RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 27 februari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di feb 28, 2012 5:20 pm    Onderwerp: Verslag 27 februari Reageer met quote

Maar liefst 4 mensen kwamen gisteren niet opdagen zonder af te zeggen. Martin van Velzen, die wel aanwezig was, had van Wim gehoord dat er gisteravond snelschaken zou zijn. Terwijl er toch duidelijk in een van mijn e-mails stond dat de snelschaak avond gewisseld was met vorige week. Maar vooruit, ik zal het voor deze keer door de vingers zien.

Gerard Milort werd, naarmate de partij tegen Peter Monté vorderde, steeds bleker. Zijn koningsstelling kwam aardig onder druk te staan. Het kostte hem een pion en veel tijd. Met nog 1 minuut op de klok bood hij remise aan in een toreneindspel met een pion minder. Peter had nog 5 minuten en probeerde het nog even. Dat kostte hem nog bijna de partij. Gerard wist een vrijpion op het bord te toveren. Peter besloot schaak te blijven geven en nam een remise aanbod toen maar aan. Gezien de 11 seconden op de klok van zijn tegenstander, had hij ook de toren kunnen offeren voor de vrijpion. Eens kijken of Gerard met toren en pion 5 zwarte pionnen kan tegenhouden in 11 seconden.

Toen ik al bijna klaar was met mijn verslag, stuurde Gerard me ook nog zijn analyse toe. Die prop ik er hier even tussen, met cursief af en toe commentaar van mij.

Houdini, waar zit je… Zo slecht als ik stond na 26 zetten … Stelling na 26... Df7.

Wit heeft de Hollandse opening vreselijk slecht gespeeld; zwart staat prachtig en heeft zelfs zijn slechte loper geactiveerd op g4. Er dreigt Dh5 en ik vreesde voor algehele vernietiging… Tijd voor wanhoop dus.
27.Pe5 ?! Txe5. Natuurlijk niet 27... Lxd1? 28.Pxf7 Lxc2 29.Pxh6+ en Pxf5! 28.f3 Pf6 Ik overwoog om op te geven, maar we hadden nog geen 30 zetten gedaan… (Hans: Na 28... Dh5 -6.27 had je dat van mij wel mogen doen, Pf6 is slechts -2.53). 29.fxg4 Pxg4 30.e4. Pion h2 is niet te redden, dus ga ik op zoek naar verwarring. 30... f4 Oeps, nu dreigt ook nog Pe3. 31.De2 Pxh2 32.Td3 Om g3 te dekken. 32... g4. Zwart speelt de hele partij al heel sterk en ook dit ziet er goed uit, of is er toch iets beters? (Hans: Nee). Het paard kan niet meer terug, waarna het laatste lichte stuk geruild wordt. 33.gxf4 Dxf4 34.Df2 Dxf2+ (Hans: Jammer, 34... Pf3+ is al -5.26. En als wit met de loper terugslaat al -9). 35.Kxf2 Tf6+ 36.Kg3 Pf3 37.Lxf3 gxf3 38.Txf3. Biedt het toreneindspel nog hoop op overleven? Ik had nog ruim 3 minuten… Zestien zetten later stond het zo:

Wit heeft nog 15 seconden. Zwart heeft nog ruim 5 minuten. Zwart heeft zo juist 54... Tg3xb3 gespeeld. Dat bleek fout te zijn. Zou Kf4 wel winnen? (Hans: Volgens Rybka is Txb3 toch de op een na beste zet. Alleen h3 is nog iets beter. Kf4? geeft gelijk pion h4 weg, maar lijkt ook nog wel te winnen). Nu komt een klassieke doorbraak met 55.e5! dxe5. De koning kan er niet meer bij komen na Kf5 exd6. 56.d6 Tb4? 57.Td1! En de d-pion gaat doorlopen. Mogelijk had 55 of 56 Tb2+ gekund, met eeuwig schaak, omdat de witte koning niet naar de d-lijn kan. Want dan volgt wel Tb4 en Td4+. Met nog 10 seconden voor wit en 2 minuten voor zwart werd tot remise besloten. Ontsnappen kan ik wel, maar schaken, ho maar!

(Hans: 56... Tb2+ wint zelfs nog. De koning moet naar e3, anders komt de zwarte toren gelijk op de d-lijn. Daarna speelt zwart Tb4 Td1 Td4! Txd4 exd4+ en het schaakje zorgt er voor dat wit geen d7 kan spelen, waardoor zwart de pion kan ophalen).

Vanwege drukke werkzaamheden had ik niet veel analyses gepland, maar 2 leden waren zo blij met hun partij dat ze hun ei kwijt wilden en mij de notatie toestuurden per e-mail.

Sherief rokeerde lang in een siciliaan en Gerard kort. Beide trokken met pionnen ten aanval.

Wit heeft net h4 gespeeld en Gerard vraagt zich af hoe hij gaat verdedigen. Hij heeft begrijpelijkerwijs geen zin in hxg5, hxg5 en besluit daarom de stelling te verzwakken met 13... h5. Beter was 13... a5. Wit heeft dan de keus om na 14.h5 a4 de loper af te laten ruilen (waarna hxg5 beantwoord kan worden met fxg5), of met 14.a3 b4 ook zijn stelling te verzwakken. 14.g4 b4 15.Pe2 Kh7? Wit is al bijna 1 pion in het voordeel. 16.gxh5 Pxh5 17.Pf4 Lh6? en na 18.Pxh5 gaf zwart het op. 18... Lxe3 19.Dxe3 gxh5 helpt niet. Dan is het mat in 7.

Ton deed ook gelijk de analyse erbij. Dat is mooi, dan hoef ik het alleen maar aan te passen naar een standaard lay-out.

Wit: Ton – Zwart: Martin de Groot
1.e4 e5 2.d4 exd4 3.c3 d6 Het morra gambiet, d5 is gebruikelijker. 4.cxd4 Pe7 5.Pc3 d5 6.exd5 Doorschuiven is beter. 6... Pxd5 7.Lc4 Lb4 8.Pe2 Le6 9.Db3 Lxc3+ 10.bxc3 b6 11.La3 Verhindert voorlopig de rokade, wit staat ongeveer 1 punt voor. 11... Pc6?? Kost na Da4 een stuk. Ook dekken door Pe7 gaat niet vanwege Lxe7. 12.0-0?? Dd7 13.Tfe1 Ik zag natuurlijk ook wel Pa5 aankomen, maar ik zag allerlei tactische kansen met de koning nog op e8. 13... Pa5 14.Db5 c6

15.Lxd5?! Koffiehuisschaak. De waardering zakt naar -.7. 15... cxb5 16.Lxa8 Pc4 Het is logisch dat zwart de loper op a3 weg wil hebben, maar deze zet geeft een dekking van veld c6 op. 17.d5 Pxa3 18.Lc6 Lxd5 19.Lxd7+ Kxd7 20.Tad1 Kc6 21.Pd4+ Kc5 22.Te7 a5 23.Pb3+. Pf5 is beter, Kc6 moet wel, Ta7 en de dreiging Pe7+ betekent dat zwart met Te8 een 2e kwaliteit verliest. 23... Kd6 24.Txf7 Tg8? 25.Tf5 en opgegeven.

Hans speelde tegen na-aper Floris, die de eerste 5 zetten kopieerde van zijn grote voorbeeld. Toen hij met zet 6 afweek, kwam hij gelijk iets passiever te staan. Hij zag zichzelf zo in het nauw gedreven dat hij tot een pionoffer besloot, die wit vervolgens om onduidelijke reden niet sloeg. Ik heb het Hans gevraagd en hij vertelde mij dat hij een leuke aanval zag en hij hoopte dat Floris tijd zou verliezen met eerst de pion te dekken. De aanval was bij nader inzien toch niet goed mogelijk en wit had weer wat hulp nodig.

22... Txg2? Ik durfde niet goed met mijn koning terug te slaan vanwege schaakjes met de dame en de loper, maar eigenlijk is er dan niet veel aan de hand (+4.77). Ook de zet die ik speelde kon nog wel (+3.51). 23.Dxg2 Lc6 (De7 is beter) 24.Tff3? Geeft de winst weg. Ik heb wel naar 24.Lg7+ gekeken, maar alleen de variant Kg8 en gelijk Lxf6+, hetgeen niet goed is. Als ik na het gedwongen 24... Kg8 eerst 25.Tff3 speel, dan staat wit gewonnen. 24... De7. Nu kan Lg7+ niet meer en moet wit nog uitkijken. 25.Tff3 Tg8 26.Thg3 Txg3 27.Dxg3 Lxf3 28.Dxf3 Pa4 29.d4 De1+ 30.Kg2 Pxc3 31.Dxb7 De2+ en wit ontsnapt niet meer aan eeuwig schaak.

Martin van Velzen kreeg tegen Monique de zetten sneller om de oren dan dat hij ze zelf kon afvuren. Helaas misten die van Monique enige accuratesse. Er werd ook wat bij geanalyseerd, en helemaal zeker ben ik niet, maar volgens mij was er na afloop van het bekijken van een variant een zojuist in de partij geslagen stuk weer terug op het bord gekeerd. Ik dacht toch echt dat Martin eerst een stuk voor stond. Veel maakte het niet uit, want even later verloor Monique nog 2x materiaal.

Peter Ingenhoes had een pion geofferd tegen Han en kreeg daarvoor in ruil een vervelend paard in de zwarte stelling. Toch leek de stelling nog wel te houden. Helaas ging Han ergens de fout in en verloor.

Geert won ongeveer 5x van Johan en had daarmee bovenaan de ranglijst gekomen, ware het niet dat ik de uitslag 5-0 niet kan invoeren.

Volgende week speelt het eerste thuis tegen het sterke Promotie 2. Die hebben nog niet verloren, maar al wel driemaal gelijkgespeeld. Aanstaande donderdag al speelt het tweede uit tegen Haeghe Ooievaar 2.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: