RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 21 november

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di nov 22, 2011 9:50 pm    Onderwerp: Verslag 21 november Reageer met quote

Wegens de vermoeidheid van Hans, dit keer een verslag van zijn broer Ton.

Bart had wit tegen Gerard Milort. Wit had zich voorbereid op een Pirc, maar Gerard liet bewust het Marshall gambiet toe, de lijfopening van Bart. Bang dat zwart iets voorbereid had durfde wit niet het thematische pionoffer f3 te spelen.Het ging lange tijd gelijk op, maar in het late middenspel vergooide Bart zijn kansen. 0-1

Bij Sherief - Aat overzag de laatste dat wit met een schaakje een dame voor T + L kon pakken. Bovendien werd daarbij de pionnenstelling aangetast. 1-0

Peter Ingenhoes offerde een pion tegen Floris. Het initiatief leverde uiteindelijk niet veel op maar Floris was tevreden met remise. 1/2-1/2

Gerard van der Zijden kreeg een zware aanval van Martin van Velzen op zijn koningstelling te verwerken. Martin heeft waarschijnlijk gewonnen gestaan, maar het geinvesteerde stuk kwam niet meer terug. 1-0

Van de andere partijen heb ik niet veel meegekregen. Ik geef alleen de uitslagen:

Han - Martin de Groot 1-0
Ruut - Jan Wuister 1/2-1/2
Michel - Evert 1-0
Geert - Wim 1-0
Harry Becho (nieuw lid) - Rob 0-1
Hans - Johan 1/2-1/2

Mijn eigen partij tegen Peter MontÚ had veel in zich. Dat vond Rybka ook.

1. e4 - e6
2. d4 - d5
3. e5 - c5
4. Dg4 - Pc6
5. Pf3 - cxd
6. Ld3 - Dc7
7. 0-0 - ..... Tot zover de theorie van de Nimzowitch variant van het frans.
Pge7 Zwart kan een 2e pion pakken, maar na paardruil en Lf4 - Df6;
Lg5 kan wit remise maken door zetherhaling.
8. Te1 - Pg6
9. Dg3 - Ld7 Lb4 was ook een goed plan.
10. c3 - ...... Hier had ik beter eerst h4 kunnen spelen om het paard met h5 naar een slecht veld te dwingen. c3 kost definitief een pion, maar als zwart lang rokeert dan is een open c-lijn prettig.
dxc
11. Pxc - 0-0-0 Dapper. volgens Rybka 0.7 voor wit.
12. Pb5 - Db8
13. Le3 - Le8 +1.5 voor wit, maar het alternatief a6;Pd6+-LxP;exL en dan Lb6 is ook niet prettig.
14. Tac1 - Kd7
15. h4 - f6?

Hier had ik met Lxa7-Pxa7;Pxa7-Dxa7?;exf de zaak op kunnen blazen. De dreiging Dc7 mat, gaat materiaal kosten.
16. h5? - Pgxe5
17. Lf4 - Tc8 Nog steeds is Lxa7 dodelijk.
18. Pfd4 - ...... Het andere paard verdient de voorkeur, het voordeel is nu weg.
PxP
19. PxP - TxT
20. TxT - a6
21. Le2 - g5

22. hxg ep? LxP-fxL(DxL?;Db3);Pxe6!- KxP;Tc8!!
Stom dat ik dat niet gezien heb.
- hxg
23. Lg4 - Lf7
24. Db3 - Ld6
25. LxP - fxL
26. Pf3 - Tc8
27. Td1 - Tc4? Een fout met nog 4 minuten op de klok.
28.Pxe5+ - LxP
29. DxT - Ke7
30. Db4+ - Ld6
31. De1 - Dh8
32. g3 en remise aangeboden. Wit had nog wel een klein plusje, maar in wederzijdse tijdnood vond ik
het wel goed zo.

Aanvullend commentaar van Peter MontÚ:

Na 1. e4 e6 2. d4 d5 3. e5 c5 4. Dg4 Pc6 5. Pf3 cxd4 6. Ld3 Dc7 Het alternatief is 6... Pge7, gevolgd door 7... Pg6 en 8... Le7, waarmee
h2-h4 wordt verhinderd.
7. o-o Pge7?
Dit past niet in de opzet met 6... Dc7: 7... Pxe5 was noodzakelijk.
8. Te1 Pg6 9. Dg3 Ld7 10. c3!
Ton geeft hier een vraagteken en de voorkeur aan 10. h4, maar daarop schakelt 10... Pb4 de loper op d3 uit.
10... dxc3 11. Pxc3 o-o-o?
"Moedig", schrijft Ton; "su´cidaal", moet ik toegeven (11... Tc8).

Wat het vervolg betreft, heeft hij met 16 en 17. Lxa7 volkomen gelijk, maar de variant 22. Lxe5 (i.p.v. 22. hxg6?) fxe5 23. Pxe6 Kxe6 24. Tc8!! is niet geforceerd, want zwart kan met 23... Ld6 zijn huid nog proberen te redden.
Na 22. hxg6 hxg6 staat hij op winst. In tijdnood werd dat voordeel door een taktische ingreep tenietgedaan: remise.

In zo'n verslag gaat best wel veel tijd zitten. Mijn compliment aan Hans die deze taak elke week weer op zich neemt. Maar volgende week mag hij het toch echt zelf weer doen.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: