RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

DSC 5 - RSC BP 1

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di mrt 16, 2010 2:41 pm    Onderwerp: DSC 5 - RSC BP 1 Reageer met quote

Om de kansen op promotie er in te houden, diende er liefst ruim gewonnen te worden. Aan mijn stoel hing een jas en er lag een notatieboekje klaar. Ik ging er toch maar zitten en hoorde een paar minuten later, "Meneer, welk bord denkt u dat u zit?". "Bord 3" antwoordde ik. "En welke kleur denkt u dan te hebben?". "Wit", zei ik. "Ik denk het niet". "Ik denk het wel, de uitspelende club heeft wit aan de oneven borden". Toen een teamlid het bevestigde, was deze arrogante kwal bereid om tegenover me te zitten. En dan ook nog geen drankje aanbieden.

Maar goed, we gingen voortvarend van start. Aan bord 2 had de tegenstander van Gerard het al moeilijk en toen er ook nog een toren weg geblunderd werd, kon hij opgeven. Dat deed hij echter pas 20 zetten later.
0-1

Bart speelde denk ik een fraaie partij. Hij verloor (of offerde) een kwaliteit, maar met toren, paard en pion werd de koning lelijk vastgezet. Na lang nadenken gaf de tegenstander op. Mat of toren verlies was onvermijdelijk. Jammer dat ik de partij niet heb gefotografeerd. Misschien nog een analyse Bart? 0-2

Ton had zijn DSC'er behoorlijk onder druk. Die moest dame voor toren en stuk geven en niet veel later gaf hij op. 0-3

In mijn eigen partij kwam ik wel lekker te staan. Hij rokeerde kort, maar had ook al wat pionnen naar voren gespeeld. Ik besloot lang te rokeren en te gaan stormen. Hij stormde iets sneller. Dat was een tegenvaller.

Zwart besluit hier tot een stukoffer. Niet goed, maar het kost me heel veel tijd om de boel gesloten te houden. 17... Pxc4 18.Lxc4 Da5 19.Td3 Ld7 20.Pd2 Tab8 21.Dc2 (Lb3 is beter) Da3+ 22.Kd1 Tb2. 23.Pcb1 Db4 Hier was ik 24.Tb3 van plan, maar ik zag nu pas dat zwart dan een stuk terug wint met 24...Txc2 25.Txb4 Txd2+ 26.Kxd2 cxb4. Toch is het een van de betere zetten. Ook in aanmerking komen 24.a3 en het door mij gespeelde 24.Dc1. Zwart staat al weer beter. 24...La4+ 25.Lb3 Lb5? 26.Te3 c4 Na 27.Pc3 wordt er een hoop afgeruild en staat het gelijk. 27.Txe7? Lf6 28.Te6 cxb3 29.a3?? axb3 was noodzakelijk, al staat zwart dan ook al heel goed. 29...Txb1?? Zwart mist hier het sterke Dd4. Ik gebruik een groot gedeelte van mijn resterende tijd (we krijgen er toch 10 seconden per zet bij) en zie de pion niet promoveren. 30.axb4 Txc1+ 31.Kxc1 b2+?? 31...Tc8+, had ik gemist in mijn berekening, is helemaal uit. Nu staat wit ineens weer beter. 32.Kb1 Ld3+ 33.Ka2 Lc3?? En nu staat wit gewonnen. 34.Th3 en zwart verliest het loperpaar. Nog een paar zetten later en 3 pionnen rijker, sla ik een remise aanbod af, want ik zie geen gevaar meer. Maar dat was er nog wel. Ik zie schaak op de a-lijn over het hoofd met promotiedreiging. Dit kost me een toren, maar ik heb dan al zoveel pionnen gesnoept, dat wit toch nog ietsje beter staat. Helaas vind ik zelfs die redding niet voordat mijn vlag valt. 1-3 Als troost kreeg ik bij het analyseren eindelijk wel een drankje aangeboden.

Invaller Floris kon gelukkig geen goede situatie vinden om pionnen te offeren. De betere stelling en tijdnood van de tegenstander deden de balans in zijn voordeel omslaan. 1-4

Dennis Wareman had een pion geofferd, maar zag die de hele partij niet meer terug. Nadat zijn tegenstander onder de 'druk' was uitgekomen, volgde een snelle koningsaanval waar Dennis geen antwoord op had. 2-4

Aat was te veel onder de indruk van zijn mooie tegenstandster (geef hem eens ongelijk) en kon niet veel uitrichten. Toen ik ging analyseren stond het nog gelijk. Toen ik terugkwam had hij verloren. 3-4

Dennis Ramondt stond het grootste gedeelte van de partij een pion achter en dat bleef zo tot in het toreneindspel. Bovendien stond zijn koning veel inactiever en de extra (vrij)pion was al dicht genaderd bij het promotieveld. Het duurde even voordat de tegenstander door had hoe hij het uit moest maken. Hij maakte al een beweging om de juiste zet te spelen en op het moment dat hij zijn arm weer terugtrok zei een van de omstanders, uit een lager team vermoed ik, "ja". Dat veroorzaakte enige commotie, nog het meest bij de tegenstander van Dennis. Maar aangezien het toch wel duidelijk gewonnen was, maakte wij er geen probleem van. 4-4

HSV is nu onbereikbaar geworden, dus de laatste ronde is niet echt interessant meer. Al willen we natuurlijk wel 2e worden.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo mrt 17, 2010 1:50 pm    Onderwerp: DSC 5 - RSC BP 1 (Partij Ton) Reageer met quote

Wit: D. van Heijgen Zwart: Ton van der Zijden
1.f4 Dit had ik nog nooit eerder gezien. Als ik nu d5 speel, wordt het Hollands met een tempo minder. 1...d6 2.Pf3 g6 3.c3 c5 4.d3 Lg7 5.e4 Pc6 6.Le2
f5 7.exf5
Beter 0-0 of Pbd2. 7...Lxf5 8.Le3 Pf6 9.Ph4 Le6 Om Db3 onmogelijk te maken. 10.O-O Dd7 11.Kh1 Pd5 12.Lg1 O-O 13.g3 Noodzakelijk maar onprettig voor de koning. 13...Lh3 14.Te1 e5 15.Lf3 Pde7 16.Le3 exf4 17.Lxf4 h6 18.Pg2 g5 19.Le3 Pe5

20.Le2 Le4 zag er slecht uit vanwege d5, maar geeft toch beter spel dan het vrijgeven van de diagonaal (20.Le4 d5 21.d4 Pc4). 20...Dc6 21.Tg1 Pd5 22.Ld2 Tf2 23.Lf1 Taf8 24.Pa3 Txf1 Eerst de toren ophalen met Pf3 en dan pas TxL, is nog iets beter. 25.Dxf1 (25.Txf1 Pf4 is natuurlijk mat in 7, zoals iedereen gelijk ziet). 25...Txf1 26.Taxf1 Pg4 Ik wilde een paard op e3 krijgen, maar Pxd3 was beter geweest. 27.Pc2 Pe7 28.Pce1 d5 29.Tf3 d4 30.c4? Pg6? Dxf3 natuurlijk, met stikmat. 31.Tgf1 P6e5 32.Tf5 Pxd3 Hier ging wit door zijn vlag.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: