tegenstander met f3, gxf3- Txf3 opengebroken en won de pion op f2. Ik had beter voor de pion op d3 kunnen gaan, dan was het eindspel makkelijk gewonnen. Nu liep het door te snel spelen remise omdat mijn tegenstander net als ik een vrij pion kon creeren. Helaas niet meer dan een halfje.
Floris krijgt bij ons altijd wit. De ene keer dat hij met zwart speelde verloor hij. In zijn bekende aanvallende stijl zetten hij zijn tegenstander onder druk. Ondanks de vele remise aanbiedingen van zijn tegenstander bleef Floris doorspelen en won.
Martin de Groot speelde constant onder druk en verloor.
Bij Jan Wuister ontstond een gelijke stelling waarin het voor beide partijen gevaarlijk was om vol op de aanval te spelen. Beide spelers kwamen toen remise overeen.
Sherief (of Sherrif, zoals ik zijn naam de 1e wedstrijd had opgeschreven) speelt ook altijd met wit. Met zijn aanvallende stijl en goede openingsvoorbereiding had hij tot nu toe al zijn externe partijen, m.u.v. een bekerwedstrijd gewonnen. Hij had een taaie tegenstander maar won uiteindelijk een pion op de koningstelling. Omstanders dachten dat zijn tegenstander met een mataanval een stuk kon winnen. Sherief had echter alles goed doorgerekend. Omdat zijn tegenstander weinig tijd had beging hij wat onnauwkerigheden en kon Sherief weer een punt incasseren. Hiermee kwam de stand op 4,5-2,5 voor ons.
Aat stond met zwart erg onder druk. Wit was meester over de zwart diagonaal en Aat's koning stond op h8. Toen hij nog 7 minuten had en zijn tegenstander 25 minuten, leek het of Aat tegenspel kreeg. Echter door een foutje verloor hij de dame tegen een stuk en een toren.
Zijn tegenstander had totaal geen plan, verbruikte veel tijd en gaf de dame terug voor een toren. Aat had nog 7 seconden op de klok en boodt in een gewonnen stelling remise aan. Die sloeg dit af. Aat veroverde in de laatste seconde de laatste vijandelijke pion, waardoor het remise werd.
5-3 voor ons.
Dat Aat 2 seconden voor tijd met zijn koning een onregelementaire zet deed, zagen alleen de omstanders.
We hebben het niet in eigen hand maar kunnen met 2 overwinningen en een foutje van Bobby Fischer nog kampioen worden.
Degraderen is niet meer aan de orde.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Uitslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: