RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 20 september

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di sep 21, 2010 2:20 pm    Onderwerp: Verslag 20 september Reageer met quote

Ik kan ditmaal geen uitgebreid verslag doen, daar ik het enorm druk heb met allerlei zaken die ik moet regelen voor mijn vertrek naar Japan. Volgende week ben ik er niet en indien u er ook niet bent, meld u dan af bij Bart (3500321).

Zelfs op mijn eigen partij ga ik niet al te diep in. Ik mocht het met wit opnemen tegen Gerard Milort. Die kwam, zoals wel vaker, niet best uit de opening. Als je tegen hem wilt winnen, dan moet je het op dat moment afmaken, maar dat was me nog nooit gelukt. Nu werd ik echter geholpen door een ernstige misrekening van Gerard. Hierdoor ging zijn achterstand van 1.44 naar 3.78 en dan kan ik het zelfs van hem winnen.

Aat en Ton speelden een bizarre opening. Het was een wonder dat er even later toch een redelijk normale stand op het bord was verschenen. Aat had een pion verloren maar ging een kwaliteit terugwinnen. Dus bood hij remise aan. Ton dacht nog wel op winst te kunnen spelen. Even later toen hij de kwaliteit echt kwijt was, nam hij een 2e remise aanbod toch maar aan, ook al gezien de klok. In de analyse leek het ook wel remise te zijn.

Sherief had op papier een makkie tegen Floris. Die hield zich keurig aan de regel "speel nooit meer dan 4x met hetzelfde stuk in de opening". Kon ook niet anders, want het stuk ging er na de 4e zet vanaf. Tot het einde van de partij bleef de damekant van zwart onderontwikkeld. Sherief had besloten tot een offer (ik heb helaas de stand niet), maar dat was minder goed dan het er uit zag. De stand na het offer was:

Hier moest Floris lang nadenken en koos uiteindelijk voor de beste, maar ook gevaarlijke zet: Kxf7. Lg4 is een andere interessante mogelijkheid, maar duidelijk (voor een computer) minder goed. Wit redt zich dan met De4 en krijgt na Kxf7 de loper vanwege de penning wel weer terug. Wit ging verder met Tf1+ Kg6 g3 Dg5? (Dd8) De8+ (geloof ik) Kh6 Tf4, maar verder weet ik het vreemd genoeg niet meer. Misschien ben ik al eerder in de fout gegaan. In ieder geval liet Floris een hele belangrijke zet (Lh3) achterwege en kon toen na h4 de partij opgeven.

Bart en Bert speelden 14 zetten en hadden toen zoveel stukken geruild dat ze maar tot remise besloten. De analyse achteraf duurde 2x zolang, maar gaf ze wel gelijk.

Martin van Velzen verloor de dame midden op het bord in een redelijk open stand. Peter had het graag in dit verslag terug gezien en normaal gsproken had ik dit ook wel gedaan, maar ik heb het te druk. Sorry.

Gerard van der Zijden had het zeer moeilijk tegen Jan Wuister. Gerard had al veel tijd verbruikt en toch een kwaliteit verloren. Hij had zelfs nog een paard kunnen verliezen, maar Jan zag de combinatie niet. Uiteindelijk verloor Jan de kwaliteit zelfs weer terug en blunderde toen in het eindspel verder naar verlies.

Wim hield het na 9 zetten voor gezien wat noteren betreft. Waarschijnlijk had hij toen door dat de witte stukken op rij 7 en 8 waren begonnen, waardoor de notatie vele fouten bevatte. Ook de stand was al niet erg fijn meer en niet veel later had ook doorspelen geen zin meer.

Roos maakte het Ruut te makkelijk door na de korte rokade g2-g4 te spelen. Gelukkig was er nog tijd voor een tweede potje, waar Ruut Roos nog even pat uitlegde.

Rob had het veel moeilijker tegen Karel dan gedacht. Hij had wel een pion gewonnen, maar daar bleef het lange tijd bij. Pas in het eindspel maakte Karel de beslissende fout.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: