RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 24 oktober

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di okt 25, 2011 1:59 pm    Onderwerp: Verslag 24 oktober Reageer met quote

Het eerste speelde extern tegen WSC 2. Beide teams hadden hun eerste wedstrijd met 3,5-4,5 verloren. Een concurrent dus voor degradatie. Ons beoogde eerste bordspeler Hans Zwartveld kon helaas weer niet aanwezig zijn. Hij kon geen oppas vinden. Het is maar goed dat we geen eredivisie voetbal spelen. Anders hadden we waarschijnlijk voor zo'n 10 miljoen een slechte aankoop gedaan. Maar transfers op de schaakmarkt zijn gratis, althans op ons niveau. Aat werd opgetrommeld en mocht op mijn bord (acht) zitten en ik schoof door naar bord 3. Een soort halve kop van jut.

Bart was als eerste klaar. Hij bood zijn tegenstander na 15 zetten remise aan, omdat het vroeger zijn angstgegner was. Zijn tegenstander was dat blijkbaar vergeten en ging akkoord. 0,5-0,5

Aat hoorde pas een uur voor aanvang dat hij moest meespelen. Gelukkig is hij in vorm dit jaar. Zijn tegenstander ging op zet 11 al vreselijk de fout in door een dubbele aanval (schaak en pion b7) over het hoofd te zien. Of misschien hechtte hij teveel vertrouwen aan die grootmeester die ooit gezegd had "Sla nooit met een dame op b2 (b7), ook niet als het goed is". Aat heeft daar nog nooit van gehoord en sloeg wel.

Zwart had net gerokeerd en Aat geeft schaak op b3. 12... d5 (Lf7 is iets beter) 13.P4g3 Le8? Heel slecht. Als wit nu op b7 en a8 slaat, dan duurt het te lang om de dame in te sluiten en aan te vallen met de toren op f8. 14.Dxb7 Pd7

Rybka vindt 15.Dxa8 +4.41. Aat dacht lang na. Waarschijnlijk vertrouwde hij het niet helemaal. Een promotieklasse speler geeft toch niet zo vlug al een toren weg. Uiteindelijk besloot hij het toch maar op safe te spelen en gewoon een tweede pion te pakken. Misschien wel verstandig. Een paar zetten later vindt Aat een fraaie combinatie:

19.Ph6+! gxh6 20.Dxh6 Lg6 21.Lxg6 hxg6 22.Dxg6+ Kh8 23.Pf4 Pd6 24.Dh6+ Kg8 25.Pg6 Lc7 26.Dh8+ Kf7 27.Dh7+ Ke6 28.Pf4 mat 1,5-0,5

Ik was met zwart niet geweldig uit de opening gekomen en vond mij op zet 11 voor een probleem gesteld.

Wit dreigt met c5 het paard weg te jagen om dan Dxb7 te kunnen spelen. Ik kan dat opvangen met b.v. Dc8, maar dat vond ik wat passief. Ik besloot tot een creatieve oplossing, die helaas niet goed was. 11... a5? Met het idee om na c5 eerst de dame weg te jagen met a4, alvorens ik het paard zou redden. Nadat wit toch 12.c5 speelde, zag ik pas dat hij na a4 gewoon Dxb6 heeft. Dus uit arremoede maar 12... Pd5 13.Dxb7? Eerst Pxd5 haalt een hoop complicaties uit de stelling. Nu ging ik er nog eens goed voor zitten. Als ik de toren zou redden zou dat ten koste gaan van nog een pion en wit zou dan gelijk een vrijpion hebben. Ik besloot tot een alles of niets poging die inderdaad de juiste keuze bleek. 13... Pxf4 14.Dxa8 Dc7 15.Pe5 Lxc5 16.Lf3 Lxd4 17.Pxc6

Ondanks de kwaliteit achter is de waardering slechts 0.15. Maar hoe moet ik hier verder? Ik rekende me gek op 17... Pxh3+ 18.gxh3 Dg3+ 19.Lg2 maar kon verder niets vinden. Het was ook niet de goede weg. Rybka geeft aan 17... Pxc6 18.Dxc6 Db8 en blijkbaar is de aanval op b2 en de sterke lopers voldoende compensatie. Ik verloor veel tijd en speelde iets anders en verloor even later redelijk kansloos. 1,5-1,5

Peter I. speelde weer een gedegen opening en drukte zijn tegenstander in de verdediging. Die ging de fout in en Peter kon mat in 2 geven. Dat zag hij echter niet, maar zoals hij het wel deed won het ook. In de notatie (van zijn tegenstander, want Peter schrijft zo onduidelijk) zaten teveel fouten om de partij te kunnen reconstrueren. 2,5-1,5

Ton had inmiddels een licht voordeel gekregen. Tegenstander in tijdnood en 2 stukken voor. Gezien de achterstand van het team speelde zijn tegenstander nog veel te lang door. 3,5-1,5

Nog 3 borden over en op al die borden hebben onze spelers een pion voor gestaan en ze stonden ook in tijd beter. Maar verderop had alleen Sherief dit voordeel kunnen behouden. Zijn tegenstander biedt remise aan, maar Sherief wijst het af. Misschien dat het voor het team beter/veiliger was geweest om het aan te nemen. Gerard had zijn pion weer ingeleverd, maar had nog wel een iets beter eindspel. Hij gaf echter nog een pion weg en mocht opgelucht constateren dat het overgebleven eindspel, dankzij de ongelijke lopers, toch potremise was. 4-2

Peter M. had een grote voorsprong in tijd langzaam zien teruglopen. En hij stond bovendien erg in de verdrukking. In wederzijdse tijdnood gaf hij de dame voor toren en loper. Deze ongunstige ruil pakte niet goed uit voor Peter. In tijdnood overzag hij een dubbele aanval. 4-3

De hoop was dus op Sherief gevestigd. In een koningsgambiet speelde hij het beduidend beter dan zijn tegenstander. Hij stond positioneel al 1 pion beter toen zijn tegenstander op zet 26 in de fout ging met h5.

Hier kan Sherief het afmaken met 27.Tf8+ Kg7 28.Tee8 en zwart gaat veel materiaal verliezen. Na een logisch 28... Ph6 29.hxg5 fxg5 b.v., is het mat in 3. Sherief speelde hxg5 1 zet te vroeg en zwart kon ontsnappen met slechts 1 pion achterstand. Zwart krijgt even later compensatie vanwege zijn vrijpion en Rybka ziet dat wit niet meer kan winnen. Sherief ruilt de torens om de vrijpion onschadelijk te maken, maar staat dan met zijn koning buitenspel en plots is het zwart die op winst kan proberen te spelen.

Dit eindspel is gelukkig remise, maar het is wel link. Als wit hier b.v. 51.b3 speelt met het idee om c4 er achteraan te spelen om zelf door te breken, of de laatste pionnen af te ruilen, dan is het mat in 31. Sherief maakt echter geen fout meer. Als de laatste pionnen eraf gaan moet zijn tegenstander in remise berusten. De eerste punten in de Promotie Klasse zijn binnen. 4,5-3,5

In de interne werden 5 partijen gespeeld.

Feenstra - de Boer rem.
v.Velzen - Wuister rem.
G.v.d.Zijden - Ouwerkerk rem.
v. Dalen - Middelkoop 1-0
van Leeuwen - Pronk 1-0

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: