RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 7 november

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di nov 08, 2011 3:29 pm    Onderwerp: Verslag 7 november Reageer met quote

Aat is goed in vorm dit seizoen. Ditmaal bracht hij Gerard Milort op de rand van de afgrond.

Aat van der Toorn – Gerard Milort
1.d4 Pf6 2.c4 d6 3.Pc3 g6 4.e4 Lg7 5.f4 0–0 6.Pf3 c5 7.d5 e6 8.Le2 b5 De theorie gaat hier verder met 9.dxe6 of 9.0-0, maar wat Aat speelt vindt Rybka de beste zet. Wit is goed uit de opening gekomen (0.82). 9.e5 dxe5 10.fxe5 Pg4 11.Lg5 Da5 12.0–0 bxc4 13.Pe4 Kan Rybka niet bekoren, Lf4 is beter, maar het zwarte antwoord had ook wat beter gekund. 9... h6 (Pd7) 14.Pf6+ (h3) Pxf6? Hier is de computer het heel erg mee oneens (Lxf6). De waardering zakt met 1.9. Kortom deze stelling is veel te moeilijk voor mensen. 15.exf6 hxg5 16.fxg7 Kxg7 17.Pxg5 Dd8

Hier attendeerde Michel mij op de stelling. Hij dacht dat wit met 18.Txf7 Txf7 19.Pxf7 Kxf7 20.dxe6+ in het voordeel zou komen. Hij had het bijna goed. De eerste 2 zetten zijn inderdaad het beste. Eerst 18.Pxf7 mag overigens ook. Dat is gewoon zetverwisseling. In plaats van 20.dxe6 moet wit echter doorgaan met 20.Lf3 Pa6 21.dxe6+ Lxe6 22.Lxa8 Dxa8 23.Dd6 Pb4 24.Tf1+ Lf5 25.Dxc5 Pd3 26.Dxc4 Kg7 27.Dd4+ Kh7 28.Txf5 gxf5 29.Dxd3. Een dame eindspel met 2 pionnen meer. Daar schwindelt zelfs Gerard zich niet meer uit. 18.dxe6? De waardering zakt bijna 2 pionnen. De stelling is weer gelijk. 18... Dxg5 19.Lf3 Pc6 20.Lxc6 Tb8 21.Txf7+ Txf7 22.exf7 Le6 23.Dd6 (De2) De3+ 24.Kh1 Tf8 25.Ld5 Lxf7 26.Tf1? In tijdnood gaat het dan toch mis voor Aat. Dit kost een stuk of dame tegen toren en loper. 26... Dd4 27.Dxf8+ Kxf8 28.Lxf7 Kg7 29.h3 a5 30.Kh2 a4 31.Tf3 a3 32.Lxc4 Dxc4 0-1

Hier had de partij tussen Bart en Hans besproken moeten worden, maar het leek op een oneven aantal uit te draaien en Bart offerde zich op. Hij zou de externe partij van a.s. vrijdag mee laten tellen. Ik had net de indeling af toen Johan alsnog de speelzaal in kwam lopen. Ik realiseerde me helemaal niet dat nu het aantal weer even was en dat ik alleen wat paringen ongedaan moest maken. Sorry Bart. Nu liet ik Johan bij mijn partij tegen Peter Ingenhoes aanschuiven. Peter hielp mij nog een beetje in de opening, die Johan goed opzette. In het middenspel had Johan moeite het juiste plan te vinden en hij verloor 2 stukken. Ik had nog een derde stuk kunnen winnen, maar ik wou het iets te mooi doen. Nu stond Johan een pion voor. Ik had nog wel een beetje compensatie met 2 lopers voorsprong en dus ook het loperpaar. Helaas sneuvelde er daar ้้n van toen Johan een (leeg) flesje cola omstootte op het bord. Niet lang daarna bood hij remise aan. Hij had goed gezien dat hij met een pionoffer eeuwig schaak kon geven.

Peter en ik spelen altijd leuke partijen tegen elkaar. We hebben een beetje dezelfde speelstijl. Rustig de boel ontwikkelen in het begin en dan de tegenstander naar de strot vliegen. In dat laatste is Peter wel iets doortastender. Maar het kan bij ons alle kanten op.

Peter Ingenhoes - Hans
1.e4 d5 2.exd5 Pf6 3.Pc3 Pxd5 4.Lc4 e6 5.Pge2 Dat verwacht je niet van een openingskenner, dat hij zo vroeg de theorie verlaat. Niet dat ik het hier nog kende. 5... Le7 6.d4 Pc6 7.Pe4 Pf6 8.Pxf6+ Lxf6 9.c3 0–0 10.f4 Pe7! Dit ontmoedigt een vroege doorstoot met f5 en maakt de weg vrij voor c5. 11.Ld2 b6 12.0–0 Lb7 13.Pg3?

Een pionoffer waar ik helemaal niet naar gekeken heb. Ik had het anders aan moeten nemen volgens Rybka. 13... Lxd4+ 14.Kh1 Lc5. 13... g6 Om een vluchtveld voor de loper te maken en f5 nog meer te ontmoedigen, dacht ik, maar daar trekt Peter zich niets van aan. 14.De2 Tc8 15.Tae1 c5 16.dxc5 Txc5 17.Le3 Tc7 18.f5? exf5? Het pionoffer is niet echt goed, maar door met de e-pion te slaan kom ik toch in de problemen. 19.Lh6 Lg7 20.Lg5 En ik zit met een vervelende penning.

Zwart kan in het voordeel blijven als hij 20... Dc8 speelt. Als wit dan Lxe7 speelt, volgt er Te8 en wit heeft een probleem. Vreemd dat ik dat niet zag. Ik besloot om de kwaliteit te geven en vertrouwde dat het loperpaar plus de extra pion voldoende compensatie zou zijn. Dat klopte redelijk, maar het voordeel is wel weg. 20... Txc4 21.Dxc4 Dd5 22.De2? Na dameruil staat blijft wit iets beter staan. 22... Pc6 23.Td1 Dxa2 24.Tfe1 Le5? Het paard was toch iets beter. Het kleine beetje voordeel is weer weg. 25.Pf1 f6 26.Lc1 Df7 27.Pe3 Te8 28.Df2 Lb8 Beide spelers hebben de stukken wat hergegroepeerd en staan klaar voor het eindspel. Ik heb hier iets minder dan 5 minuten over en Peter een paar minuten meer.

29.Pxf5? Misschien gespeeld op mijn tijdnood, maar het is niet goed. 29... Txe1+ 30.Txe1 gxf5 31.Dxf5 Pe5 32.Td1 Lc7 Ik wil met Dg6 dameruil afdwingen, maar eerst moet Td8+ en loper kwijt eruit gehaald worden. Alleen was Kg7 wel iets beter geweest. 33.Lf4 Lc6! De enige zet die het voordeel vasthoudt. Er dreigde 34.Lxe5 fxe5 35.Dxf7+ Kxf7 36.Td7+ en loperwinst. 34.Lxe5 fxe5 35.Dc8+ Kg7 36.Td3? Nu maakt Peter het mij te gemakkelijk. 36... e4 37.Dg4+ Dg6 38.Dxg6+ hxg6 39.Te3 Ld6 40.Kf2 Lc5 0–1 Deze uitslag doet eigenlijk te kort aan de witspeler. Ik zou het ’t liefst veranderen in een 6-4 overwinning voor mij.

Sherief had al een paar keer gewonnen van Ton, maar die wist nu hoe hij Sherief moest bestrijden. Een Caro-Kann die in een soort Frans overging, werd niet goed behandeld door de witspeler en Ton won pion d4. Sherief hielp zwart vervolgens door vrijwel alles af te ruilen en maakte de laatste fout in de volgende stelling:

Sherief heeft zojuist 25.b4 gespeeld en Ton maakt het geheel in Milort (sadistisch) stijl af. 25... c4! Het paard mag niet geslagen worden want dan is de c-pion niet meer te stoppen. 26.Lf1 c3! En nog een keer. 27.Ld3 Pc4 28.a4 Pb2 29.Lc2 d4 0-1

In de les van Bart hadden we net geleerd dat een zet als h6 vaak een aanknopingspunt is voor de vijand om je koningsstelling op te blazen. Daar trok Ruut zich niets van aan en hij verdedigde zich weer op die manier tegen een evt. paarduitval van Martin van Velzen. Ruut kwam weer aardig in de verdrukking, verbruikte teveel tijd en verloor desondanks een paar pionnen. Uiteindelijk gaf hij op nadat zijn vlag al een paar zetten gevallen was.

De andere Martin had een kwaliteit verloren in een koningsaanval van Jeroen. Wel was de zwarte koning ook erg op de tocht komen te staan. Zo erg zelfs dat Jeroen maar besloot (en waarschijnlijk terecht) tot eeuwig schaak.

Rob kon niet in het voordeel komen tegen Evert en ging toen te ver. Hierdoor won Evert materiaal en de partij.

Wim had goed opgelet tijdens de les van Bart, maar werd toch overrompeld door een koningsaanval van Jan Ouwerkerk. Die doet ook altijd alles net even anders.

Karel kwam geloof ik een pion achter te staan, maar had wat compensatie omdat Michel nog niet volledig ontwikkeld was. Toen dit euvel verholpen was en Karel niet een pion had teruggewonnen, was het snel uit. Er volgde een 2e pion verlies en Karel gaf op.

Er werd een partij van het eerste vooruit gespeeld en de Scheve Toren speler werd ingesloten door onze meest luidruchtige spelers. Achter zijn rug Gerard Milort, die wel houdt van een praatje tijdens de partij en links van hem Karel, die ook niet vies is van wat commentaar. Maar Karel was opmerkelijk stil tijdens de partij. Pas toen hij verloren had begon hij te praten. Peter Mont้ was de tegenstander. De opening was onze gast blijkbaar onbekend, want hij verslond tijd. Hij offerde een stuk voor 2 pionnen, omdat hij hoopte/dacht dat die snel door zouden kunnen lopen. Helaas voor hem gingen ze snel verloren en met ook nog bijna 1 uur meer op de klok van Peter, stond de uitslag al een tijdje vast. Een goed begin dus voor ons eerste, maar we zijn er nog lang niet. Een ijsbeer maakt nog geen winter. Dus allemaal goed uitrusten voor vrijdag en niet te laat eten. Ik was van plan om rechtstreeks naar Pijnacker te rijden, maar als iemand nog een lift nodig heeft dan kan hij mij bellen.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: