RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 23 mei

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 8:59 am    Onderwerp: Verslag 23 mei Reageer met quote

De schaakles was weer leerzaam. Het begon allemaal vrij eenvoudig, maar de laatste 2 opgaven waren bijzonder moeilijk. Peter en Sherief hadden de juiste antwoorden om de verkeerde reden en ik de verkeerde om de juiste reden. Wacht, dat kan niet. Ik had hun reden weerlegd en kwam daardoor met foute antwoorden. Helaas voor mij was er nog een andere reden.

Aat offerde al (te) vroeg in de opening een stuk voor 3 pionnen. In de eindstand had hij er nog maar 2 extra. Er werd remise overeen gekomen, maar aangezien het de laatste partij was, werd er nog lang over na gepraat.

Aat durfde hier, gezien zijn resterende tijd van 7 minuten, niet meer voor de winst te gaan. De zwarte loper werd door menigeen als nog minder dan een pion gewaardeerd, maar dat valt wel mee. Het dekt toch 2 pionnen en wit moet er wel voor zorgen dat de loper niet vrijkomt. Na enige analyses was de algemene gedachte dat zwart alleen nog kans had met Tc3. Proficiat! Dat vindt de computer ook. Zwart heeft zelfs wat voordeel. De hoofdvariant luidt Tc3 d6 Te3 Txe3 fxe3 d7 Ld6 Te1 Kc7 Txe3 met een waardering van 1 pion voordeel voor zwart.

Johan Bal is weer terug. En hoe. Wim moest alle zeilen bijzetten om niet omver geblazen te worden. Of kun je dan juist beter alle zeilen laten vieren? Hoe dan ook, het is dat Johan nog de souplesse miste. Anders had Wim mogelijk niet gewonnen.

Bert hield goed stand tegen Bart en de vrede werd al snel getekend. "Dan kan ik tenminste met een gerust hart verliezen", zei Gerard Milort, die er niet zo best voor stond op dat moment,.

Gerard had net met zwart tegen Sherief 14 zetten theorie gespeeld in 1 minuut en 3 aeconden, inclusief noteren. Reden om snel een kijkje te nemen, want voor je het weet is het remise. Maar daar was het de opening niet naar. Wit had een pion voorsprong en die stond al op f7. Het lijkt mij dat de opening niet goed is voor zwart. Maar Gerard valt te prijzen voor het kiezen van varianten die tot leuke partijen leiden.

1. e4 d6 2. d4 Pf6 3. Pc3 g6 4. f4 Lg7 5. Pf3 c5 6. Lb5+ Ld7
7. e5 Pg4 8. e6 Lxb5 9. exf7+ Kd7 10. Pxb5 Da5+ 11. Pc3 cxd4 12. Pxd4 Lxd4 13. Dxd4 Pc6 14. Dc4 Db6 15. De2 Pf6
Hier gaat de theorie nog verder met h5, maar na beide zetten staat zwart al een pion minder. 16. Ld2 Pd4 17. Dd3 Tac8 18. O-O-O Pc6 Dat paard heen en weer zetten kan Rybka ook niet bekoren. Voordeel al opgelopen naar 2 pionnen. 19.The1 Thf8

Hier mist Sherief een goede voortzetting. 20. Pa4! op 20. ... Dc7 of Dd8 volgt 21. Pc5+ gevolgd door Pe6+ met damewinst. Na 20. ... Dd4 volgt 21. Dh3+ Kc7 of Kd8 22. La5+ Pxa5 23. Txd4 en na 20. ... Df2 verliest zwart de dame met 21. Dh3+ Kc7 22. Le3 Dxe1 23. Txe1.

20. Dh3+ Kc7 21. De6 Kb8 22. f5 Tc7? 22. ... gxf5 was beter. Waardering loopt al weer op tot 5,5. 23. Lh6 Pd8

Wit kan gewoon de dame geven. Er komt veel materiaal terug en wit haalt een nieuwe dame. 24. Lxf8 Pxe6 25. fxe6 Tc8 26. Lxe7 etc. Waardering al boven de 10.

24. Txd6?? Pxe6?? Als zwart 24. ... exd6 speelt, dan staat hij minder dan een pion achter, 25. Txb6 Pd8 26. Txf6 exf6 27. Lxf8 Txf7 28. Te8 Kc7 29. Te7+ 1-0

Ton kreeg in de opening al 2 pionnen van Hans, die de opening wel iets beter had kunnen spelen. En dan kun je wel opgeven, maar we hadden nog geen 30 zetten gespeeld. Met mijn koning op g5 en wit nog met dame, toren, paard en veel pionnen, vroeg men zich af of er geen mat in zat. Nee! Was het eindspel dan te keepen voor zwart? Na een foute zet van wit wel.

Wit had al een pion terug gegeven, maar had daardoor wel alle stukken kunnen ruilen. In deze stand wint alleen nog h3, h4 en a5. Ton speelde Ke2 en zwart kan nu remise maken met Kc3. Helaas niet gezien. En we hadden nog wel net pionneneindspel-les gehad van Bart. Ik speelde het anders en gaf op in de volgende stand.

Na a5 staan de pionnen wel even ver, maar als wit promoveert dekt hij gelijk het zwarte promotieveld. Nou ja, toch leuk dat ik na 2 pionnen achterstand nog even 1 pion voor kwam. Al was het dan met een mat in 18 voor wit.

Jan Wuister verloor in het begin een pion tegen Ruut. Om de pion voor te blijven plaatste Ruut zijn stukken niet optimaal en de druk werd steeds groter. Zo groot zelfs dat hij in tijdnood een onreglementaire zet deed. Dan mag je gewoon met een andere zet doorspelen, maar Ruut zag het niet meer zitten en gaf op. Gezien zijn tijdnood en de moeilijke stand, was dat anders waarschijnlijk ook wel de uitslag geworden.

Evert blunderde en Geert dacht, "dat kan ik beter" en blunderde op zijn beurt nog veel erger. Daar had Evert niet van terug. Of misschien werd hem die kans niet gegund, want Geert gaf op.

Rob was ook al vrijgevig. Hij gaf een stuk weg tegen Floris en speelde daarna nog erg lang door.

Martin van Velzen maakte het Peter minder moeilijk dan Gerard Milort het de vorige week had. Peter zette Martin onder druk, won een pion en na een penning gaf Martin het op.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: