RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 2 mei

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 5:40 pm    Onderwerp: Verslag 2 mei Reageer met quote

Gerard Milort is niet blij met mijn summiere commentaar, vandaar dat hij het deze keer zelf maar doet. Dat wil zeggen, alleen zijn eigen partij. Ik heb hem nog niet zo ver dat hij ale partijen behandeld. Ben benieuwd of het dan nog zo'n uitgebreid verslag zal zijn.

Wit aan zet. Stelling na 18. , g5

Na een Hollandse opening moet wit kiezen tussen pionnen aanvallen op de Damevleugel of een Koningsaanval.
Maar: na 19. Pb5, Tf7 20. Pxa7, Ld7 krijgt zwart tegenspel met c6 en Tc8. Dat zou jammer zijn Smile. Dus:

19. g4, Dg6
20. Tag1!,
De juiste toren! Het duurde even voor ik dit zag. Wit wil h4 spelen, maar pion g4 niet verliezen.
20. , Ld7 Nu nog c6 en Tc8
21. h4, gxh4 Wat anders? Pion g5 is niet te dekken.
22. Txh4, Verleidelijk was ook eerst 22. Lxh6!, Lxh6 en dan pas 23. Txh4 met de dreiging g5. Maar na 23. , Th8! Faalt 24. g5 op Kg8!! En door de penning op Tg1 krijgt wit zijn stuk niet terug! Na 24. Tgh1 en slaan op h6 blijft wit wel een pion voor.
22. , Tf4 Paniek? Of diepere tegenkansen?! Een drastische oplossing tegen slaan op h6, maar zwarts loper wordt nu sterk en Th4 doet voorlopig niet meer mee. Na Th8 of c6 wint wit de pion op h6.
23. Lxf4, exf4
24. Dxf4, Tf8
Wat nu? Terugtrekken en keepen met Dg3? Nee, dan liever de lucht in!
25. Dxc7, Tc8 Op weg naar c3 Zwart moest kiezen: Tf2+ 26. Kb3 (?!), Dg5 ziet er ook gevaarlijk uit, al heeft wit nog 27. Th2!
Wat moet wit nu doen? 26 Df4 met keepen?! Nee het oog (van de toeschouwer) wil ook wat!
26. Dxd7, Dxe4+ De pointe van Peters tegenaanval. Op zoek naar eeuwig schaak na bv. 27. Kb3, Dc4+ 28. Ka3, Dc5+ enz.
27. Kd2, Dd4+
28. Ke2, Dc4+
Misschien was hier De5+ beter Nu drinkt Peter de beker helemaal leeg.
29. Ke1! , . En wit staat veilig! Gelukkig staat Lg7 gepend! Maar daar vind Peter wat op.
29. , Tc7 (?) Hier hoopte ik op. Laat een klassiek torenoffer toe!

30. Txh6+, Als je de lessen van bovenmeester Bart een beetje hebt gevolgd, dan weet je toch
30. , Kg8 Na Kxh6 volgt mat in twee: 31. Th1+, Kg6 of Kg5 32. Df5 mat!
31. De8+, Lf8 Helpt niet Wel als wit 32. De6+ Tf7 of 32. Dg6 Lg7 speelt. Maar niet als er nog een klassiekertje volgt
32. Th8+, Kxh8 Nu moet zwart wel nemen
33. Dxf8+, Kh7
34. Th1+, Kg6
35. Th6+, 1-0
Zwart wachtte 35. , Kg5 36. Df6+, Kxg4 37. Th4+, Kg3 38. Df2 mat helaas niet af. Was wel een mooi eindplaatje geweest! SmileSmileSmileSmileSmile

Martin van Velzen dacht een vrijpion te krijgen, maar Hans had beter gerekend. Een paardzet later stond de vrijpion vaker aangevallen dan hij verdedigd kon worden. Hij sneuvelde jammerlijk in het zicht van de (promotie)haven en Hans was degene met de vrijpion. Snel werd alles afgeruild. Een pionneneindspel is veel makkelijker te winnen. Zo ook nu.

Jeroen had wel iets van een koningsaanval, maar hij wist Jan Wuister niet precies de duimschroeven aan te draaien. Jan nam de aanval over en wist wel hoe hij het af moest maken.

Bart Berman had zijn handen vol aan een heel aanvallende Jan Ouwerkerk. Het zag er erg ingewikkeld uit. Jan heeft echter vaker met dat bijltje gehakt en wist zich naar winst te combineren.

Ruut kwam eens niet in tijdnood! Hij was zelfs als eerste klaar! Volgens mij is dit een unicum. Tenminste met Ruut als de winnaar. Geert overzag een kleinigheidje in het begin en verloor zijn dame.

Aat leek Bert goed in de tang te hebben. Bert vond het allemaal wel meevallen en liet in de analyse zien dat hij tegenkansen had. Maar waarom dan niet verder gespeeld. Het publiek werd weer met een snelle remise afgewimpeld. En ze waren nog wel speciaal voor het publiek in het midden gaan zitten.

Gerard en Ton hebben gelijkheid en broederschap hoog in het vaandel zitten. Hoe het met de vrijheid zit, weet ik niet. Het werd in elk geval remise.

Wim en Evert waren vreemd genoeg het langst bezig van allemaal. Evert won pas laat een stuk en ging vol voor de koningsaanval. Die zette niet door en zwart had zijn stuk voorsprong zelfs moeten verliezen. Of dat ook gebeurde weet ik niet. Vijf minuten later waren ze ineens klaar en had Evert toch gewonnen.

Bart bood al na 16 zetten remise aan. Sherief dacht even na en nam aan. Terwijl de computer hem 1,79 in het voordeel ziet. Zijn verweer: "ja, maar anders verlies ik misschien." Nou en? Daar leer je van. Daar leer je bijvoorbeeld van dat je de remise had moeten aannemen.

Volgende week weer les van Bart Verbaan om 19:15.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: