RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 19 april

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di apr 20, 2010 2:53 am    Onderwerp: Verslag 19 april Reageer met quote

Na 13 zetten in een vreemde variant, waar Bert en Floris zeer veel tijd voor nodig hadden, werd ik gevraagd een kiekje te nemen van de stelling. De witte stukken stonden zo leuk. Nou vooruit, een diagram.

Bert had ook nog graag de torens op d4 en e4 gehad, maar Floris stond dat niet toe. Met f5 en f4 dwong hij de loper van zijn esthetisch mooie plek. Na de hele tijd beter te hebben gestaan, besluit Bert tot een stukoffer voor 1 pion en te weinig aanval. Even later kan Floris het fraai afmaken.

Floris verzuchtte hier dat hij zich Ruut de Boer voelde. Zit wat in. Twee redelijk inactieve lopers, tijdnood en niet weten wat je moet doen. Hij zag helaas de volgende variant niet. 28...Lf5 wint een kwaliteit. De toren op a8 mag niet genomen worden. 29.Dxa8 Dh5 Dreigt mat. 30.Tfe1 Lxe4 31.Txe4 Dh2+ 32.Kf1 Dh1+ 33.Ke2 Dxg2 en waar de koning ook naar toe gaat, er volgt altijd schaak en de pion loopt door. In tijdnood zag Floris dit niet en hij bood 2x remise aan, dat Bert uiteindelijk toch maar aannam. Hij stond een stuk tegen 2 pionnen achter en had ook niet veel tijd meer over.

Ton experimenteerde wat tegen Peter en kwam best wel verloren te staan.

Hier wordt 14.Pxd6+ exd6 15.exf6+ Kd7 16.h3 gemist (+2).

Verderop is het echt uit de hand gelopen. Peter staat vreselijk gewonnen, maar ziet de juiste zet niet.

30.Dg4 is helemaal uit (+16). Mat is dan alleen nog maar te vermijden door zwaar materiaal te offeren. Twee zetten later is Dg4 weer de beste, maar nu nog slechts +5. Peter ruilt echter de dames en bied remise aan in een stelling waarin hij zonder veel gevaar op winst kan spelen met zijn pion meer.

Bart kon ondanks zijn lijfopening maar geen beslissend voordeel krijgen tegen Gerard van der Zijden. Die laatste was net weer terug van een paar weken weggeweest en speelde zijn beste partij dit seizoen (gok ik). Het duurde even, maar toen ook de laatste pion er af dreigde te gaan, moest Bart in remise berusten.

Gerard Milort had een makkelijke avond tegen Ruut, die zich weer veel te verdedigend opstelde.

Adrie speelde een sterke partij tegen Martin van Velzen. Martin dacht een pion te kunnen winnen, maar had een tussenschaakje over het hoofd gezien. Dit kostte een dame tegen een toren en een stuk, wat toch nog net voldoende bleek voor remise.

Jan Wuister en Hans speelden een vrij saaie partij. Ik had wel een excuus. Ik had roti gegeten. Aardappels, groente en vlees omgeven door een slappe bal van pannenkoek. Het gevaarte nam vrijwel het gehele bord in beslag en was 5 centimeter hoog. Het was dus verroti veel. Een middelgroot gezin had er een week van kunnen eten. Ik kwam niet verder dan 3/4. Veel puf om er een ingewikkelde partij van te maken had ik niet. Ik snap nu ook waarom Pavarotti zo dik was. Pava zal wel italiaans zijn voor heel veel. Wat de partij betreft; nergens sloeg de wijzer meer uit dan een half pionnetje. Je zou dus ook kunnen zeggen dat de heren vrijwel foutloos gespeeld hebben. De remise was dan ook terecht.

Aat en Jeroen waren flink aan elkaar gewaagd. Uiteindelijk werd besloten tot remise. Jeroen leek wat beter te staan, maar had minder tijd.

Van de resterende 3 partijen heb ik te weinig gezien. Sorry.

Dit was de laatste speeldag voor de play offs. De behaalde punten worden nu door 3 gedeeld en het is 6 ronden lang 1 tegen 2, 3 tegen 4 enz. Als u pech heeft is het mogelijk dat u 6x dezelfde tegenstander heeft, maar die kans is vrij klein.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: