RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 12 december

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di dec 13, 2011 3:12 pm    Onderwerp: Verslag 12 december Reageer met quote

Nu Sinterklaas weer vertrokken is en helaas weer Gerard Milort niet heeft meegenomen, was het weer tijd voor 'serieus' schaak.

Ditmaal was het de beurt aan Peter Monté om Gerard Milort een toontje lager te laten zingen. Hij kwam aardig in de buurt.

Hier geeft de computer maar liefst 2 pionnen voordeel aan met de zet e6! Dit verzwakt de koningsstelling behoorlijk. Peter speelde hier het ook niet slechte c4, maar toen hij ook de zetten erna niet e6 speelde, zakte de waardering behoorlijk in, om uiteindelijk tegen het eind van de avond een kwaliteit en de partij te verliezen.

Hans offerde een pion voor beter spel en omdat hij lang over de zet had nagedacht, durfde Sherief het niet aan te nemen. Dat had hij beter wel kunnen doen. De pion begon nu vervelend naar voren te komen en dreigde een loper in te sluiten. Met zijn laatste zet Tb8 maakt zwart het wit wel erg makkelijk.

13.b6! wint een stuk na 13... cxb6 14.cxb6 Lxb6 15.Db3+ Eerst Db3+ en dan b6 wint ook.

Michel verloor in de opening 2 tempo's en daar kom je tegen een van der Zijden niet mee weg. Ook Ton was snel klaar.

Han hield het initiatief tegen Peter Ingenhoes en won een pion. Daarna wist Peter echter de positie dusdanig vast te zetten, dat Han niet verder kwam en akkoord ging met remise.

Ruut heeft voor het eerst in zijn leven een partij gespeeld zonder a3 of h3 te spelen. Hij had al snel a4 gespeeld, dus aan die kant was het niet neer mogelijk en h3 was ook al snel niet meer noodzakelijk toen Evert geen lopers en paarden meer had. Toen Evert ook nog Dxh2 sloeg, kon de vlag helemaal uit. Met een paar stukken achterstand speelde Evert nog lang tevergeefs door.

Harry won al snel een stuk van Geert. Iedereen schijnt te denken dat dit nieuwe lid nog wel niet zo goed zal schaken, maar onderschatting is zelden goed. Dat bleek wel in een internetpartijtje die ik onlangs speelde Ik had zwart: 1.e4 d5 2.e5 Lf5 3.d4 e6 4.a3 c5 5.c3 Pc6 6.g4 Le4 7.f3 Lxb1 Na 7 pionzetten nam ik mijn tegenstander niet meer serieus en ging even later vreselijk in de fout. 8.Txb1 Dh4+ 9.Ke2 Tc8 10.Ph3 cxd4?? 11.Lg5 met dameverlies. De loper slaan is het beste maar mijn zet geeft meer kansen op fouten bij de tegenstander. 11...dxc3 12.Lxh4? Daar hoopte ik al op. Wit is veel te gretig. Die dame loopt toch niet weg. 12.bxc3 had hij beter kunnen spelen. De waardering zakt van +5 naar nog maar +2 voor wit. 12...c2 13.Dxc2? Nog maar +1. 13...Pd4+ 14.Kd3 Pxc2 15.Tc1? Nu red ik mijn paard. Na 15.Le2 moet ik uiteindelijk mijn paard geven voor de a-pion. 15...Pb4+ 16.Kd2 Txc1 17.Kxc1 Pc6 en uiteindelijk op zet 38 gewonnen. Geert verloor ook al snel materiaal maar was minder gelukkig dan ik.

Het tweede speelde thuis tegen Rijswijk 4 en won 'slechts' met 5-3. Had gezien de gemiddeld 179 elopunten meer wel wat groter mogen uitvallen.

Dennis Ramondt 1
Dennis Wareman 1
Aat 0
Floris 0
Gerard 1
Henk 1
Jan Ouwerkerk 1
Martin van Velzen 0

Volgende week laatste ronde van het jaar. Het eerste speelt thuis. Na afloop oliebollen en vuurwerk als we gewonnen hebben.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: