RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 21 maart

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di mrt 22, 2011 1:40 pm    Onderwerp: Verslag 21 maart Reageer met quote

Een vrijwel volle maan, die ook nog dichterbij staat dan normaal, doet rare dingen met mensen. Er werd gisteren gestreden als nooit tevoren. Eenmaal slechts hoorde ik een remise aanbod (ver na de 30ste zet), dat vrijwel zonder na te denken werd afgewezen. Dat stemt een mens gelukkig.

Een minder blije mededeling is dat Floris mij liet weten dit seizoen af te zien van zijn kansen op de titel vanwege een vorm van Pfeiffer. Het heeft gelukkig zijn gevoel voor humor nog niet aangetast.

Twee partijen waren al afgelopen voordat men de eerste koffie op had. Bart offerde al op zet 2 een pion en als Jeroen niet had geprobeerd de pion te behouden, dan was er nog niets aan de hand geweest. Nu produceerde hij de krome zet f5 en vergat dat pion e6 toen niet meer gedekt stond. Nadat Bart met het paard op e6 sloeg, ging Jeroen ook nog eens met de dame naar het verkeerde veld. Dat zou zoveel materiaal kosten dat hij op zet 8 al op gaf.

Maar het kan nog sneller. Ook Peter offerde een pion en viel even later met loper en dame pion f7 aan. Martin de Groot dacht dit op te kunnen lossen met f6, maar overzag dat daarna zijn paard op g8 2x stond aangevallen. Martin kon na 7 zetten opgeven. De 4 heren besloten daarna nog even een snelschaak vierkamp te houden op de gang. Daar heb ik verder geen gegevens van.

Op papier de partij van de avond was die tussen Gerard Milort en Sherief. Gerard koos gelukkig voor een leuke i.p.v. vastgeschoven stelling. Hij kwam alleen wel wat minder te staan toen Sherief een kwaliteit voor een pion kon winnen. Na wat ruilen hield Gerard 2 verbonden vrijpionnen over, die veel te sterk bleken. Het hielp ook niet dat de zwarte loper niet zo actief was. Er was geen houden aan. Nog voordat er materiaal moest worden geofferd om de pionnen van promoveren af te houden. liet Sherief zich in tijdnood mat zetten.

Andere Gerard dekte pion e5 op zo'n manier (f7-f6) dat de stelling te open werd. Ook maakte het een geniepige torenzet mogelijk. Gerard kon kiezen tussen pion of dame tegen toren en loper verliezen. Hij koos voor de pion, maar kwam nooit meer onder de druk uit. Aat speelde een hoop goede zetten. De tijdnood deed de rest.

Ton won in het middenspel een pion van Jan Wuister en tegen het eindspel kwam er een tweede aan. Dat was wel genoeg.

Andere Jan stuurde mij een sms met "Jan Ouwerkerk 21". Ik wou hem al feliciteren en zeggen dat hij er wel oud uitzag voor iemand van 21, maar hij was me voor en verduidelijkte dat hij niet kwam schaken op de 21ste.

Karel verloor van Ruut. Helaas niets van gezien wat ik heb kunnen onthouden, al ben ik er wel redelijk zeker van dat de zetten a6 en h6 gespeeld zijn.

Geert maakte een foutje en Martin van Velzen zag het. Geert maakte daarna ook nog de fout om 1-0 op te schrijven i.p.v. 0-1 en dat zag ik.

De echte partij van de avond was tussen Rob en Evert. Een heel spectaculair slot met wisselende kansen en veel kijkgenot. Rob kan helaas de concentratie niet meer lang vasthouden en speelde daardoor vrij snel. Evert wou daar geen misbruik van maken en speelde ook snel. We pikken de partij op toen het echt spannend werd.

Rob - Evert

Ik dacht dat hier d7 de beste zet zou zijn, maar na Lf6 staat zwart ruim beter. Rob speelde de beste zet. 1.Tc1 Pa4 Hier is Txc4 de aangewezen zet, waarna Pxb2 verliest. De d-pion loopt te hard en moet worden tegengehouden met Pc5. Rob ziet alleen dreigend torenverlies en enge vrijpionnen en besluit tot 2.Txb3? cxb3 3.Tc8+ Lf8 4.d7 Tc5? 4...b2 was ongeveer 9 pionnen beter. 5.Txf8+? Een misschien logische zet omdat je met tempowinst promoveert, maar dame tegen toren, paard en ver opgerukte vrijpion, is niet voldoende. 5....Kxf8 6.d8D+ Kg7 7.Db8 b2 8.Kf2? Maakt Pc3 mogelijk (Dxb2 Pd1+ en damewinst). 8...Tc2+ 9.Kg3 Pc3 10.Dxe5+ en wit heeft eeuwig schaak. 10... Kh6 11.Df4+ Kg7 12.De5+ Kf8 13.Dh8+ Ke7 14.De5+ Kd7 15.Dd4+ Kc6? Wit kan na een schaak op c4, altijd de toren winnen na een schaak op c3 of d3. Zwart promoveert dan wel naar dame, maar dat kost een paard en wit staat een pion voor. Tot hier kon ik het nog reconstrueren. Rob bleef wel schaak geven, maar op zo'n manier dat de koning naar de vrijpion toe kon lopen. Daar vond de monarch dekking en de pion kon eindelijk promoveren en de partij beslissen.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: