RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 9 januari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di jan 10, 2012 6:32 pm    Onderwerp: Verslag 9 januari Reageer met quote

Koploper Gerard moest tegen mijn broer. Met een scherpe opening probeerde Ton de koppositie wat minder stevig te maken. Na een fout van Gerard kwam Ton inderdaad gewonnen te staan. Maar tegen Gerard moet je altijd 2x winnen voordat je wint. Beide spelers hadden fouten in hun notatie. Ik had alleen die van Gerard gefotografeerd, maar m.b.v. Ton hebben we toch alles kunnen reconstrueren. Ik geef hieronder de notatie mocht Gerard die nodig hebben. Het is sowieso wel de moeite van het naspelen waard.

1.d4 c5 2.e3 e6 3.Pf3 Pf6 4.Ld3 b6 5.Pbd2 La6 6.c4 d5 7.Pe5 dxc4 8.Df3 Dd5 9.Le4 Pxe4 10.Pxe4 cxd4 11.Dxf7+ Kd8 12.Pg5 Lb4+ 13.Kf1 Dxe5 14.Pxe6+ Kc8 15.f4 c3+ 16.Kf2 Dd6 17.Dxg7 Te8 18.Pxd4 Dg6 19.Dxg6 hxg6 20.Td1 Pd7 21.a3 cxb2 22.Lxb2 Lc5 23.g4 Pf6 24.g5 Pg4+ 25.Kf3 Pxe3 26.Te1 Lb7+ 27.Kf2 Td8 28.Kxe3 Kc7 29.Tac1 Te8+

Na deze zet staat wit eindelijk een fractie beter, maar Gerard vond niet dat hij het recht had om op winst door te spelen en dus werd er remise overeen gekomen.

Tegen Peter Monté had topper nr. 2 het helemaal moeilijk. In de stand hieronder staat Bart al ruim 4 punten achter. Zwart aan zet.

Rybka geeft Dxb3 aan om te voorkomen dat wit Dxd5+ doet. Maar Bart slaat ook nog eens een giftig paard. De waardering springt naar +11! Helaas is niet makkelijk te zien waarom wit nu niet gelijk op d5 moet slaan. En daar om sloeg Peter ook. De waardering zakt naar nog maar +1. Als Peter eerst Dg5! had gespeeld, dan gaat de toren verloren of Dxd5+ is ineens veel sterker. Nu verzandde het in herhaling van zetten. Bart durfde het niet aan om met een stuk tegen 3 pionnen nog op winst te spelen, of hij vond dat hij al blij genoeg mocht zijn met remise.

Twee toppers gehad, tijd voor de 3e. Gezien de stand tenminste. Ook mijn tegenstander Aat liet mij slecht uit de opening komen. De hele partij stond ik onder druk. Maar veel meer dan een pion hield Aat er niet aan over en mijn slechte loper was eindelijk bevrijd. In tijdnood ging het dan toch mis en verloor ik nog een paar pionnen. Ik zal dus wel geen topper zijn. Gelijktijdig speelde ik een partij tegen Evert, die vanwege een oneven aantal niets te doen had. Dit was niet de oorzaak van mijn verlies tegen Aat. Daarvoor maakte Evert het mij, met alle respect, niet moeilijk genoeg. Ik won die partij uiteindelijk redelijk eenvoudig. De verleiding was groot om die partij als de hoofdpartij om te zetten en die tegen Aat als vriendschappelijk.

Martin van Velzen had het moeilijk tegen Geert, die dreigde met Pf2 en Th1 mat te zetten. Maar Martin ruilde alles af en hield een gewonnen eindspel over.

Bij Jan Wuister tegen Peter Ingenhoes werd ook alles afgeruild, maar daar werd het remise.

Gerard van der Zijden offerde een stuk voor 2 pionnen, maar kreeg tegen Sherief nooit genoeg compensatie en verloor.

Jan Ouwerkerk had weinig in te brengen tegen Floris, die naar eigen zeggen heel erg goed speelde.

Wim verloor van Harry, maar nam revanche in een vriendschappelijk partijtje. Helaas voor hem verandert dit de uitslag niet.

Het 3e speelde thuis tegen een jeugdteam. Het ging op 2 borden van gewonnen naar verloren en toch nog remise. Michel onderschatte zijn tegenstander en verloor. Ruut en Herman speelden remise, Han, Martin de Groot en Henk wonnen. Een 4-2 overwinning derhalve.

Ons eerste team speelde afgelopen donderdag uit tegen Botwinnik, de nummer 2 op dat moment. Bart heeft een verslag http://rsc-bp.duinsoftware.nl/forum/viewtopic.php?t=499 op de site gezet.
Een mooie stelling uit mijn partij wil ik u niet onthouden.

Ik speelde hier 23.Ph5. Het paard mag niet genomen worden, want dan valt de loper en zwart houdt een slechte stand over. Nadat ik de zet gespeeld had, begon ik me pas af te vragen wat ik na 23...Le5 moest spelen (overigens niet de beste zet). Die zet werd inderdaad gespeeld en ik zag niet hoe ik verder moest komen. 24.Pef6+ ligt voor de hand, maar wat moet ik na 24... Kh8? Rybka biedt uitkomst: 25.Df4! (+1.23). Dat zag ik dus niet en daarom ging het paard met de staart tussen de benen weer terug, waarna ik nog lang moest vechten voor de remise. Het werd uiteindelijk zelfs een vol punt, daar mijn tegenstander (te ver) voor de winst moest gaan, gezien hun 3-4 achterstand.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: