RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 19 september

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di sep 20, 2011 3:55 pm    Onderwerp: Verslag 19 september Reageer met quote

Ik had een drukke dag gisteren en ik was nog moe van de dag ervoor. Vandaar dat u het verslag een dag later van me krijgt.

Maar liefst 11 partijen werden er maandag gespeeld. De zaal zat zo vol dat Jan W. en Evert maar in de gang gingen gongschaken. Althans, ze waren al klaar voordat ik er erg in had. Jan had slechts 14 zetten nodig.

Het topduel tussen Aat en Ton was eigenlijk al snel beslist. Ton ging al vroeg de fout in en dat kostte een kwaliteit. De stelling was ook niet echt lekker. Ton sloeg het paard, dat zijn toren op a8 geslagen had, pas na 14! zetten weer terug. Aat was druk bezig met bijna mat geven en Ton met het verhinderen daarvan. Toen Ton een dubbele aanval over het hoofd had gezien, gaf hij op.

Nieuw lid Tjeerd Ouwehand, die tot nu toe steeds had afgezegd, deed dat deze week niet en dus deelde ik hem in tegen Floris. Hij kwam echter niet opdagen. Meld je a.u.b. weer even als je komt Tjeerd. Maar gelukkig kwam Karel wel opdagen terwijl hij toch had afgezegd. Moet je daar geen strafpunten voor krijgen? Karel verloor in de opening al een pion en zijn koning moest naar f1. De enige compensatie was een zwarte dame in het midden van het bord. Maar wit kon daarvan niet profiteren. Karel verloor nog een 2e en 3e pion en gaf het toen maar op.

Bart - Sherief remise. En Bart begon nog wel met een zo veel belovende sjoelbak opstelling.

Hans kreeg weer onorthodox tegenspel van Gerard M. Die had zijn paard naar h5 gespeeld vermoedelijk om de weg vrij te maken voor f5. Mijn slechte zet Lf3, om het paard tot een verklaring te dwingen, had geen effect en dus speelde ik ook nog maar g4 er achteraan.

Gerard moet een hekel hebben aan paarden, want zonder enige moeite wordt het paard aan zijn lot over gelaten. De dierenbeul. Hij deed Pxd3 (niet goed, maar niet een zet die je graag tegen je krijgt), kreeg 2 pionnen voor de knol en 9 witte zetten later, waarvan 4 slecht, stond zwart vreselijk gewonnen.

Gerard v.d. Z. en Han stonden na 10 zetten nog steeds symetrisch. Later kreeg Gerard wel de iets betere stelling, maar hij kon niet doorbreken. Remise derhalve.

Johan moest zich weer in allerlei bochten wringen om Wim in toom te houden. Met enige moeite lukte dat uiteindelijk.

Jeroen speelde met koptelefoon op. Met vogelgeluiden (Birdopening?) voor de concentratie, of werden hem zetten toegefluisterd door iemand anders? Dat moet dan wel een matige schaker zijn geweest, want Jeroen kwam niet door de verdediging van Michael heen.

Peter M. mocht tegen Peter I. en weer was hij de laatste die klaar was. Hij maakt er echter zeer interessante partijen van. Hij had een beetje pech dat hij een variant speelde die Peter I. ook speelt. Wit offerde 2 pionnen, maar had voldoende compensatie in de aanval. Hier een aardig voorbeeld:

Rybka geeft hier 3 mogelijke zetten die allemaal de waardering 0.00 hebben. Peter M. speelt de leukste: Pxd5. Hierdoor bleken de mogelijkheden zo talrijk, dat wit teveel tijd moest verbruiken. Uiteindelijk trok zwart de partij steeds meer naar zich toe en won. De gefotografeerde notatie klopte niet helemaal, anders had ik er wat uitvoeriger over bericht.

Rob had al snel een toren verloren tegen Martin van V. Omdat het nog zo vroeg was speelde hij nog wat door, maar de uitslag stond al vast.

Geert moest tegen Ruut. De snelste tegen de langzaamste. Een interessante combinatie. Geert viel met een loper de dame en toren van Ruut aan, maar de loper kon gewoon genomen worden. Ruut deed 2 uur, 17 minuten en een handvol seconden over die stukwinst. In tijdnood kon hij een toren pakken die alleen gedekt werd door een gepende pion, maar dat zag hij niet. Wel was zijn voorsprong voldoende om het uit te maken.

De contributie blijft dit seizoen 90 euro, mits er voor 1 januari betaald wordt. Na die datum is het 100 euro. Gironummer is 404348.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: