RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 15 november

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di nov 16, 2010 4:04 pm    Onderwerp: Verslag 15 november Reageer met quote

Gerard Milort zou een half uur later komen. Besloten werd dat hij bij een oneven aantal geen partij zou hebben, zodat ik ook weer eens aan spelen toekwam. De teller bleef op 11 steken (het 2e speelde uit), maar Gerard maakte zich nog nuttig door een wedstrijdverslag te schrijven, waarvoor dank. Ik geef dus nu het woord aan Gerard. Dat jullie niet denken "Wat zit er weinig humor in deze keer". Al kan dat ook komen doordat ik het handschrift niet heb kunnen ontcijferen.

Ook zonder RSCBP 2 en zonder Bart en ondergetekende, veel topduels. En veel spanning! Ook onderin.

Loperpaar wint
Zo speelde Wim heel sterk met het loperpaar, waar Wout slechts een single-loper had. Ach, een stuk meer of minder. Maar ook Wout's dame was single. De loper die haar moest dekken was er niet meer! Dame kwijt: 1-0

Hoe luid de vijands overmoed het zegelied doet klinken

Evert en Karel streden hard en fel. Evert zette zijn stukken achter zijn pionnen; Karel zette ze ervoor. Zo sloot hij zijn loper op. Toch kwam Karel een stuk en een pion voor.Toen bleek welk een sadist Karel is. Hij gooide Evert urenlang voor de leeuwen; versmaadde zelfs mat in 3 en mat in 2, en melkte zijn gewonnen stelling zo lang mogelijk door! "Tsja", zei Evert, "wij spelen voor het spelen". (Zeiden de Romeinen ook). 0-1

Van dood hout ga je brandjes blussen

Als Jeroen tegen Ton het Lettisch voor zijn kiezen krijgt, dan staat het bord al snel in brand. Ton heeft de f-lijn; Jeroen "bayoneert" met g4 en even later g5. En dat had hij niet moeten doen, ook al wint wit een pion. Wit heeft namelijk niet gerokeerd. En alle zwarte stukken staan op die f-ing f-lijn. Komt wit nog tot 0-0-0? Of 0-0? Of wordt het gewoon 0. Met een pionoffer wil wit zich bevrijden. Maar Ton blijft zwaar op Jeroen's stelling drukken. De arme koning op e1, ingesloten door zijn eigen stukken, gaat spoedig mat (of dame verlies) 0-1

Goede loper, slechte loper
Tegen Bert gooit Ruut de stelling dicht op de damevleugel. De loper op c8 doet voorlopig niet mee. Ruut ruilt twee lichte stukken, maar dat helpt niet echt. Wat wel helpt is dat Bert dames laat ruilen, i.p.v. bxc3! Met de open b-lijn en een dame voor koningsaanval, had Ruut de laatste tram niet hoeven te missen. Ondanks dat Bert's slechte loper uit de stelling kwam, was er toch moeilijk door te komen. Helemaal toen hij de koningsvleugel ook dichtschoof. Gelukkig denkt Ruut lang na, Althans, hij zet erg langzaam... Smile. Daardoor dreigt hij zijn remise-achtige stelling toch nog te verliezen. En dat lukt Ruut wederom. Bert bewaart het beste voor het laatst en wint mooi. 1-0

Alles klopt niet aan deze stelling

Peter en Hans. Bord in brand; Hans denkt heel lang na: brandweer bellen, of vuurtje opstoken?! Zijn droom was c4 spelen (met zwart). Dus a6 en b5! Na opening lijnen, kwam Peter met het creatieve La4. "Pent Hans in zijn kruis". Maar wie staat er beter? Peter doet veel aanvalszetten; maar met weinig samenhang of strategie. Hans heeft wel een strategie; zitten blijven, uitvluggeren, niet mat gaan; tegenkansen creeren, pionnetje opspelen, promoveren; en dan toch nog remise.... Maar wel meer dan 30 zetten gehaald. Hulde.

Gerard Milort

Nu ik weer.

Peter-Hans
1. e4 e5 Al gelijk een verrassing. Normaal speel ik 1...c5. 2. d4 exd4 3. Pf3 Pc6 4. Lc4 Pf6 5. O-O d6 6. Pg5 Dit had ik voorzien en de volgende 7 ply die ik berekend had kwamen precies zo op het bord. 6... Pe5 7. Lb3 h6 8. f4 hxg5 9. fxe5 dxe5 10. Lxg5 Le7 11. Dd3 a6 12. Pd2 b5 13. a4 Ld7 14. axb5 Lxb5 15. La4 c6 16. Lxb5 axb5 17. Dg3 Txa1 18. Txa1 Db8 19. Df3 Pd7 20. Lxe7 Kxe7 21. Df5 Dd6 22. Ta7 Th6 23. Pf3

Hier zag ik wel de winnende zet (d3), maar durfde het nog niet aan. Had ook te weinig tijd om alles door te rekenen. Ik was bang voor Pxd5 gevolgd door Dxf7+. Rybka geeft al +3 voor zwart aan. Ik deed eerst maar het veilige 23... f6. 24. Dg4 d3?? Vanwege tijdnood zonder nadenken gespeeld. Nu is het echter zwaar verliezend. Ik was of d3 of De6 van plan (om de dame te ruilen, maar na Dg4 kan ik dat niet meer afdwingen). 25. Dxg7+ Ke6 26. Ta8? Waardering gaat van +2 naar 0.00. Pg5+ was noodzakelijk, zodat na fxg5 de toren met schaak gepakt kan worden 26... Dc5+ 27. Kh1 Txh2+? Ik dacht dat ik wel een pionnetje kon snoepen als ik die toren toch kwijt zou zijn, maar dxc2 is noodzakelijk voor remise. 28. Kxh2 dxc2 29. Te8+ Kd6 30. De7+ Kc7 31. Dd8+ Kd6 Na Kb7 is het mat in 8. 32. Ph4? Logische zet, maar de waardering zakt wel van +9 naar 0.00. Te7 en dan Tg7 was beter. Dreigt De7+. Nu is Df2 de enige zet voor remise. 32... Da7? Waardering weer +9 voor wit, maar alleen met b4. 33. De7+? (0.00) Kc7 34. Dd8+ Kd6 35. Pf5+ (0.00) Kc5 36. De7+ Kb6 37. Td8 c1=D (-2.25, maar Pc5 is zelfs -7.23). 38. Txd7 Df4+ 39. Kh3 Db8 40. Td8 Dc7 41. Td7 Dc8 42. Td8 Dh6+! En dat met nog 15 seconden op de klok. Hier bood ik remise aan en dat kan ik ook forceren. Peter nam het aan. 1/2-1/2

Het 2e speelde dus uit en dit zijn de resultaten.

Aat 1
Gerard 1
Floris rem
Sherief 1
Jan O. 1
Jan W. 1
Martin V. 1
Martin G. 1

7,5-0,5 overwinning dus. Floris was weer eens de zwakste schakel en het is duidelijk dat hij niet in dit team thuishoort. Hij behoort in het eerste te spelen, waar ze bijna allemaal ondermaats presteren.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: