RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 13 december

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di dec 14, 2010 4:32 pm    Onderwerp: Verslag 13 december Reageer met quote

Ton moest de wedstrijd van ons 2e leiden en vroeg derhalve een makkie. Nu moest er door het wegvallen van het 2e toch iemand van de bovenste helft tegen de onderste, dus dat viel wel te regelen. Het werd Karel. Maar Karel dacht, hoezo makkie. Hij rechtte zijn rug en verloor kansloos. Ton had veel lekkere hapjes klaar gezet die allemaal niet gegeten mochten worden op straffe van mat. Karel kon de verleiding niet weerstaan en beet toe. Het kostte hem de dame en hij ging nog steeds snel mat.

Gerard Milort mocht tegen Hans en was uit op wraak voor een eerdere nederlaag. Het werd een gedenkwaardige partij.

1.d4 Pf6 2.Pf3 e6 3.c4 b6 4.Pc3 Lb7 5.a3 d5 6.Lg5 Le7 7.Dc2 Pbd7 8.e3 h6 9.Lh4 c5 10.Td1 Lange rokade zag Gerard niet zitten, met zijn dame en koning op een lijn. Het maakte voor mij de korte rokade wat makkelijker. 10...O-O 11.dxc5 Hier schrok ik even van. Ik dacht dat 11...Pxc5 zou falen op cxd5 en waar ik ook mee terugsla, na e4 staat het stuk gepend. Maar na Pxd5 staat zijn loper 2x aangevallen, dus moet eerst Lxe7 Dxe7 en er is geen sprake meer van een penning. Deze simpele weerlegging ontging mij en ik speelde het dappere 11...dxc4? 12.Lxc4? (Alleen met cxb6 wint wit een pion) Dc7 13.Pb5 Hier had ik Lb5 verwacht. Pb5 is niet zo goed, maar het stelt me wel voor problemen.

13...Dxc5! 14.Txd7? Niet goed. Zwart heeft teveel tegenkansen. 14.b4 is beter. Hier staat zwart duidelijk beter (-1.66). 14...Pxd7 15.b4 Dh5 16.Lxe7

16...Lxf3? Veel beter is het om gelijk Tfc8 te spelen. Wit heeft dan de belangrijke zet De4 niet. De stand is al weer bijna gelijk. 17.gxf3 Tfc8 18.Pd6? Ziet er zo logisch uit, maar De4 was hier heel belangrijk om Pe5 uit de stelling te halen. Gelukkig voor wit helpt zwart hem een handje, waarna De4 ineens behoorlijk voordeel oplevert. 18...Tc7?? 19.De4! Tb8 20.Pxf7! Txc4! 21.Pxh6+ Dxh6 22.Dxc4 Pe5 23.Dc7? Fout, maar wie had dit niet gespeeld? Als zwart nu Te8 speelt, slaat wit op e5 en zwart op e7. Wit staat dan 2 pionnen voor en gewonnen. De volgende zet kan een stuk kosten, maar eeuwig schaak ligt op de loer.

23...Pxf3+! 24.Ke2 Te8 25.Kxf3?! Dh5+ 26.Kg3 Dg6+ en niet veel later werd tot remise besloten.

Peter leek het meest aanspraak te maken op winst, maar hij vergat een zet geloof ik en Bert strafte het af 0-1.

Evert hield Rob goed in bedwang, maar miste toen een penning en verloor zijn toren. En wat is een koning zonder zijn kasteel?

Wim kreeg een kwaliteit in de schoot geworpen van Geert, die er een leuke partij van wou maken. Het offer bleek niet goed, maar Wim kon niet met die luxe leven en leverde het voordeel weer in. Helaas bleef er toen voor hem een verloren eindspel over.

Het 2e speelde tegen Wassenaar en die waren voor het eerst op volle sterkte. Wij hadden juist 2 invallers. Een daarvan, Herman Lucas, deed het met een remise nog heel goed. Voor Ruut was het iets te hoog gegrepen, maar dat maakte niet veel uit. De rest deed het niet veel beter. Op Sherief en Martin van Velzen na dan. Jan Ouwerkerk speelde een leuke pot, waarin beide partijen waarschijnlijk op +5 gestaan hebben. Uiteindelijk trok zijn tegenstander aan het langste eind.

Gerard van der Zijden 0
Floris de Leeuwe 0
Jan Wuister 0
Sherief el Sayad 1
Jan Ouwerkerk 0
Martin van Velzen rem
Ruut de Boer 0
Herman Lucas rem

Een 2-6 nederlaag derhalve. Jammer, want we deden leuk mee bovenin.

Vandaag speelt RSC-BP ook nog voor de beker, uit tegen DD. Bart vroeg om zijn resultaat in de beker mee te laten tellen voor de interne. Vandaar dat de ranglijst nog iets kan wijzigen als Bart geen remise speelt.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: