RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 17 mei

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di mei 18, 2010 3:45 pm    Onderwerp: Verslag 17 mei Reageer met quote

Veel korte partijen deze week. Leuk, kun je tenminste nog wat analyseren. En dat was zeker nodig. Sommigen hadden er nog steeds te weinig tijd voor. Maar uiteindelijk waren we toch min of meer op tijd het pand uit.

Als je clubkampioen wilt worden zul je toch een paar keer van Gerard Milort moeten winnen (tenzij je zelf Gerard Milort bent) en dus ging ik met de witte stukken voor het volle punt. Niet geschoten is altijd mis.

1.c4 d6 2.g3 Pf6 3.Lg2 c6 4.Pc3 e5 5.d4 Hier wijk ik af van mijn gebruikelijke systeem. Mijn personal schaakcoach had mij verteld dat het beter is om d4 te spelen als zwart c6 en e5 heeft gespeeld. Ik ben echter een trage leerling en hoe het daarna verder moet weet ik nog niet. De zet daarna is dan ook gelijk weer wat minder. 5...Pbd7 6.d5 Dc7 Dit leek mij een fout vanwege de volgende kleine combinatie. 7.dxc6 bxc6 8.Pb5

Ik dacht hier aan 8...Da5+, omdat na Ld2 pion d6 niet meer tweemaal staat aangevallen. Maar, zoals Grootmeester Bert al zei, heeft wit dan de leuke tussenzet b4 en zwart heeft een probleem. Nog maar de vraag of ik die zet gevonden had. Gerard speelt in ieder geval de beste zet. Hij geeft de kwaliteit, krijgt er een pion voor en een stelling die meer dan voldoende compensatie geeft. 8...cxb5 9.Lxa8 bxc4 Hier hebben we ook nog gekeken naar b.v. 9...Pb6 maar de gespeelde zet geeft wel het meeste voordeel. Zwart krijgt een sterk centrum. Zwart dreigt nu met d5 de terugweg van de loper af te sluiten, dus Lg2 is de beste zet. Maar ik kies voor een iets mindere zet om actief stukken te ontwikkelen. 10.Da4 d5 11.Le3? Dit kost gewoon pion b2 na Db8. Gerard doet echter 11...a5 De beste zet is nu Dc6, maar ik was bang dat mijn loper dan nog moeilijker terug kan komen als zwart dameruil uit de weg gaat. 12.Ld2? Maakt de vorige zet eigenlijk tempoverlies. Gerard speelt gelukkig ook niet de sterkste zet (Lc5). 12...Lb4 13.Lc6? Het verlamt wel een aantal stukken van zwart, maar de overige stukken zaaien dood en verderf. Veel beter is 13.Lxb4 axb4 14.Dxb4 Pb6 15.Pf3! De loper op a8 kan niet gelijk genomen worden door de dubbele aanval met de dame op a5. Wit moet wel een 2e stuk voor de toren geven, maar krijgt er 2 pionnen voor. 13...Lxd2+ 14.Kxd2 Pe4+ Ziet er zo logisch uit, maar 0-0 of c3 is sterker. Ik had deze voortzetting wel voorzien en was hier evt. Ke3 van plan. Een zet die bij nadere bestudering toch niet zo goed was. 15.Ke1 Db6 En wit zit in grote problemen. Na lang rekenen kwam ik tot de conclusie dat de dubbele dreiging op b2 en f2, zwart altijd materiaal oplevert, dus hoop ik het met mijn volgende zet te beperken tot een kwaliteit. Het is inderdaad de beste keuze.

16.f3 Df2+ (Pf2 is iets beter) 17.Kd1 Dg2? Gerard gaat voor de verkeerde toren. Beetje moeilijk te zien. Rybka geeft de volgende variant: 17...Df1+ 18.Kc2 Dxa1 19.fxe4 0-0! Lijkt een stuk te verliezen, maar na 20.Lxd7 Lxd7 21.Dxd7 Tb8 wint de zwarte aanval snel. 18.fxe4 Dxh1 19.Kd2 Dxe4 20.Dxa5 Dd4+ 21.Kc2 De4+ Gerard heeft er lang naar gekeken, maar durfde een rokade niet aan. Gelukkig maar voor de spanning in de competitie, want ondanks de materieel gelijke stand, heeft zwart, door de slechte positie van de witte koning, de beste kansen. 22.Kd2 Dd4+ 23.Kc2 De4+ 1/2-1/2

Peter trof in Ton een tegenstander die zijn clubkampioen aspiraties in rook had zien op gaan en derhalve maar wat ging experimenteren.
1.e4 e5 2.d4 exd4 3.Pf3 Lb4+ 4.c3 dxc3 5.bxc3 La5 6.Lc4 Df6? Een levensgevaarlijke verdediging. Waarschijnlijk gespeeld vanwege evt. tegenkansen, maar die vallen in het niet bij wat zwart boven het hoofd hangt. 7.e5 Dg6 8.O-O Pe7 9.Pg5 O-O 10.Ld3 f5? 10...Pf5 had nog iets tegenspel geboden, maar nu is het over. 11.exf6 Dxf6 12.Lxh7+ Kh8 13.Dh5 1-0

Bert probeerde revanche te nemen voor de eerdere nederlaag die hij tegen Aat leed. Het werd een boeiende eindstelling.
1.d4 d5 2.Lg5 Pd7 3.e3 Pgf6 4.c4 c6 5.Pc3 e6 6.Pf3 Le7 7.Ld3 O-O 8.Dc2 h6 9.h4 Ziet er wel leuk uit, maar Aat is slim genoeg om niet te slaan en dan doet de zet niet veel. 9...Pg4 10.Lxe7 Dxe7 11.O-O-O b5 12.c5 e5 13.Lf5 Pdf6 14.Lxg4 Pxg4 15.Tde1 b4 16.Pd1 e4 17.Pd2 La6 18.f3 Ld3 19.Db3 Pf6 20.Pf2 Lb5 21.fxe4 dxe4 22.g4 a5 23.g5 hxg5? De stand is de hele tijd min of meer in evenwicht geweest, maar nu krijgt wit voordeel. 24.hxg5 Pd5 25.Pfxe4 Er stond in de notatie niet welk paard, maar het lijkt me niet veel uit te maken. 25...a4 26.Dd1 g6 27.Dg4 Kg7 Bert besluit hier om remise aan te nemen zodat hij nog lang kan analyseren. Heel vreemd, want ook al zie je de winstweg niet, wit heeft toch duidelijk het beste spel. Rybka geeft 5 pionnen voordeel aan met de volgende variant:

28.Th6 a3 29.b3 Th8 30.Dh4 De6 31.Th1 Thg8 32.Th7+ Kf8 33.Pd6

Mocht er toch Pdxe4 gespeeld zijn op de 25ste zet, dan luidt de variant iets anders: 28.Th7+ Kxh7 29.Dh3+ Kg7 30.Dh6+ Kg8 31.Th1 f6 32.Dh8+ Kf7 33.Th7+ Ke6 34.Txe7 Kxe7 met een waardering van +4.61.

Martin van Velzen dacht goed te staan, maar Jan Wuister verraste hem met een combinatie en won.

Ruut hield lang een pion op h2, maar op de tiende zet kon hij het toch niet laten. Door dit tempoverlies liep hij net achter de feiten aan en moest hij een pion geven. Dit wist Jeroen in winst om te zetten.

Jan Ouwerkerk was snel klaar tegen Gerard van der Zijden. Hij gaf een stuk weg en gaf op.

Evert had een klein voordeel tegen Dennis, want die moest zijn aandacht ook richten op zijn partij tegen Roos. Hij was er wel snel mee klaar, maar had in de tussentijd geen voordeel weten te halen tegen Evert. Hij dacht "vroeg thuis is ook wel eens leuk" en speelde remise.

Rob liet zich verrassen door Karel. Wit leek de hele partij iets beter te staan, maar hoe zwart dat nog wist om te buigen is mij ontgaan. Karel won.

Oud lid Lex van der Meer kwam weer eens buurten. Hij wil volgend seizoen weer mee gaan doen en neemt dan nog een lid mee. Hij was het schaken nog niet verleerd. Kon ook niet echt want hij speelde de afgelopen jaren bij 2 clubs. Tegenstander Geert had er zijn hoofd meer dan vol aan en verloor.

Wout was driest met zijn dame in de aanval gegaan en zag na 7 zetten dat de dame aangevallen stond en nergens meer naar toe kon. Wim won derhalve snel. In de partijen die daarna gespeeld werden, had Wout iets meer succes. Maar ja, die tellen niet.

Volgende week zijn we dicht vanwege Pinksteren. De 31ste is er een speciale jubileumavond. Zaterdag 5 juni is er vanaf 16:00 een receptie met aansluitend een etentje. Laat Bart of een van de andere bestuursleden even weten of u komt.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: