RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 16 april

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di apr 17, 2012 11:05 am    Onderwerp: Verslag 16 april Reageer met quote

De strijd tussen de M&M’s (Monté en Milort) eindigde onbeslist, maar is zeker de moeite van het naspelen waard. Jammer dat ik de notatie niet heb. Gerard had het duidelijk niet makkelijk, gezien de tijdnood waarin hij terecht kwam. De pion voorsprong bleek niet voldoende en remise leek me een terechte uitslag. Al denk ik dat beide spelers wel een paar keer gewonnen hebben gestaan.

A.Q. van der Zijden - M. van Velzen (Analyse van Ton)
1.e4 c6 2.d4 d5 3.e5 Lf5 4.Pc3 e6 5.g4 Lg6 6.Pge2 Peter Ingenhoes vertelde mij dat hij deze doorschuifvariant van de Caro Kahn ook tegen DD2 had gespeeld. 6... Pd7 Is nog steeds theorie, al kan ik er maar 1 partij van vinden. 7.h4 h5 8.Pf4

8... hxg4? Pe7 was de enige goede zet en Rybka is dan niet eens ontevreden over de zwarte stelling. 9.Pxg6 fxg6 10.Dxg4 Inmiddels is de waardering +1.7. 10... Le7 Ook niet goed, met De7 kan de zwarte koning nog weg kruipen. 11.Dxg6+ Kf8 12.Tg1 Zwart zal nu met Lf6 een stuk moeten geven, maar Martin gaat liever strijdend ten onder. 12... Txh4 13.Dxg7+ Ke8 14.Dxg8+?? Waarom niet zou je zeggen, maar Dg6+ Kf8 en dán Dxg8 is gewoon mat in 2. 14... Pf8 15.Tg7 Kd7 16.Lg5 Txd4 17.Txe7+ En zwart gaf op.

Ruut mocht tegen ondergetekende en hij kreunde zich al gelijk in een underdog positie. Het leek er sterk op dat Ruut geen a3 en/of h3 durfde te spelen en het ging dan ook erg gelijk op. Al schrok hij wel van de opening 1.e4 d5 “Wat is dat nou weer?” Ruut gebruikte veel tijd voor logische zetten, maar hij vond ze in ieder geval. Het was zelfs zwart die als eerste afweek. Ik ruilde het paard omdat ik ten onrechte dacht dat ik anders een pion zou verliezen. Hierdoor werd de geïsoleerde d-pion een c-pion. Vervolgens werden er weer 2 stukken afgeruild, die Ruut wel een dubbelpion opleverde, maar dat was niet zo’n ernstige verzwakking. Nadat ook de torens via de enige open lijn geruild waren, bleef er wel een erg kaal bord over waar niet meer veel te halen viel. Ruut kon het niet nalaten om toch nog even a3 te spelen. Hierdoor kreeg ik weer hoop op dameruil, want mijn 2 pionnen op de damevleugel zouden dan zijn 3 pionnen tegenhouden en dan had zwart wel wat beter gestaan. Ruut trapte er niet in en bood voor de 3e maal te vroeg remise aan. En ja, driemaal is scheepsRuut, dus nam ik het maar aan. Toch geen slecht resultaat voor mij, tegen iemand die inmiddels 2 plekken boven mij staat (6e).

Ioan – Peter (Analyse Ioan en niet vertaald ditmaal. Ik neem aan dat iedereen het wel kan volgen).
1.e4 e6 2.d4 d5 3.e5 c5 4.c3 Pc6 5.Pf3 Db6 6.Le2 cxd4 7.cxd4 Ph6 8.Lxh6 Dxb2 9.Lxg7 Lxg7 10.Pd2 Pxd4 11.Da4 Pc6 12.Tb1 Dc3 13.0-0 Lb5 would have been marginally better (Fritz says so) 13... Da5 14.Df4 equally interesting were Dg4 or Dh4 but Black was objectively better here 14... h6 a slightly weak move for Black 15.a4 simply Tf-c1 was more solid 15... Dc7 16.Lb5 Ld7 17.Tfe1 a6 another slightly weak move from Black that does not really accomplish much. An exchange was never going to happen even if Fritz says that the game was about equal after Lxc6 18.Ld3 Pe7 the moves that follow only weaken Black’s defence 19.Tec1 Lc6 20.Pb3 Pg6 21.Lxg6 fxg6 22.Pbd4 Dd7 23.Dg4 Kf7 24.Ph4 g5

A move that weakens Black’s position fatally. The idea here is to sacrifice the Rook either on b7 (strongest move) with a variation like 25.Txb7 Lxb7 26.Tc7 Ke8 27.Txd7 Kxd7 28.Dxe6 Kd8 29.Pf5 or 25.Txc6 with similar ideas. One of them is bxc6 26.Tb7 Dxb7 27.Dxe6 Kf8 28.Pg6 1-0. Unfortunately, White did not see any of these. 25.Dh5 Kg8 26.Pg6 Df7 27.f4

Not the best move for White. White still had a marginal advantage after 27.Pxc6 or even 27.g4. After 27... Kh7 white still could have had a balanced game with 28.Pf3 (Notice that if 28...Dxg6 then Pxg5 wins the queen) but not the move that was played 28.fxg5 Dxg6 29. Dxg6 Kxg6 30.Pxc6 bxc6 31.gxh6 Lxh6 32.Txc6 Le3 33.Kf1 Txh2 34.Ke2 d4 35.Txe6 Kf5 36.Tbb6 Ke4 37.Tg6 d3 0-1
Han won van Jan O. door een vervelende penning.

Chris had zijn oude schaakleraar Gerard een beetje overspeeld. Gerard stond flink achter in materiaal en had nog minder dan 5 minuten op de klok. Chris nog 35 minuten. Hij dacht erg lang na in deze stelling:

Dan sta je wel gewonnen, maar hoe maak je het af? De witte dame is gebonden aan pion g4, anders is het Txg4 hxg4 en Dxg4+ eeuwig schaak. Een mens kan het zichzelf wat overzichtelijker maken door met Dxf8+ Dxf8 Txf8+ Kxf8 gewoon de kwaliteit terug te geven en een gewonnen toreneindspel over te houden. Een computer vindt zo’n zet maar niets, maar het is wel zo veilig. De beste 3 zetten zijn overigens: Dc3 +4.12, Tb8 +3.96 en De6+ +3.65. Chris speelde Tf1, die na het Tf4 van Gerard er niet best uitzag. Maar na De6+ Kh7 De3 staat wit nog altijd zo’n 3 pionnen voor. Chris raakte denk ik in een lichte paniek en er werd snel remise overeen gekomen.

Geert heeft blijkbaar de laatste les van Bart (over mat achter de paaltjes) niet gemaakt of niet goed opgelet. Hij was fanatiek in de aanval tegen die andere bart (berman) toen hij ineens verrast werd door zo’n matdreiging. Die was alleen met zwaar stukverlies af te wenden. Dus gaf Geert maar op.

Monique draait lekker mee. Gisteren boekte ze alweer haar derde overwinning. Ditmaal was Evert de klos. Ze nam rustig haar tijd, won materiaal en maakte geen fouten.

Jeroen won in het middenspel een pion, maar Rob had nog de iets actievere stelling. Daar deed hij echter te weinig mee en toen Jeroen de verdediging op orde had, sneuvelden er al snel meer pionnen.

Johan hield het erg lang vol tegen Wim. Een iets te agressieve koningsaanval met de pionnen voor de eigen koning werd Johan uiteindelijk fataal. Ze werden een iets te gemakkelijke prooi.

De ranglijst is onder voorbehoud. Ons eerste speelt a.s. woensdag de laatste externe wedstrijd en Bart gaf er de voorkeur aan die uitslag mee te laten tellen voor de interne. Ik gok op een remise. Als er nog interessante partijen zijn, dan plaats ik waarschijnlijk donderdag nog wel een verslag. Echt spannend is het niet, want we zijn al veilig.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: