RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 7 februari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di feb 08, 2011 9:28 pm    Onderwerp: Verslag 7 februari Reageer met quote

Het eerste speelde thuis tegen WSC. De plafondlichten waren echter uitgevallen en daardoor besloten we tot een tactische oplossing. Een bord bij elk wandlicht. Hierdoor was er voor de overige leden bijna alleen nog maar plek in de gang. Daar ik geen zin had om elke 5 minuten naar de gang te lopen, heb ik mijn broer Gerard gevraagd om een verslagje te schrijven.

Sherief - Floris ˝- ˝
In het 2e team spelen Floris en Sherief altijd met wit vanwege hun voorkeur voor aanvallend spel en gambieten.
Nu ze tegen elkaar speelden had Floris zwart. Het werd een ingewikkelde positionele partij met een in elkaar geschoven pionnenstelling en 2e korte rochade. Sherief probeerde een opening te forceren op de koningsvleugel, terwijl Floris op de damevleugel aanviel. Daar veroverde hij 1 pion. Vanwege achterstand in tijd en omdat zijn eigen koningsstelling geen veilige vesting was bood Floris 2 keer remise aan. Sherief sloeg dit beide keren af. Maar moest uiteindelijk berusten in remise.

Jan W. – Aat 0-1
Jan bleef na een afruil zitten met een geisoleerde d-pion. Na een lange positionele strijd bleek deze pion niet te houden. Daarna bouwde Aat de voorsprong langzaam uit en won.

Evert – Gerard 0-1
In een stelling waar weinig aan de hand was gaf Gerard schaak met Lc4. Omdat Evert de dekking van zijn paard op d4 door zijn loper op e3 belangrijk vond hief hij het schaak op door zijn paard van e4 naar d2 te spelen. Na Ld3 stond Evert toren op a1 aangevallen en zijn paard op d4 2x aangevallen. Het stukverlies kwam Evert niet meer te boven.

Ruut - Martin van V. ˝- ˝
Ruut had kort gerocheerd en zijn stukken stonden passief op de damevleugel. Martin vond het tijd voor een dubbel stukoffer. De aanval sloeg niet door, maar Martin haalde een half punt binnen door eeuwig schaak te geven met de dame.

Wim – Karel 1-0
Karel heeft eind vorig jaar zo als hij dat noemt een ‘kortsluiting’ in zijn hersens(TIA) gekregen. Vandaag was hij weer voor het eerst op de club. Hij liep nog wat moeilijk met een stok, maar voor de rest was het de oude Karel met zijn speciale humor. Tegen Wim gaf hij zijn dame cadeau. Deze naam het presentje aan en won hierdoor de partij.

Rob Berger - Martin de G. 0-1
Rob kwam niet tot een rochade en liet toe dat zwart met een paard de koning opjoeg. Martin rocheerde ook niet maar had zijn stukken veel beter ontwikkeld. Rob was met zijn hoofd al bezig met zijn vakantie naar Oostenrijk. Martin won hierdoor vrij makkelijk.

Gerard van der Zijden

Het eerste had een grote overwinning nodig om het gat met de koploper niet te groot te laten worden. Die hadden maar liefst met 7-1 gewonnen van Lierse. Een team dat wij gelukkig nog krijgen. Dennis Ramondt had al vooruit gespeeld en remise gespeeld. De andere Dennis begon aan een veel belovende aanval met een pionoffer, maar hij kwam bedrogen uit. De tegenstander kwam steeds beter te staan en won. .5-1.5

Peter hield een stelling over waar beide niets meer mee konden. 1-2

Van de overige 5 borden stonden er 2 wel aardig en ik stond een stuk voor tegen een pion en iniatief. De andere 2 waren niet duidelijk. Wat wel duidelijk was is dat we voor de winst moesten gaan. Ik was vanaf dat moment vol aandacht voor mijn partij en we kwamen al aardig in tijdnood. De andere partijen waren al afgelopen voordat ik klaar was en ik heb er niets meer van gezien. Wel hoorde ik dat Bart's tegenstander remise wou claimen omdat Bart volgens hem niets probeerde. Die claim werd afgewezen door de altijd zeer correcte wedstrijdleider Floris. De tegenstander gaf gelijk een belangrijke pion weg en kon opgeven. 2-2

In mijn partij, kwam na een moeizame opening van mijn kant, de volgende stelling op het bord:

Zwart (Hans) heeft net geslagen op c3. Na lang nadenken speelde mijn tegenstander de zet waarop ik al gehoopt had: Pxc6?, Onder het motto jij een stuk ik een stuk, jij een dame ik een dame. Mijn volgende zet, gelijk gespeeld, had hij niet goed bekeken: Pxc6! Hij kan mijn dame dan wel slaan, maar zijn dame staat ook nog steeds in. Als hij het paard op c3 slaat, dan valt zijn loper op g5. Hoe lost hij dit op? Hij moet de loper dekken met de dame. Dat kan op 3 manieren, maar er is er slechts eentje goed (Dg4). Die vond hij niet en speelde Dd2. Met f6 kwam ik hierna een stuk voor tegen een pion. Maar nog beter was Pxa2 geweest. Ik krijg dan 2 stukken en een toren voor mijn dame. Ik heb het wel gezien, maar durfde het niet aan. Na veel afruilen en het daardoor achterwege laten van het slaan van een pion, kreeg ik een eindpel van loper en paard tegen ongelijke loper en 2 (vrij)pionnen. Dit eindspel bleek niet meer te winnen. In wederzijdse tijdnood kwam ik toch nog gewonnen te staan, maar ik verzuimde 3x de juiste zet te spelen. Uiteindelijk stond mijn tegenstander gewonnen en die zag het wel.

Ik vreesde voor een eventueel verlies van het team door dit slechte resultaat, maar gelukkig hadden Gerard Milort, Bert en Ton wel gewonnen. Hierdoor wonnen wij met 5-3 en mogen we nog steeds hopen op promotie.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: