RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 14 mei

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di mei 15, 2012 5:08 pm    Onderwerp: Verslag 14 mei Reageer met quote

Ton stuurde weer zelf een analyse. Als hij nou ook nog de standaard notatie zou gebruiken, dan was ik helemaal tevreden.

A.Q. van der Zijden - B. Verbaan
1.e4 d5 2.exd5 Pf6 3.Pc3 g6
een nieuwtje. 4.Lc4 Niet gespeeld omdat ik enige illusie had de pion te kunnen verdedigen, maar de ontwikkeling van zwart wordt vertraagd. 4... Lg7 5.Pf3 Pbd7 6.0-0 0-0 7.Te1 Pb6 8.Lb3 Te8 De zet a5 was beter geweest. Ook slaan op d5 kon prima. Het lijkt of wit na afruil op d5 een pion wint op e7, maar na Lg4 staat zwart goed. 9.d4? Beter is 9.Pe5, met een score van +1. Na een paardruil op d5 volgt Pxf7, Kxf7 en Df3+. 9... Pbxd5 10.Pxd5 Pxd5 11.c4 Pf6 12.Lf4 Lg4 13.h3 Lxf3 14.Dxf3 Ph5

Als Zwart Dxd4, Lxc7, Dxb2, Dxb7 had gespeeld dan staat wit op 0.5, nu staat het paard een beetje buitenspel. 15.Le5 Lxe5 16.dxe5 c6 17.Tad1 Dc7 18.c5 De computer had hier e6 willen spelen. Na f5 kan ik dan Td7 spelen, maar de loperdiagonaal is gesloten. 18... e6 19.Td6 Da5 20.De3 Db4 Hier had zwart Pf4 moeten spelen. De dame moet de toren blijven dekken, en op de volgende zet gaat het paard naar d5. 21.g4 Pg7 22.Ted1 Tac8 23.Td7 b6 Nu kon wit met Txa7, Dxc5, Dxc5, bxc5, Tdd7, Tf8, Lc4 eenvoudig de a-pion naar promotie voeren. 24.Df3 Tf8 25.Txa7 Dxc5 26 Tdd7 Dxe5 27.Txf7 Txf7 28.Dxf7+ Kh8 29.Lxe6 De loper is onkwetsbaar. 29... De1+ 30.Kg2 De4+ 31.Kg3 De5+ 32.Kf3 Td8 33.Td7 Te8 34.Te7 Td8 35.Ld7 Dxb2?

36.Te8+? Dit vergooit het voordeel. Na Le8 is het uit. Zwart heeft nog maar 1 schaakje Da3+, Kg2, Dxe7, Dxe7, Txe8, Dc7, met een score van +5.45. Of i.p.v. Da3+ kan ook h5, Df8+, Kh7, Lxg6+, Kxg6, Txg7!, Dxg7, Df5+, Kh6, Dxh5++. 36... Txe8 37.Lxe8 Da3+ 38.Kg2 Dd6 en remise aangeboden. Wit heeft nog een klein plusje, maar met 10 minuten op de klok geloofde ik het wel.

Aat stond lang onder druk tegen Peter Monté. Aat offerde een kwaliteit voor een pion en wist het daarmee zowaar op remise te houden. De koning van zwart had geen pionnen meer voor zich, waardoor Peter zich ook niet al te veel kon permitteren. Peter beloofde een analyse voor volgende week. De partij was te lang om nu al klaar te hebben.

Gerard Milort moest alweer tegen ondergetekende. Het werd een gedenkwaardige partij. Een beetje lang, vandaar dat ik volsta met een paar diagrammen van interessante situaties.

Zwart aan zet. Zonder de zetten Pf3 en b6 heb ik deze stelling wel vaker op het bord gehad en ik speel dan altijd d5. In een iets andere variant wordt dan vaak alsnog Pf3 en b6 gespeeld. Die 2 varianten haalde ik door elkaar. Ik dacht dat ik via zetverwisseling in een van die varianten terecht kon komen en speelde hier á tempo 5... d5?. Gerard dacht waarschijnlijk hetzelfde en speelde al even snel 6.Lg5. Had hij even nagedacht, dan had hij vast en zeker gezien dat Da4+ gewoon een stuk wint. Desondanks kwam ik wel erg onder druk te staan. Met gemene dreigingen tracht Gerard mij tot de verkeerde zet te verleiden. Maar wonder boven wonder heb ik alles door. Nu is het mijn beurt om beter te staan.

28... Txc5 Slechts 15 honderdste pion beter voor zwart, maar ik ben er blij mee. Ik moest wel goed uitrekenen of Pxg7 geen kwaad kon. Gerard ging er vanuit dat ik het wel goed uitgerekend zou hebben, een merkwaardig vertrouwen in mijn rekenkracht, en besloot het offer niet eens te bekijken. 29.Dd2 Txc1 en weg is mijn minieme voordeeltje. 30.Txc1 Txc1+ 31.Dxc1 Dc5? Ik wist wel dat de computer dit niet best zou vinden, maar gezien mijn tijdnood prefereerde ik de 2 losse pionnen na dameruil, boven een nog steeds ingewikkelde stand met dames op het bord.

Even later had Gerard dan toch een pion gewonnen. In het volgende diagram kan wit een paard winnen:

55.Kc2 maar niet zo. Zwart kan zich nu redden met Pf2 waarna de loper moet zetten en daarna kan het andere paard ook in veiligheid komen met Pa3. De aangewezen zet is 55.Pc4 Het paard op b1 zit nu volledig ingesloten en kan zo worden opgehaald. 55... Pf2 Hier ongeveer hielden we beide op met noteren en ik weet niet meer waar de loper heen ging. In elk geval niet naar f3 of f5 om de pion te dekken. Ik besloot mijn paard te offeren en alle witte pionnen uit te roeien. Een goede keus. Het eindspel KLP-KP is niet te winnen, ondanks verwoede pogingen van Gerard. Net toen ik met 6 seconden op de klok remise vanwege het door de klok jagen van de tegenstander wilde claimen, een claim die door de intern wedstrijdleider zeker gehonoreerd zou worden, besloot Gerard maar zelf remise aan te bieden.

Martin van Velzen had een pion gewonnen tegen Bart Berman. Bij goed spel leek het nog wel remise te houden, maar Bart vond de juiste zet niet en Martin brak door en won.

Martin de Groot speelde een sterke pot, in het zadel geholpen door Ioan. Die maakte een fout die 2 pionnen kostte. Nadat alle stukken waren afgeruild, had martin 1 pion voorsprong weer ingeleverd. Het leek even of Ioan nog remisekansen had, maar bijna alles won voor Martin. Door op tijd zijn vrijpion naar voren te zetten, moest Ioan met zijn koning naar achteren, daardoor ruimte makend voor de vijandige koning die daarna de partij besliste.

Wim had geen moeite met Ruut, die met 7 pionzetten in de eerste 7 zetten, een beetje vreemde opening speelde. Wim kon alles vastzetten en zo een verdiend halfje noteren. Het is dat Wim zo vaak zijn klok vergeet in te drukken, want nu had Ruut wel 2˝ uur voor al zijn zetten.

Rob verloor een pion tegen Jan Wuister en ging nog meer in de verdediging het onvermijdelijke afwachten. Vaak is het beter om dan zelf wat tegenkansen proberen te scheppen, maar het lukte Rob niet. Of misschien liet Jan het wel gewoon niet toe.

Evert had door een fout voor de verandering eens een stuk gewonnen. Han kreeg er nog wel 2 pionnen voor. Samen met die ene die hij al had, plus die ene die hij daarna nog won, had hij toch nog goede kansen. Evert wist niets tegen de pionnen overmacht in te brengen en moest toezien hoe hij een stuk en de partij verloor.

Volgende week is er om 19:15 weer een les van Bart. De week daarna is het 2e pinksterdag en zijn we dicht.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: