RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 19 december

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di dec 20, 2011 2:07 pm    Onderwerp: Verslag 19 december Reageer met quote

De laatste speelronde van het jaar en een belangrijke. Het eerste speelde thuis tegen RVC 1. Met een gemiddelde rating rond de 1800 de op papier zwakste tegenstander uit de groep. Intern werd er natuurlijk ook geschaakt. Alleen ging het niet helemaal goed met de afzeggingen. Wim geeft het vaak door aan Bart of Martin, maar die laatste was het vergeten door te geven aan mij. Van Jeroen ontving ik ditmaal geen afzegging en Johan kwam, na 2 weken wegblijven zonder af te zeggen, ineens toch weer opdagen. Ik was inmiddels al begonnen aan mijn externe partij en had weinig tijd om een goede oplossing te zoeken. Zodoende bleven er 3 spelers over zonder reguliere partij. Ik hoop dat ze zich toch een beetje vermaakt hebben.

p.s. De sim-kaart in een van mijn toestellen had het begeven en een aangevraagde nieuwe heb ik er deze ochtend ingedaan. Even later kreeg ik een hoop sms-jes en voicemails binnen. Wim en Jeroen bleken toch afgezegd te hebben.

Floris was onze wedstrijdleider, maar hij wou toch graag een partij. Of hij nou ook graag tegen Aat had geschaakt... In ieder geval was hij snel klaar, waardoor hij zich kon concentreren op ons eerste.

Martin van Velzen had het niet makkelijk tegen Han. Die laatste kwam een pion voor, maar net als vorige week tegen Peter Ingenhoes kon hij dit niet in winst omzetten. Goed de partijen analyseren met de computer en dan komt ook dat aspect wel in orde.

Jan Wuister won van Michel. Ik weet alleen niet hoe.

Martin de Groot kon geen voorsprong in materiaal krijgen tegen Ruut. Dan maar in tijd, moet hij gedacht hebben. Met 1 uur meer op de klok en de vlag van Ruut op vallen, lukte het ineens wel. De pionnen sneuvelden snel en tot overmaat van ramp viel Ruut's vlag ook nog eens.

Geert had geen enkele moeite met Evert. Die laatste verlofferde (samentrekking van verloor en offerde, reuze handig woord als je niet zeker weet welk van de 2 het is en het scheelt ook zo enorm veel tekens die je niet meer hoeft te typen, ben dan ook benieuwd wanneer het in het woordenboek komt te staan en wie weet wordt het wel woord van het nieuwe jaar) al snel een stuk.

RSCBP 1 - RVC 1

Sherief was op bord 3 als eerste klaar. RVC had blijkbaar gekozen voor een tactische opstelling en hun beste speler (de enige boven de 1900) op bord 3 gezet. Sherief was niet onder de indruk.

1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.Lb5 f5 4.d4 fxe4 5.Pxe5 Pxe5 6.dxe5 c6 7.Lc4 Da5+ De theorie gaat hier verder met Pd2. 8.Pc3 Dxe5 9.O-O d5 Zwart heeft een pion gewonnen. Daar staat tegenover dat wit wat beter ontwikkeld is, maar zwart heeft een ijzersterk centrum en weinig te vrezen van witte aanvallen. Het is wit die zich druk moet maken. 10.Lb3 Ld6 11.g3 Df6 12.Le3 Lf5 13.Dd2 Dg6

Hier had wit het centrum op moeten blazen met 14.Pxd5 cxd5 15.La4+ Kf8 16.Dxd5 met ongeveer gelijke waardering. 14.f3 Pf6 15.Tae1 O-O 16.Ld4 Lh3 17.Lxf6?

Na 17... Lxg3 zou zwart al 3 pionnen in de plus staan. Sherief vindt de helft wel voldoende. 17... e3 18.De2? Maar als wit de juiste verdediging niet vindt (Txe3 of Lxd5), dan is e3 wellicht toch de beste keuze geweest. 18... Lxg3 19.hxg3? Dxg3+ 20.Kh1 Lxf1 21.Txf1? Txf6? Ai, jammer. Dh3+ was hier aangewezen. De waardering zakt een klein beetje van 22.95 naar 3.93. Gelukkig nog steeds gewonnen 22.Dxe3?? Nu is het mat in 3. 22...Dh4+ en opgegeven. 1-0

Op bord 1 en 2 hadden Gerard Milort en Bart remise gemaakt. De tegenstander van Bart hadden ze daar als kop van jut neergezet. Hij had slechts 1650 als rating. Ik neem aan dat Bart hier geen weet van had, anders was hij er vast beter voor gaan zitten.

Mijn tegenstander op bord 5 vertelde mij dat hij ooit een schaakcomputer bij me had gekocht. Als ik toen had geweten dat hij gisteren mijn tegenstander zou zijn, dan had ik hem de slechtste computer aangesmeerd. Ik kwam niet lekker uit de opening. Ik had na 6 zetten al veel tijd verbruikt. Bij thuiskomst bleek het toen nog allemaal theorie te zijn. Wel moest ik erg oppassen. Een hoop zetten zouden leiden tot pionverlies. Op zet 13 ging ik in gelijke stand toch in de fout met 13... Pf6-d5.

Wit kan in het voordeel komen met 14.Pxd5 exd5 15.La6! en na elke zwarte zet wint wit minimaal een pion of kwaliteit. Na 14... Lxd5 is het nog veel erger. Wit speelt dan 15.Lxd5 en heeft dan zoveel dreigingen dat de waardering al oploopt tot boven de +4. Mijn tegenstander zag dit echter niet en veel slagzetten later stond ik zelfs een pion voor. Maar i.p.v. de pion te pakken had ik een veel betere zet. Ben benieuwd wie dit vindt. De pion op g7 is echt wit.

Zwart komt al 4 pionnen in het voordeel als hij 23... b5! speelt. Er dreigt nu b4 en Le4. De koning staat dan zo op de tocht dat dit materiaal gaat kosten. Ik zag het niet. Ik was ook al behoorlijk in tijdnood, maar al had ik nog een uur gehad, ik weet niet of ik het gespeeld zou hebben. Nu was ik zo dom om Kxg7 te spelen. Daar kon ik zo lekker achter schuilen. Te materialistisch. Mijn tegenstander bleef snel zetten zodat ik niet goed over mijn verdediging kon nadenken. Niet echt slim omdat je dan zelf ook fouten kunt maken. Die maakte hij inderdaad. Hij liet toe dat ik nog een pion kon slaan, maar die leek giftig en ik durfde het niet aan. Had ik wel toegehapt, dan was de juiste verdediging veel makkelijker geweest. Een paar slechte zetten later dreigde dame en toren verwoestend binnen te komen en stond ik ineens totaal verloren. 2-2

Peter Ingenhoes (bord 4) leek aan de winnende hand. Hij had DT tegen TTP. Voordat Peter de zaak kon gaan beslissen, moest hij nog een klein probleempje oplossen. De tegenstander dreigde mat. Peter koos de verkeerde verdediging waardoor zwart ineens eeuwig schaak kon geven. 2,5-2,5

Dat zag er niet best uit. Ik rekende al op een 3-5 nederlaag. Aan bord 6 had Peter M. een stuk geofferd voor 3 pionnen. Ik vraag me af of dit goed was. Meestal kom je daar alleen mee weg als je daarna een grote aanval op de koning kunt beginnen, maar dat zat er niet echt in. Wel wist Peter de druk hoog te houden en dat leverde zelfs een 4e pion op. In tijdnood blunderde de RVC'er. 3,5-2,5

Ik was inmiddels gaan noteren voor Gerard van der Zijden, invaller aan het laatste bord. Ik constateerde dat de tijd die over was voor wit en zwart samen ongeveer 10 minuten minder was dan die op bord 7. Nu krijg je wel wat verschillen omdat je er 10 seconden bij krijgt per zet, maar beide borden hadden ongeveer evenveel zetten gedaan. Het bleek dat ik een bonus van 0 seconden had ingevoerd. Na overleg werd er besloten om toch maar zo door te spelen.

Ton had aan bord 7 al een aantal remise voorstellen van zijn tegenstander afgeslagen en liet zien dat hij beter in snelschaken en eindspel was. Een fraaie late winst met mat. 4,5-2,5

Gerard nam toen remise aan in een hectische stand met wederzijdse vliegende tijdnood. 5-3

Volgende week zijn we natuurlijk dicht vanwege Kerst. Dus zien we elkaar pas weer in het nieuwe jaar. Op 2 januari beginnen we dan het nieuwe jaar met snelschaken en wellicht oliebollen. Prettige feestdagen.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: