RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 10 mei

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di mei 11, 2010 1:04 pm    Onderwerp: Verslag 10 mei Reageer met quote

Gerard Milort meldde zich af, daar hij te vermoeid was terug gekomen van vakantie en dus viel de voorbereiding van Ton in duigen. Nu moest hij tegen Bart. Na de 11e zet van wit was de volgende stand ontstaan.

Bart besluit tot een paardoffer met 11...exd4 Ton neemt het terecht niet aan, omdat hij dan een beroerde pionnenstelling overhoud. Na 12.cxd4 moet het paard met de staart tussen de benen weer terug naar f6 en wit heeft een gezonde stand. Ton kan er niet van profiteren en mag blij zijn dat Bart een pionwinst niet ziet (23...Dxe5). In een eindspel met een witte pion op f7 en 2 verbonden vrijpionnen voor zwart, mist Ton de beste voortzetting (in hevige tijdnood). Zijn veropgerukte pion gaat verloren en de vrijpionnen doen de rest.

Aat speelde voor het eerst tegen mij, of in dit seizoen, of in zijn leven, de beginzet e4. Waarschijnlijk om eventuele voorbereidingen te omzeilen, maar ik bereid me meestal niet voor. Na 13 zetten had Aat 6 paardzetten gespeeld. Ik vermoed om er voor te zorgen dat ik niet meer wist welk paard van g1 kwam, maar het kwam de opbouw niet echt ten goede. Zwart had daardoor wel meer ruimte, maar de stelling moest wel ergens opengebroken worden.

Hier gaat Aat de fout in met 19.Pa5. De waardering zakt gelijk 2 pionnen. 19...Pxa5 20.Lxa5 b4 en de loper is opgesloten. Vreemd genoeg is b4 niet de beste zet. Het kost nog heel veel moeite om de loper echt te vangen. Beter was het om met 20...bxc4 voor de pionwinst te gaan. Na 21.dxc4 Pc6 heeft de loper geen leuke velden meer. Verder dreigt er nog een pionvork op d3, waardoor de dekking van c4 wegvalt. 21.Dd2 Pc6 22.Lxb4? Na 21.Lb6 duurt het nog een hoop zetten voordat de loper daadwerkelijk verloren gaat. En dan kun je er altijd nog 1 pion voor krijgen. De rest van de partij is niet interessant meer. Zwart ruilde zoveel mogelijk af en moest alleen in het eindspel opletten dat er geen KLPK eindspel op het bord kwam. Ik weet wel hoe ik het moet winnen, maar met slechts 10 minuten lukt dat wellicht niet binnen 50 zetten.

Peter en Vincent waren snel klaar. Na 16 zetten werd de vrede getekend en meer woorden wil ik er niet over kwijt.

Floris spendeerde veel tijd om de Borobudur van Ruut de Boer binnen te kunnen vallen. Het was de langste partij van de avond. Zwaar in tijdnood en met materiaal tekort, gaf Ruut op.

Martin van Velzen hield Gerard van der Zijden keurig op remise. Of was het andersom?

Martin de Groot zag zijn centrumpionnen verloren gaan. Er kon niet teruggeslagen worden door een penning. Met 2 pionnen minder wou Martin het eindspel niet ingaan en zag af van verder verzet.

Jan Ouwerkerk leek een stuk te kunnen winnen tegen Rob, maar toen ik even later kwam kijken, was het zwart die een stuk voor stond. Jan had er wel een pionnen meerderheid voor. Later besloot Jan er nog maar een stuk tegenaan te gooien en had er toen 4 vrijpionnen voor.

Hoe langer ik Rybka op die stelling laat rekenen, hoe beter de waardering voor zwart wordt. Het begon op 0.00 en na 9 minuten was het -0.50. Nog niet genoeg voor winst, maar als zwart de pionnen kan tegenhouden, dan heeft zwart wel de beste kansen op winst. Het ging verder met 40.e5 Pe7? Gelijk al niet goed. Na f6 moet het paard weer spelen en duurt het weer een zet langer voordat de koning mee kan verdedigen. (0.40) 41.f6 Pf5? Geeft weer de mogelijkheid om een vrijpion met tempowinst naar voren te spelen. 42.e6? De waardering zakt van 2.60 naar -0.56. 42...Pe3+ 43.Kd3 Pd5 44.f7. De voorste 2 pionnen zijn nu te ver opgespeeld en kunnen niet goed meer ondersteund worden. Na 44...Pc7 valt er al gelijk een pion, maar dit is nog niet eens de beste zet. Na 44...Kb8 staat de waardering al op -2.40. 44...Le7? Daar zie je liever een koning staan. 45.Ke4 Pb6??? Daar moet het paard nu juist niet naar toe. De aanval is niet altijd de beste verdediging. 46.g4 Pxa4? 47.g5 en er is geen houden meer aan.

Geert liet zich verrassen door Evert. Zijn koning liep in een matnet.

Karel had het moeilijk tegen Wout, maar toen de zwarte aanval doodliep, sloeg wit hard terug. Een aanval op de zwarte koning leverde veel materiaal op en Karel won.

Wim won met 6-0 van Roos en staat nu bovenaan de ranglijst.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: