RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 25 oktober

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di okt 26, 2010 10:11 am    Onderwerp: Verslag 25 oktober Reageer met quote

Het tweede speelde extern en dus was het lastig indelen. Veel hoog tegen laag paringen. Desondanks zaten er interessante partijen bij.

Bart mocht testen of Hans inderdaad van zijn jetlag genezen was. Om Bart's favoriete opening te omzeilen, speelde Hans weer eens wat anders en speelde pas op zet 6 een mindere zet. Vanaf dat moment was het, ondanks pion meer, vechten voor lijfsbehoud. Uitgerekend in die cruciale fase speelde Bart alleen maar goede zetten. Een verdedigingsplan moest vanwege stukverlies weer in de ijskast en bij een ander plan zag ik een niet onbelangrijke zet over het hoofd en was toen al verloren. Even later kon ik direct stukverlies alleen maar voorkomen door met mijn koning naar het centrum te lopen, terwijl wit nog over alle zware stukken kon beschikken. Dat het daarna mat in 8 was maakte ook niet meer uit. Altijd mogelijk dat de tegenstander dat niet ziet. En inderdaad zag Bart het niet aangezien hij te lui was om het door te rekenen. Hij ging liever voor eenvoudig stukwinst en miste daarbij een mat in 7, waarvan ik de eerste zet al voorspeld had. De slotstand verdient een diagram:

Het was dus net PSV-Feyenoord. Het was niet echt mijn schuld. Ik voelde mij Mario Been wiens stukken niet deden wat ik ze opdroeg.
Ik sta nog wel niet helemaal onderaan, maar een plek onder Gerard Milort is toch ook niet waar ik vooraf op had gehoopt.

Nu we het toch over Gerard hebben, hij was jarig gisteren. Hij heeft vader Abraham gezien (beter dan gehoord) en had nog snel even wat taarten gekocht om te trakteren. Daarom was hij iets te laat, wat anders nooit gebeurt. Tegenstander Rob had er bijna voor gezorgd dat Gerard nog niet jarig was, maar miste een kans op remise.

Bij een vluchtige analyse vond ik Pf2+ er wel interessant uitzien, maar dat was toch niet goed. Rob speelde terecht Dh3, waarna De5 de enige zet is om geen materiaal te verliezen. Dan wel Pf2+ en na Kd2 of Ke1 volgt Pe4 waarna Gerard blijkbaar voor de zetherhaling moet kiezen. Rob vond de juiste zetten echter niet (moet je ook een computer voor zijn) en verloor.

Ruut had het geluk dat Ton ook nog de taak van wedstrijdleider had, maar kon toch niet voorkomen dat hij een stuk tegen een pion kwijtraakte. Hij had nog wel wat compensatie, maar toen de externe wedstrijd was afgelopen, ging Ton er nog eens goed voor zitten en won.

Wim hield Bert verrassend lang bezig. Hij had al wel snel een pion verloren, maar zijn stukken stonden wat beter. Helaas wist Wim er niet het maximale uit te halen en kreeg toen het minimale.

Peter had het wat makkelijker tegen Evert en hij gebruikte zijn tijd voornamelijk om de partij mooi uit te maken. Ik heb niet gezien of dat ook gelukt is, maar Peter won wel.

Het tweede speelde een beetje teleurstellend gelijk. Een persoon had een eenvoudige remise kunnen forceren. Om zijn privacy te beschermen zal ik hem Jan O. noemen. De stelling zag er volgens mij als volgt uit:

Zwart kan gewoon zijn paard geven voor 2 pionnen en wit kan nooit meer winnen. Waarschijnlijk dacht zwart nog winstkansen te hebben of misschien leek het op dat moment dat alleen een winst ons nog kon redden. In ieder geval probeerde Jan O. het nog even en verloor toen.

Aat 0
Floris 1!
Gerard 0
Sherief rem
Jeroen rem
Jan O. 0
Martin v.V. 1
Martin de G. 1

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: