RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 30 januari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di jan 31, 2012 5:49 pm    Onderwerp: Verslag 30 januari Reageer met quote

Bij aanvang van een nieuwe cyclus staan de deelnemers zo dicht bij elkaar dat er rare standen mogelijk zijn. Zo had Martin de Groot, door zijn overwinning extern, zomaar de eerste plaats weten te bemachtigen. Maar om hem nu meteen voor straf tegen Gerard Milort in te delen, ging me te ver. Ik was al vergeten de ranglijst mee te nemen, die hij natuurlijk maar wat graag boven zijn bed zou willen hangen. Vandaar dat ik besloot mezelf maar op de pijnbank te leggen.

1.c4 d6 2.g3 g6 3.Lg2 Lg7 4.Pc3 c6 5.d4 Pd7 6.Pf3 e5 7.dxe5 dxe5? Gerard komt vaak slecht uit de opening en gaat er dan pas echt voor zitten. Ik vermoed dat hij eigenlijk een elo van 2400 heeft, maar het graag een beetje spannend maakt. Nu zit hij wel gelijk met een groot probleem. Er is ineens een groot gat op d6 waar een paard maar al te graag naartoe huppelt. Alleen loper weer terug naar f8 helpt hiertegen, maar dat is ook niet echt een zet die je graag speelt. 8.Pe4 De7 9.Pd6+ Kf8 10.e4 Ph6 11.Lh3 f5 12.Lxh6 Lxh6 13.exf5 Pf6 De waardering is al +1.95. min of meer gewonnen dus. Maar zoals ik al eerder zei, van Gerard moet je 2x winnen. 14.Pxc8? Slechte zet. De loper dreigt toch niets en nu komt de toren snel naar de open lijn. 14... Txc8 15.0–0 Td8 16.Dc2 e4

Ineens heeft wit problemen. De boel dreigt opengebroken te worden met e3 en exf2 en ook Td2 ziet er niet fijn uit. Wel staat wit hier nog wat beter. Maar dan moet je niet de volgende zet spelen. 17.Ph4? g5 Wint gewoon een stuk. Ik probeer nog wat te schwindelen, maar het is allemaal vrij kansloos. 18.f4 gxh4 19.g4 Td3 20.Kg2 Tg8 21.De2 Dd6 22.Tad1 Lxf4 23.Txd3 exd3 24.De6 Lxh2 25.Dxd6+ Lxd6 26.Kf3 h5 en opgegeven.

Bart Verbaan en Peter Monté speelden een mooie partij die in remise eindigde. Peter wilde mij graag wat werk uit handen nemen door zelf de analyses te doen. Dit gaat echter wel wat langer duren en een eventuele publicatie hangt natuurlijk ook af van het aantal gemaakte fouten.

Ton was bereid om wedstrijdleider te zijn voor de externe wedstrijd van ons 2e. Hij dacht in Ruut een makkelijke tegenstander te hebben, maar kwam bedrogen uit. Het werd een interessante pot.

1.e4 e6 2.d4 c6? Dit kan de computer niet bekoren (0.50). Hier moet normaal gesproken t.z.t. het paard naartoe en de loper op c8 dreigt ook wat ingesloten te raken. Maar na de volgende zet van wit is het toch weer gewoon theorie. 3.c4 d5 4.Pc3 dxc4 Op e4 slaan is theorie. Nu ontwikkelt wit gratis een 2e stuk. 5.Lxc4 b5 6.Lb3 Lb4 Waardering voor wit stijgt ineens flink naar 0.83. Dat lijkt vreemd, want Lb4 is toch een normaal uitziende zet. De reden is dat de gekozen opzet van zwart alleen nog ermee door kan als zwart b4 had gespeeld. Het paard moet dan weer spelen en de loper op c8 krijgt meer vrijheid. 7.Pge2 Pe7 8.0–0 0–0 9.Lg5 De8 10.a3 La5 11.d5 f6? (1.25) 12.Lf4 c5 13.d6 Verleidelijk zo’n vrijpion, maar het schijnt te vroeg te zijn. De waardering halveert. 13... Pg6 14.Ld5?

Dus dat was de reden voor d6. Ton zag een combinatie. Na exd5 komt Dxd5+ en toren weg. Ruut was hier zo van onder de indruk dat hij de volgende fraaie combinatie mist: 14... exd5 15.Dxd5+ Le6 16.Dxa8 Lxc3 en 1 pion beter voor zwart. Wit mag niet op c3 terugslaan, want dan wordt de dame opgesloten met Dd7. 14... Pc6 15.Lxc6 Dxc6 16.Lg3 a6 17.Tc1 Lb6 18.h4 Lb7 19.h5 Pe5 Zwart heeft zijn stukken goed opgesteld en was wit met h4, h5 al bezig met een zinloze verzwakking, de volgende zet doet echt pijn aan de ogen. 20.f4? Op zulke momenten schaam je je dat het je broer is. 20... Pg4 Kan, maar iets beter en vooral fraaier is Pd3. Het paard mag niet genomen worden vanwege c4+ en dameverlies. 21.Tf3 f5 22.e5 De8! 23.d7 c4+

Zelden zulke mooie lopers gezien. Zwart staat al 5 punten voor, maar het wordt snel erger.

24.Tf2 Lxf2? Die toren loopt niet weg. Gelijk Dxh5 is al -11. 25.Lxf2 Dxh5 26.Dd6 Nu is het mat in 6 met Lxg2. 26... Dh2+ 27. Kf1 Dxg2+ 28.Ke1 Dxf2+ 29.Kd1 (-10.71) en remise op voorstel van Ruut. Hij had nog maar 1 minuut op de klok. En het was zo’n geval van hout, dus die kunnen ook wel eens eerder vallen.

Peter Ingenhoes was vrij. Ik had hem ingedeeld tegen Jan Wuister, maar die zou er 2 weken niet zijn. De vorige week had hij zich op de afzeglijst gezet, maar niet deze ronde. Normaal gesproken speelt hij in het 2e en waarschijnlijk had hij zich afgemeld aan teamleider Gerard van der Zijden. Er van uitgaande dat Gerard het dan wel zou doorgeven aan mij, of dat ik zo slim zou zijn om te concluderen dat, als hij niet met het 2e meespeelt, hij ook wel niet in de interne zou meespelen. Maar dat is helaas een grote overschatting van het functioneren van Van der Zijdens.

Evert offerde ditmaal eens geen stuk. Wel had tegenstander Geert een stuk of 4 pionnen mogen snoepen. Dit bleek ook niet bevorderlijk voor de kansen van wit. Nadat ook de torens van Geert vervelend richting vijandige koning kwamen kijken, gaf Evert maar op.

Bart Berman stond wel wat beter tegen Johan, maar hij was zo aardig om in te gaan op het bijna standaard remise voorstel van Johan.

Via Floris kwam er ook een nieuw potentieel lid kijken: Monique. Niet schrikken, het is niet de Monique van een aantal jaren geleden. Martin de Groot was haar eerste tegenstander. Na een wat ongebruikelijke opening, misschien door de zenuwen, kwam Martin snel in het voordeel en won. De partij werd nog even geanalyseerd en toen ging het in 2 oefenpotjes daarna een stuk beter. Ze won die beide. Jullie zijn dus gewaarschuwd. Vooral in het begin leer je snel bij.

Het 2e speelde thuis tegen koploper DSC. Ton vertelde bij aanvang dat RSCBP aan een 5˝-2˝ overwinning genoeg had om de eerste plaats over te nemen, maar daar had DSC geen boodschap aan. Bovendien waren we wat verzwakt door het ontbreken van 2 vaste krachten. Bij 0-4 achter had Gerard een remise aanbod maar afgewezen. Jan Ouwerkerk dacht daar heel anders over en bood zelf remise aan. Hierdoor werd verlies helemaal zeker, al zat het er toch wel aan te komen.

Aat 1
Dennis Wareman 0
Gerard ˝
Floris ˝
Jan Ouwerkerk ˝
Martin van Velzen 0
Han 0
Herman 0

Een 2˝-5˝ nederlaag en promotie lijkt er niet meer in te zitten.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: