RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Bekerwedstrijd tegen DD

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo mrt 21, 2012 5:24 pm    Onderwerp: Bekerwedstrijd tegen DD Reageer met quote

DD - RSCBP

Ons beker team speelde afgelopen dinsdag tegen DD. De winnaar zou naar de finale gaan. Helaas is DD verreweg de sterkste tegenstander en gezien het ratingverschil en de afwezigheid van een paar sterke spelers, vreesde ik voor een 3˝-˝ nederlaag.

Er werd geloot voor de kleur en die wonnen we tenminste alvast. Dat wil zeggen voor mij, want ik koos wit aan de oneven borden en ik zat op bord 3.

Gerard Milort speelde op bord 1 tegen Jan Joost Lindner met een rating van 2136. Gerard leek niet lekker uit de opening te komen, zoals gebruikelijk, maar bij nadere analyse viel dat toch wel mee. Peter Monté op bord 2 stond onder lichte druk, maar boog vooralsnog niet. Ik kon mijn favoriete opzet doen, daar mijn tegenstander wat passief speelde. Peter Ingenhoes dreigde een pion te verliezen, maar loste dit creatief op door de pion te geven voor een heel gevaarlijk uitziende koningsaanval. Zijn tegenstander (1863) ging er op in en moest daarna flink aan de bak.

Van Orsouw - Ingenhoes
1.e4 c5 2.Pf3 Pc6 3.d4 cxd4 4.Pxd4 Pf6 5.Pc3 e5 6.Pdb5 d6 7.Lg5 a6 8.Lxf6 gxf6 9.Pa3 b5 10.Pd5 f5 11.Ld3 Le6 12.Dh5 Lg7 13.0–0 f4 14.c3 0–0 15.g3 Pe7 16.gxf4 Lxd5 17.exd5 f5 18.fxe5 dxe5 19.Lc2 Tf6 20.Lb3 Dd6 21.Kh1 Th6 22.De2 Pg6 23.f3 Pf4 24.Dd2 Kh8 25.Pc2 e4 26.fxe4

Goed gespeeld tot dusver, 14 zetten theorie en daarna nog een hoop computerzetten. Inmiddels had Gerard een remise door zetherhaling. Zijn tegenstander stond ietsje beter en had meer tijd. Gezien de stand op de andere borden had hij wellicht voor de zekerheid door moeten spelen. Peter Monté stond nog gelijk, ik had meer ruimte en mijn tegenstander kon niet veel beginnen en Peter Ingenhoes miste hier een goede voortzetting (Ph5! -1.36) die hem ruim een pion in het voordeel had gebracht. Ik begon in een sprookje te geloven.

26... Le5 27.Pd4 Pg2 28.Pf3 Lxh2 29.e5

Het stond precies gelijk, maar dit is een grote fout. Peter heeft nu 3 winnende voortzettingen: Tg8 –mat in 16, Lf4+ -8,93 of Dg6 -2,58. Helaas is de stelling dermate ingewikkeld, dat Peter kiest voor de op 3 na beste zet. Maar die geeft wel +2 voor zijn tegenstander.

29... Lxe5+ 30.Kxg2 Tg8+ 31.Kf2 Lh2 32.Dd4+ Tg7 33.Ke2 Kg8 34.Kd3 Tg4 35.Da7 Tf6 36.Tae1 Te4 37.Kc2 Tf7 38.Da8+ Kg7 39.Dc6 Txe1 40.Dxd6 en opgegeven. 1˝-˝ voor DD.

In de partij van Peter Monté gebeurde iets opmerkelijks. Op zet 9 begint zijn tegenstander (Happel, 2047) met een paardendans: Pd2-c4, Pce5, Pd2, Pef3 en de paarden hebben van plaats gewisseld. Vier tempo’s verspeeld. Als hij dat op zet 1 had gedaan, dan stond hij al mat. Op zet 28 gaat wit de fout in met Tec1.

28... Lxe5 en -2.16. 29.fxe5 Dxe3+ 30.Kh1 Pf2+ Wit moet de kwaliteit geven anders gaat hij mat in 3 (31.Kg1? Ph3+ 32.Kh1 Dg1+ 33.Txg1 Pf2 mat). Helaas bleek dit niet voldoende voor de winst. Een paar mindere zetten brachten de waardering wat omlaag en de kwaliteit moest terug gegeven worden om een gevaarlijke vrijpion onschadelijk te maken. Hierna was de partij remise. 2-1

Het hing dus weer allemaal van mij af. Mijn langzame wurgstelling was toch iets minder wurgend dan ik dacht. Bovendien kreeg mijn tegenstander (Koelmans, 1986) steeds meer tegenkansen. In al een iets mindere stelling zag ik een combinatie over het hoofd, die me een pion plus alle aanval die ik nog had kostte. Bovendien deed ik het in tijdnood nog verkeerd ook, zodat het zelfs 2 pionnen werden. Verloren met 3-1 derhalve, maar toch verlieten wij met opgeheven hoofd het gebouw. We hadden ze toch even laten zweten.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: