RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 10 januari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di jan 11, 2011 3:16 am    Onderwerp: Verslag 10 januari Reageer met quote

Het was een hele vreemde avond. Veel mensen kwamen te laat binnen, waardoor het indelen moeilijker werd. Maar dat is nog niet zo vreemd.

Ook de snelle remise tussen Bart en Gerard Milort, juist op het moment dat ik even kwam kijken, kon mij niet echt verbazen.

Aan het begin van het seizoen had ik een partij in een nieuw boekje genoteerd. De dag erna wil ik die naspelen, maar ik kon mijn boekje nergens vinden. De maanden daarna telkens maar een los blaadje gebruikt, want om nou gelijk een tweede boekje te pakken. Moet ik mezelf weer een euro geven. En dat boekje vind ik wel weer een keer. Gisteren me er toch maar bij neergelegd en een boekje uit de tas genomen. Ik sla het open en daar staat mijn partij uit de eerste ronde. Kijk, dat vind ik nu wel vreemd. Kennelijk heeft iemand mijn boekje gevonden en die in de tas gestopt, zonder het mij te vertellen.

Sherief kent een hoop openingen en dus besloot Hans om na 8 zetten theorie een dubieus vervolg aan de partij te geven. Sherief reageeert goed en wint een pion. Van de gehoopte compensatie kwam niet veel terecht. Na een maximale achterstand van ongeveer anderhalve pion, besloot zwart om maar een paar sterke zetten te spelen.

21...Lg5+ Een vervelend zetje en verreweg de actiefste. Als de koning naar d1 gaat, staat zwart zelfs wat beter. Dus 22.Kb1 Thd8 23.Txd8 Txd8 en wit moet heel snel iets aan de onderste lijn dreigingen doen. Le2 of Lxa6 lijken niet goed, maar behouden toch de 1,5 voordeel. Wit speelt echter 24.Lc4? en de waardering stort al aardig in. 24...Kb6 25.b4 Pxc4 26.Pxc4 Kb5 27.Pe5! en pion b4 mag niet geslagen worden. Maar zwart heeft hier nog de sterke zet 27...Td2. 28.g3 Kxb4 29.f4 Lf6 30.Pxf7 Kc3

31.Pg5 Nu is het geforceerd remise. 31...Lxg5 32.fxe5 Txc2 33.Tc1 Txc1+ 34.Kxc1 g6 Vanwege de dubbelpion kan wit niet doorbreken en de koning moet bij de a-pion blijven.

Ook iets niet alledaags in de partij van Floris tegen Ton. Om te beginnen al het feit dat Floris voor de verandering eens een pion voor komt. Maar die wint Ton weer terug, door een superieure opstelling van de zwarte stukken (zou Ton zeggen, denk ik). In tijdnood pakt Ton nog een pion. Het resterende lopereindspel lijkt remise, maar Floris heeft nog maar 5 seconden en zal weldra door de vlag gaan. Besloten wordt om de klok stil te zetten en te analyseren (nog nooit meegemaakt). Als het gewonnen is voor zwart, dan wint Ton. Is het remise dan wordt het remise. Het bleek toch gewonnen te zijn.

Bert wint vanuit de opening al een pion en Aat ziet die niet meer terug. Laat in de partij beslecht Bert de ongelijke strijd in zijn voordeel.

Martin van Velzen houdt Gerard van der Zijden op remise, al had laatsgenoemde het naar eigen zeggen ergens beter kunnen doen. Maar ja, daar hebben we allemaal per partij een paar keer last van.

Martin de Groot leek wel een leuke stelling te hebben. Maar een foutje gaf Peter groot voordeel. Martin steekt zijn hand uit en Peter wil de felicitaties alvast in ontvangst nemen. Maar Martin wou nog een zet spelen. Dat maakte het echter alleen maar erger en een zet later gaf wit alsnog op.

Jan Wuister had weinig problemen met Wout, die 10 minuten te laat binnenkwam en daardoor nog niet goed geacclimatiseerd was.

Verder viel een groot deel van het licht uit. De zwarte stukken waren 5 minuten lang slecht te zien.

Het derde speelde extern thuis. De onderste 3 borden van de tegenstander werd bezet door jeugd en die konden er niet veel van. Papa de Liefde had zijn twee dochters meegenomen en deze waren wel erg lief voor ons. Henk won al in de opening een toren met Dh5+ g6 Dxe5+ en Dxh8. Al snel stonden we met 3-0 voor en een ruime overwinning leek in de maak. Maar de bovenste 3 borden waren een stuk beter en het werd 3-1 en 3-2. Hun bord 1 speler bood echter remise aan. Weliswaar met 2 pionnen minder, maar met 3-2 achter moet je natuurlijk doorspelen. Overigens stonden bord 5 en 6 een kwart slag gedraaid. Niemand die er wat van zei.

Jeroen remise
Herman 0 (zijn mobiel ging ook nog af, maar toen was het al over)
Ruut 0
Henk 1
Geert 1
Wim 1

3,5-2,5 winst derhalve. Het werd tijd na 2x 3-3.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: