RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 21 februari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di feb 22, 2011 12:30 pm    Onderwerp: Verslag 21 februari Reageer met quote

Floris bracht een nieuwtje in de opening waarvan Bart zei "interessant". Nou, dan weet je het wel. Gewoon een slechte zet dus. Toch leek wit er nog redelijk uit te komen. Maar toen Floris een pion ging verliezen, was het dweilen met de kraan open.

Aat remizzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzeerde met Peter. En ze waren er nog trots op ook, dat ze na een half uurtje niet meer hoefden te zweten.

Martin de Groot heeft net Pe4 gespeeld en dreigt een kwaliteit te winnen (T5g6 Lh5). Ton heeft maar 1 goede zet.

21...Pxf3+ En dat is 'm niet. Tf5 was hier de enige zet om de boel in evenwicht te houden. Het verlies van de h-pion is niet erg. De zwarte torens staan te kwetsbaar opgesteld en de witte zijn heel dreigend. Martin maakt hier keurig gebruik van. 22.Txf3 T5g6? Ziet er zo logisch uit, maar de dreigingen van wit zijn zo talrijk, dat voor deze zet helemaal geen tijd is. 22...b6 was gewenst omdat anders de dame met bruut geweld de zwarte stelling binnendringt. 23.Tf8+ Kd7 24.Pf6+ en zwart moet alsnog de kwaliteit geven. Wit had echter een veel betere zet met Db4 of Tb8 (5,5 resp. 4 pionnen beter). Maar 7 zetten later was het toch over, na nog een paar zwakke zwarte zetten.

Jan Ouwerkerk speelde een boeiende pot tegen Bert, met veel fouten over en weer, vooral weer. Bert kwam goed te staan, maar vergooide zijn voorsprong met 1 zet, omdat hij even niet rekende op een en passant. Jan was niet te beroerd om het voordeel weer uit handen te geven door met alle geweld een kwaliteit en een paard weg te geven, omdat hij dacht dat zwart wel mat zou gaan. Maar Bert kon alle gevaren de kop in drukken en toen gaf Jan maar op.

Na een saai begin van 18 zetten bood Gerard van der Zijden remise aan. Maar hij zou toch onderhand moeten weten dat ik geen remise aan neem voor de 30ste zet tenzij ik slecht sta. Bovendien begon het net interessant te worden. Na wat positioneel geschuifel ging ik tactisch de mist in. Gerard viel met e5 mijn paard op f6 aan. Ook mijn loper op b7 werd aangevallen door zijn loper op f3. Ik had Pd5 moeten spelen om beide stukken te redden, waarna wit ietsje beter staat. Ik pakte echter de loper en hield helemaal geen rekening met exf6. Oeps, mijn loper staat nog in en wit dreigt met fxg7 door te lopen naar dame. Ook dat zag ik niet. Ik beloof hierbij dat ik beter uitgerust zal verschijnen op donderdag, als ons eerste een belangrijke uitwedstrijd heeft. Hm, bedenk ik ineens, Ton verloren, ik verloren. Zal het toch aan die spaghetti gelegen hebben die we samen aten?

Evert verloor al snel een stuk en Martin van Velzen ruilde vervolgens heel flauw alles af en won in het eindspel.

Ruut had duidelijk meer moeite met Wim, maar wit kwam wel steeds wat beter te staan. Toen Ruut de koning dicht was genaderd, kon hij het met een breekzet snel afmaken.

Geert was na een paar weken vakantie weer op de club, klaar om er weer eens ouderwets tegen aan te gaan, maar tegenstander Wout kwam weer eens niet opdagen. Dit is me nu wat te vaak voorgekomen. Wout, ik draai het even om. Ik ga er voortaan van uit dat je niet komt. Als je toch wilt spelen, bel dan even op en dan deel ik je in. Als je wel komt maar je hebt je niet gemeld, dan loop je het risico dat je geen partij hebt.

Volgende week 19:15 geeft Bart de eerste schaakles. Ik hoop op een grote opkomst.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: