RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 26 maart

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di mrt 27, 2012 1:34 pm    Onderwerp: Verslag 26 maart Reageer met quote

Steeds vaker sturen leden hun partij op per e-mail, evt. voorzien van commentaar. Dit is zeer welkom, mits de partij natuurlijk interessant is. Het scheelt mij toch weer wat werk. Wel vraag ik om het zoveel mogelijk in het formaat te sturen die ik in mijn verslagen altijd hanteer. Dat is: zetnummer.”zet wit” ”zet zwart”, Nederlandse notatie, alles achter elkaar, ook commentaar. Wilt u ergens een diagram hebben, zet dan gewoon “diagram” neer op de plek waar u die wilt hebben. Liefst net voor een spectaculaire zet. Het is geen doodzonde als er van deze richtlijnen wordt afgeweken, maar het kost mij wel meer tijd.

Gerard Milort stuurde me ditmaal alleen wat commentaar op.

Geen zetten deze keer, te ingewikkeld, ik begrijp de partij zelfs niet; alleen wat tekst…
Floris speelde als een Leeuw en had een zeer goede generale repetitie voor zijn derde optreden in het eerste tegen DD2. Hij dreef ‘topseed’ Gerard M. tot wanhoop, door zeer goed partij te geven met wit, tegen een ontzettend ingewikkelde Joegoslavische Pirc. Gerard kwam zowaar niet slecht uit de opening en wist daar eigenlijk niet goed raad mee… In zijn favoriete type stelling twijfelde hij welk plan te kiezen. Floris wist er wel raad mee en pareerde elk aanvalsplan met zeer solide verdedigingszetten. En hij stond klaar om de aanval over te nemen bij de minste geringste fout van zwart. Tot twee keer toe ging Gerard remise uit de weg, eerst door zetherhaling te ‘weigeren’ en later door een remise aanbod af te slaan. Uit de analyse achteraf met ‘new seeds’ Chris Nelisse en Razvan Ioan in de John’s Inn bleek dat Floris het halve punt meer dan verdiend had. Hulde. Het is dat Gerard dacht dat hij nog wat had over de zwarte velden en ‘bad-mannered’ doorspeelde in beider tijdnood. Maar toen Floris’ vlag viel was er van voordeel geen sprake meer. Alleen was er toen geen weg terug meer.

Razvan stuurde me zijn interessante partij op met wat commentaar.

Han Feenstra – Ioan Razvan
1.e4 c6 2.d4 d5 3.e5 Lf5 4.Ld3 Lxd3 5.Dxd3 e6 6.Pf3 Pd7 7.0–0 c5 8.c3 c4 9.Dc2 h6 10.Le3 Pe7 11.h3 Pg6 12.Ph2 Le7 13.Pg4 Ph4 14.Pd2 h5 15.Ph2 g5 16.Pdf3 Pxf3+ 17.gxf3
Fritz zegt dat dit zwart 1,0 voordeel geeft. Pxf3 was beter. Tot nu toe was wit oké. 17... Dc7 18.Kg2 0–0–0 19.Th1 Tdg8 20.Kf1 f6 21.exf6 Pxf6 22.Ke2 Ld6 23.Pf1 g4 24.hxg4 hxg4 25.Pd2 Lh2

Ik was geďnspireerd door zet 24.La7 uit Karpov – Unzicker, Nice Olympiade 1974. Fritz geeft de voorkeur aan Lf4. Mijn zet was niet slecht, maar helaas ook niet de beste. Maar het voldeed wel aan mijn plan om de witte stukken in te snoeren. 26.Taf1 g3 27.fxg3 Dxg3 28.Lf2 Dg2 29.Ke1 Ph5 30.Txh2 Dxh2 31.b3 b5 32.bxc4 bxc4 33.Da4 Dc7 34.Kd1 Pf4 35.Kc2 Pd3??

Wit kan hier remise maken met Tb1. (Red: Aan de dreiging Da6+ en Tb7 is dan niet veel meer te doen). Helaas zat wit hier in tijdnood.

36.Le3 Kb8 37.f4 Ka8 38.f5 exf5 39.Txf5 Tb8 40.Tf1 Tb2+ 41.Kd1 Tb1+ 42.Ke2 Th2+ 43.Lf2 De7+ 44.Kf3 Df6+ 45.Kg3 Df4 mat

Peter Monté opende met 1.f4 en dat schijnt Ton niet zo goed te kennen. Hij verbruikte zoveel tijd, dat het na 2 uur spelen leek alsof ze opnieuw begonnen waren. Met 50 minuten minder op de klok, ging Ton door tijdnood uiteindelijk met een 0 naar huis. Hij sloot niet uit dat hij in het eindspel wellicht nog gewonnen heeft gestaan, maar door het uitblijven van een e-mail van zijn hand, neem ik aan dat de computer hier heel anders over dacht.

Bart speelde heel sterk tegen Peter Ingenhoes. Hopelijk heeft hij zijn kruit niet verschoten voor vanavond. Hij won een pion, kreeg een vrijpion en had ook meer aanval. Peter kon al vrij snel opgeven.

Ik speelde tegen mijn Aatgegner. Hij bood op zet 16 al remise aan, maar toen stond ik nog goed. Op zet 23 deed Aat een nieuwe poging. Nog veel te vroeg natuurlijk, maar er waren veel redenen om het toch maar aan te nemen: Ik stond inmiddels wat slechter, morgen wacht er weer een zware partij tegen DD 1, mijn boekje was vol en om papier te besparen was ik op zet 41 begonnen van een korte partij waardoor het leek alsof we al 63 zetten gedaan hadden en ik was erg moe. Om Pc4 uit de stelling te halen, was ik Txf8+Txf8 Tf1 Txf1+Lxf1 van plan. Nog net voordat ik de laatste zet wou spelen zag ik dat ik dan mijn dame zou verliezen door een paardvork. Ook tijdens de partij zaaide Aat twijfel in mijn hoofd door aan te geven wat ik allemaal gemist had (praatschaak). Het klopte wel niet wat hij zei, maar toch...

Jan en Martin speelden een koffiehuis opening, waardoor de partij de moeite waard is om na te spelen.

Jan Wuister – Martin van Velzen
1.e4 e5 2.Lc4 Pf6 3.d4 exd4 4.Pf3 Lb4+ 5.c3 dxc3 6.Lxf7+? Wie zou dit niet gespeeld hebben? Toch schijnt het niet goed te zijn. Het kost een pion. Zwart heeft slechts een licht voordeel na bxc3. 6... Kxf7 7.Db3+ d5 8.Dxb4 Pc6 9.Pg5+ Kg6 10.Dxc3 h6 11.Pf3 Pxe4 12.Dd3 Lf5 13.Pd4? Pxd4 14.Dxd4 c5 15.De3 Da5+ 16.Pd2 d4 17.Df4

Martin heeft tot nu toe uitstekend gespeeld. Alle zetten zaten in de top 4 van aanbevolen zetten van Rybka. De waardering is inmiddels opgeklommen naar -3,77. Maar dan moet zwart wel 17... Pxd2 18.Lxe2 Tae8+ spelen. Na de volgende zet staat zwart nog maar 1 pion voor.

17... The8 18.0–0 Pxd2 19.Lxd2 Dd8 20.g4 Ld3 21.Tfe1 Df6 22.Dg3 c4 23.h4 Te2 24.g5 hxg5 25.Lxg5 Df5 26.Txe2 Lxe2 27.Dd6+ (Le3+!) Kh7 28.Dxd4 Ld3? Tijdverspilling. Te8 of Lf3 waren veel beter. Het laatste restje voordeel is nu verdwenen en de partij is remise. 29.Te1 Tf8 30.Te7 Tf7 31.Txf7 Dxf7 32.Dxa7 Le4 33.De3 Df5 34.Df4 Dd5 35.Dd2 ˝-˝

Ruut keek vreemd op toen Martin de Groot al snel de gebruikelijke Ruutzetten a6 en h6 speelde. Was het een les van Martin om Ruut te leren hoe positioneel zwak deze zetten zijn? Ruut had vaak genoeg gezien hoe zijn tegenstanders hiervan profiteerden en wist dus precies hoe hij moest spelen. Hij won een kwaliteit en Martin gaf meteen op. Gezien de tijdnood van Ruut (hij had nog maar zo’n 90 minuten op de klok), had menigeen nog wel even doorgespeeld.

Geert had geen moeite met Johan. In de 2e partij wel. Dat werd ternauwernood remise.

Jan had geen moeite om de 2 stukoffers van Evert aan te nemen en won vrij eenvoudig.

Jeroen en Chris hielden elkaar in evenwicht. De vrede werd al snel getekend. Wie gaat Chris eens testen in een eindspel?

Rob had zo’n geweldige koningsaanval tegen Wim, dat het nog een wonder mag heten dat Wim het nog zo lang uithield. Maar uiteindelijk moest hij toch zijn meerdere erkennen.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: