RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 14 november

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di nov 15, 2011 5:21 pm    Onderwerp: Verslag 14 november Reageer met quote

Voor de 2e keer in 4 dagen had ik een 1900+ speler tegenover me. Vrijdag had ik extern met zwart mijn tegenstander op remise gehouden, na een saaie partij waarin de waardering tussen de plus en min een halve pion bleef. Nu moest ik met zwart tegen Gerard Milort. Het werd nu een alles behalve saaie partij.

Gerard - Hans
1.d4 Pf6 2.Pf3 e6 3.c4 b6 4.Pc3 Lb7 5.Dc2 Le7 Dat schijnt geen theorie meer te zijn. Gebruikelijk is hier Lb4, maar dat speelde ik altijd al en misschien had Gerard zich daar wel op voorbereid. Wit staat al snel redelijk goed. 6.e4 d5 7.cxd5 exd5 8.e5 Pe4 Deze zet had ik me al voorgenomen als wit e5 zou spelen. Het paard kan altijd afgeruild worden op c3 of terug naar g5 en e6. Slaan op e4 is niet goed. Wit verliest dan de d-pion. 9.Lb5+ c6

10.Pxe4? Speelt op een tactisch grapje (10... dxe4 11.Dxe4 cxb5 12.Dxb7 met pionwinst) waar zwart niet intrapt. Wit ruilt zijn goede loper in voor een paard en verspeelt daarmee al zijn voorsprong. De dubbelpion voor zwart is niet zo erg. 10... cxb5 11.Peg5 Niet het beste veld (Pg3), maar wel een die me voor problemen stelt.

Wit dreigt hier natuurlijk Pxf7 Kxf7 Df5+. Ik kon het niet helemaal doorrekenen, maar het leek me ongezond. De computer geeft aan dat wit dan eeuwig schaak heeft. Daar zou ik normaal gesproken voor tekenen, maar ik was bang dat wit misschien nog wel meer had. Ik vind de beste verdediging. 11... Dc8! Dekt veld f5 en dwingt de dame naar een minder veld. 12.Dxc8+ Lxc8 Afruilen was de beste optie, maar heeft wel als voordeel dat mijn loper niet meer tegen een pion staat aan te kijken. 13.h4 Zodat het paard na 13... h6 terug kan naar h3 zonder een dubbelpion te krijgen, neem ik aan, al is de 15 zet van wit dan wel weer vreemd. 13... Pc6 14.Ld2 b4? Waardering zakt ¾ pion. Rybka vindt Lg4 een goede zet en dat kan niet meer als wit Tc1 speelt. 15.0–0? Deze zet vindt Rybka ook niet goed, vanwege 15... h6 16.Ph3 Lxh3? Maar dan niet deze zet. Lg4 is beter. Er dreigt Lxf3 en zwart wint pion h4 of d4. 17.gxh3 Kd7 De koning moet naar e6 om tactische grapjes er uit te halen. Pc6-d8-e6 was ook een optie. 18.Tac1 Tac8 19.Tfe1 Ke6 20.Kg2 a5 21.Tc2 Pa7 22.Tec1 Txc2 23.Txc2 Tc8 24.Txc8 Pxc8 25.Kg3 Pa7

26.Pe1 Met het idee Pe1-d3-f4 of f4 en evt. later f5. Rybka had hier Pg1 gespeeld. Na de tekstzet zakt de waardering voor wit met ¾ pion naar een onaangenaam -1.56, maar ik weet niet precies waarom. Wel moet zwart dan Kf5 spelen. Al kan dat ook na... 26... Pc6 27.Le3 a4 28.Pd3 Kf5 Jammer. Een zet te laat. Waardering was al weer gezakt naar iets onder 1 pion. 29.f3 (Kf3) g5? Om Pf4 tegen te houden, maar dan heb ik Lxh4+! Kxh4 g5+ en ik win het stuk terug met pionwinst. 30.hxg5 hxg5 31.Kf2 b3 32.axb3 axb3 33.Ke2 Pa5 Het zwarte voordeel is weer helemaal weg. De witte stukken staan goed. Zwart kan geen voordeel halen uit zijn ver opgerukte pion. 34.Ld2 f6 35.exf6? Niet goed (f4 is beter). De d-pion wordt zwak. 35... Lxf6 36.Lc3 Te passief. 36... Pc6 37.Ke3 b5 38.Pb4? Kost een pion na Lxd4+ Lxd4 Pxb4. Waardering al -1.86. Maar Gerard komt er in mijn tijdnood mee weg. 38... Pxb4? De stelling is wederom gelijk (0.00) We kunnen beide niets meer beginnen. Wit kan b3 gaan ophalen, maar verliest dan f3 of e4. Gerard probeerde het nog even gezien mijn tijdnood. 39.Lxb4 Lg7 40.Lc5 Ke6 41.Kd3 Kf5 42.Ld6 Lf6 43.Kc3 Lg7 44.Kd3 Lf6 45.Ke3 Ld8 46.f4? Dit kost een pion 46... gxf4+ 47.Lxf4 La5 48.Kf3 Lc3! Karel stond mee te kijken en dacht dat ik blunderde. Maar de loper kan natuurlijk niet genomen worden, omdat de b-pion dan doorloopt. 49.Lc1 Lxd4 50.h4 Lf6 51.h5 Ke5 52.h6 Lh8 Vanaf zet 43 werd er door beide niet meer genoteerd. Ik heb het tot zet 52 weten te reconstrueren, al ben ik er al niet helemaal zeker van. Zwart staat wel een pion voor, maar vermoedelijk is het niet voldoende voor winst. Een paar zetten later bood Gerard remise aan in een stand die toen vermoedelijk wel gewonnen was voor zwart. Maar ik had nog maar iets van 30 seconden (analoge klok) en Gerard is een meester in het rekken van een verloren partij totdat de tegenstander door zijn vlag gaat. Dus heb ik het maar aangenomen.

Bart speelde slechts 18 zetten, maar ditmaal was dat niet zijn fout. In ware koffiehuisstijl werd Bart bestreden door Ton. Bart had het meeste koffie op en maakte daardoor de minste fouten.

Bart – Ton
1.d4 c5 2.d5 e5 3.dxe6
Geen theorie. 3... fxe6 4.e4 Pc6 5.Le3 Pf6 6.Pc3 Le7 7.f4 d5 8.e5 d4 9.exf6 Lxf6 10.Dh5+ g6 11.Dxc5 dxe3 12.Td1 Ld4 13.Dc4 Df6 (Db6 met licht voordeel voor zwart) 14.Pge2 Beter was hier Pe4 Dg7 Pd6+ Kf8 c3. 14... Lb6 15.g3 Ld7 16.Lg2

16... Pe5?? In zo’n val trapt zelfs geen Bal (fxe5?? Df2 mat). Het ziet er wel leuk uit maar het is gemakkelijk te pareren. 17.Pe4 Pf3+ 18.Lxf3 Dxb2 en gelijk opgegeven met 4 punten achterstand.

Sherief revancheerde zich tegen Peter Ingenhoes voor zijn verlies van vrijdag en als er niet teveel blunders gemaakt zijn, dan laat hij hier zijn analyses nog wel zien.

Peter Monté had weinig moeite met Jeroen. Hij kreeg een sterk centrum en won op zet 18 geloof ik al een stuk.

Martin de Groot won al snel een kwaliteit tegen Rob en hield die voorsprong vast tot het einde. En dat terwijl hij ook nog simultaan een partij tegen Johan speelde. Die won hij ook.

Wim speelde iets te sterk voor Evert en won.

Ruut kon na h6 van Karel met Pg6 een ingesloten toren aanvallen. fxg6 ging ook niet vanwege een penning. Ruut maakte het zichzelf nog onnodig moeilijk door zijn goede loper af te ruilen, maar won toch.

Ons tweede speelde thuis en kwam verrassend met 0-2 achter. Jan Ouwerkerk (bord 6) stond in een loper tegen paard eindspel 1 pion voor. Toen ik later weer langskwam stond hij ineens een pion achter. Er resteerde toen een volkomen verloren pionneneindspel.

Martin van Velzen (Cool speelde tegen een dame die al voor aanvang van de partij aan het bier zat. Toen Martin ook nog een stuk tegen 2 pionnen won, nam hij zijn taak iets te licht op en werd matgezet.

Dennis Wareman (1) kwam redelijk te laat binnen en bood al vroeg in de partij (qua stand, niet qua tijd) remise aan. Zijn tegenstander besloot 1 uur te wachten met zetten om te kijken hoe de rest van het team het deed. Toen hij vermoedde dat hun team grote kans had om te winnen, nam hij het aan.

Dennis Ramondt (3) en Gerard van der Zijden (5) trokken de stand weer gelijk in een fase dat ik zelf druk aan het rekenen was.

Jan Wuister (6) stond toen vrijwel zeker verloren, Aat (4) waarschijnlijk gewonnen. Floris (2), die in de opening al 2 pionnen had verloren, maar die door slecht opgestelde stukken van zijn tegenstander weer had terug gewonnen, kon geen winstplan meer vinden. Toen Aat inderdaad in de koningsaanval won, nam hij het remise aanbod aan. Jan verloor inderdaad en zo werd het na een spannende wedstrijd 4-4. We hebben dit seizoen een sterk 2e team, maar tegenstander Schaakhuis 2 heeft gemiddeld toch de iets hogere rating. Ook DSC 6 is iets sterker.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: