RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 21 mei

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo mei 23, 2012 11:52 am    Onderwerp: Verslag 21 mei Reageer met quote

Een dag later dan normaal. Ik had het gisteren erg druk. We beginnen dit verslag met een analyse van Peter Monté van zijn partij van vorige week. Zoals altijd weer erg leerzaam, mits je je daar met deze temperaturen voor kunt openstellen.

Aat van der Toorn-Peter Monté (14-5-2012)

1.d4 e6 2.Pf3 f5 3.Lg5 Le7 4.Lxe7
Korchnoi heeft het een keer met 4.h4 geprobeerd; zwart speelt dan 4... Pf6. De nogal kleurloze loperruil is in 1904 door Emanuel Lasker toegepast. Hij was toen al tien jaar wereldkampioen, had vier jaar geen enkel toernooi gespeeld en de uitnodiging voor Cambridge Springs (Pennsylvania) met tegenzin aanvaard. Zijn aandacht was meer op zijn vriendin Martha en de filosofie dan op het schaakspel gericht. Hij won het toernooi dan ook niet. 4... Dxe7 5.Pbd2 Pf6 6.e3 d6 Zwart probeert zijn loper tot leven te brengen met e6-e5. Laskers tegenstander Barry koos voor 6... b6; na het vervolg 7.Le2 Lb7 8.o-o o-o 9.c4 eindigde de partij tenslotte in remise. 7.c3 o-o 8.Ld3 e5 9.dxe5 dxe5 10.Lc4+? Kh8 Nu hoeft zwart niet meer met een tussenschaak rekening te houden. 11.Dc2 c5 Bestrijkt veld d4 maar heeft vooral de bedoeling om na 12... o-o-o voor een pionnenstorm klaar te staan; wit kiest terecht de andere kant. 12.o-o Pc6 13.Lb5 Hij zit duidelijk met de loper in zijn maag. 13... Pd8!

Aan de ruil onttrokken, heeft het paard via f7 een goede toekomst. 14.e4 f4 15.Le2 Pf7 16.Tfd1 b6 17.Lc4 Pd6 18.Ld5 Pxd5 19.exd5 Het zorgenkind ligt eindelijk in de doos, maar het gaat ten koste van een zwart overwicht in het centrum en op de koningsvleugel. 19... Lf5 20.Da4 e4 21.Te1 Df6? Levert kwaliteitswinst tegen een pion op. Toch was het veel beter om met 21... Tae8 de spanning op te voeren en tot koningsaanval over te gaan na 22.Pf1 Df6 22.P3d2 Dg5. 22.Pxe4! Natuurlijk: zo ontsnapt wit aan de wurggreep tegen gering materiaalverlies. 22... Pxe4 23.Txe4 Lxe4 Met de inlas 23... b5! 24.Dc2 en dan Lxe4 25.Dxe4 Tad8 zou de steunzet c3-c4 bemoeilijkt zijn. 24.Dxe4 Tfe8 25.Dd3 Tad8 26.Td1 g5 27.h3 h5 28.c4 g4 29.hxg4 hxg4 30.Ph2 Tg8 Het verleidelijke 30... g3 31.fxg3 Te3 valt na 32.Df1 Txg3 33.De2 tegen. 31.Te1 g3 32.Pf3 gxf2+ 33.Kxf2 Dreigt 34.Th1+. 33... Dxb2+ 34.Te2 Na de dameruil 34.De2 Dxe2 35.Txe2 kan zwart met 35... b5 een winstpoging ondernemen, bijv. 36.Pe5 Kg7 37.Td2 Kf6 (37... bxc4 38.Pxc4) 38.Pc6 Td7 39.cxb5 Tg3. 34... Dg7 35.Kf1 Tde8 35... Td6 kwam meer in aanmerking.

36.Pe5! 36... Txe5 37.Dh3+ Dh7 38.Dxh7+ Kxh7 39.Txe5 kost de kwaliteit. Fout is ook 36... Dg3, waarna wit met 37.Df5 tot een winnende aanval komt. Behalve 36... Tef8 is 36... Dh7 beter: 37.Pg6+ Kg7 38.Pxf4 (niet 38.Txe8 Txe8 39.Pxf4 Dxd3 40.Pxd3 Te4) Dxd3 41.Pxd3 Kf6; zwarte winst is dan nog een heidens karwei en in een kerkgebouw ... Lichtelijk in paniek geraakt door de witte dreigingen, gaf ik met 36... f3 de pion weer terug. Er volgde 37.Pxf3 Tef8 38.De4 Dg4 Terwijl ik over deze dameruil nadacht, broedde Aat een leuke variant uit: 38... Txf3+? 39.Dxf3 (39.gxf3 Dg1 mat) Tf8 40.Te8! Txe8 41.Dh5+. 39.Dxg4 Txg4 40.Te7 Txc4 41.Txa7 Td4 42.Tb7 Txd5 43.Txb6 Ta8 44.Tb2

44... Kg7 Ruut stelde hier 44... Td1+ en Ta1 voor. Dat wint inderdaad pion a2, maar zowel na 45.Pe1 Te8 46.Te2 Txe2 47.Kxe2 Ta1 48.Kd2 Txa2 49.Kc3 als na 45.Ke2 Ta1 46.Pe5 T1xa2 47. Txa2 Txa2+ 48.Kd3 gaat de c-pion verloren en het eindspel K+P tegen K+T is theoretisch remise zolang het paard niet verdwaald is. Dat is zwarts koning wel: hij staat zo ongunstig mogelijk. Het punt werd tien zetten later gedeeld.

Peter Monté

Bart wees mij er op dat het de laatste 2 ronden van de 2e cyclus was en dat er ingedeeld moest worden volgens 1 tegen 2, 3 tegen 4 etc. Was ik alweer vergeten. Hierdoor moest Gerard Milort weer tegen Peter Monté. Peter kwam ergens in het middenspel in de problemen en hij raakte daar niet meer uit. Door deze winst is Gerard niet meer te achterhalen en hij wint dus ook de 2e cyclus. Over 3 weken mag hij in een barrage tegen zichzelf uitmaken wie er clubkampioen wordt. Of wordt de nummer 2 dan zijn tegenstander? Maar de nummer 2 van welke cyclus? Wat zeggen de reglementen?

Ton verloor na een vreemde opening een pion en zag die nooit meer terug. Hierdoor nam Aat plek 3
van Ton over en over 2 weken (volgende week zijn we dicht vanwege Pinksteren) kan Ton proberen revanche te nemen.

Bart had het vrij lastig tegen Martin van Velzen, die liet zien dat hij dit seizoen niet voor niets zo hoog in de ranglijst staat. De partij ging heel lang gelijk op, maar nadat de koning van Martin wat al te ver van haar normale plek was afgedreven, kon Bart eindelijk het initiatief pakken en de partij beslissen.

Ik speelde eindelijk weer eens een partij zonder grote fouten. Mijn opponent was ook goed op dreef en het werd daardoor een leuk gevecht.

Han Feenstra – Hans van der Zijden
1.e4 d5 2.exd5 Pf6 3.Pc3 Pxd5 4.Pxd5 Dxd5 5.d4 Pc6 6.Le3 e5 7.dxe5? Brengt de loper in de penning, waardoor de evaluatie een paar tiende zakt. 7... Dxe5 8.c3 Lc5 9.Pf3 De7 10.Dd2 Lf5 11.0–0–0? Niet zo’n goed idee met de loper die op b1 staat gericht. Dit kan heel onaangenaam worden. Ik kreeg al visioenen van een snel De7-e4-b1 mat. 11... Td8

12.Ld4 De beste zet, iets beter dan Pd4. Lxc5 is iets minder vanwege Txd2, Lxe7, Tc2+, Kb1, Txf2+. 12... 0–0 Lxd4 was een paar tiende beter geweest. 13.Df4? Lxd4 14.Dxf5

14... Lxc3 Terugslaan op c3 is geen optie. De dame komt dan heel vervelend binnenvallen op a3. Ook na eerst een torenruil op d8 is bxc3 nog steeds niet goed. Al had ik die variant niet erg goed bekeken. Ik zag een eeuwig schaak en vermoedde dat het meer zou opleveren. Of ik ook de juiste zetten had gevonden blijft de vraag. 15.Ld3 g6 16.De4 La5 Veld g7 lijkt logischer, maar ik vond het belangrijker om Te1 tegen te gaan. 17.a3 Tfe8 Dc5+ en de pion op f2 pakken schijnt beter te zijn, maar ik had geen zin in een actieve witte toren die naar f7 kijkt. 18.Dc4 Td6 19.Kb1 b5 Niet de beste, maar ook niet slecht. De pion nemen is niet goed, al zakt de score nog niet zo snel als ik gedacht had. 20.Dc2 a6 Ik was eigenlijk b4 van plan, maar ik zag nu pas dat Lb5 dan vrij vervelend is. 21.h4 Pe5 Ik durfde b4 niet meer aan omdat de pion op a6 dan kan vallen, waarna alsnog Lb5 kan komen. Toch is het duidelijk de beste zet. De problemen voor wit zijn groter. 22.Pxe5 Dxe5 23.b4 Lb6 24.The1? Twee torens zijn normaal al iets sterker dan een dame, maar de open koningsstelling en het feit dat dame en loper niet zo goed samenwerken, maakt van de torens echte aanvalsmonsters. 25... Dxe1 25.Txe1 Txe1+ 26.Ka2 Th1 Rybka vindt het ophalen van de h-pion wat te gemakkelijk en komt met 3 (iets) betere zetten. Te8 of Te5 om zo snel mogelijk de torens te verdubbelen, of Lxf2!, Dxf2, Ted1 en de dreiging Td2+ met damewinst, zorgt ervoor dat de loper niet weg mag en dus verloren gaat. 27.De2 Te6 28.Df3 Kg7 Mijn laatste 2 zetten waren er op gericht om wit geen enkele tegenkans te geven. 29.g3? Th2 30.Kb3 Txf2 31.Dd5 Te3 32.Kc3 Tff3 0–1

Ruut bracht zichzelf met een vroege dame uitval al snel in de problemen tegen Martin de Groot. Het aantal zetten op hun notatieformulier groeide langzamer aan dan mijn baard. Ruut bleef positioneel slechter staan en verloor materiaal toen hij wel snel moest gaan spelen.

Razvan had het wel erg gemakkelijk tegen Geert. Die probeerde niet eens om zijn tegenstander te laten denken dat hij kan schaken. De partij was al na zo’n 10 minuten beslist.

Chris kon helaas wederom niet, maar hij had wel een vervanger gestuurd. Wel duidelijk minder sterk. Ik heb er daarom maar geen officiële partij van gemaakt. Dat zou toch een klein beetje competitievervalsing zijn. Ik heb tegenstander Rob gewoon punten gegeven voor het niet hebben van een tegenstander. Aangezien het ook (voorlopig) een eenmalig optreden was van deze vervanger, heb ik hem ook niet als nieuw lid in de lijst opgenomen. Rob profiteerde goed van de mindere kennis van zijn tegenstander (Ruben) en won wat materiaal. Daarna weerde hij bekwaam een aanval met zware stukken op zijn koning af, waarna Ruben het voor gezien hield.

Wim moest tegen Evert en hield redelijk lang stand. Maar toen Wim mat in 1 over het hoofd zag (tegen zich) en Evert het wel zag, gaf Wim maar op. Hij had ook geen zetten meer.

Volgende week zijn we dus dicht vanwege Pinksteren. De week daarna alweer de laatste les van Bart om 19:15.

Peter Monté stuurde mij onderstaande e-mail op met het verzoek die naar de overige bestuursleden door te sturen en evt. in het verslag op te nemen. Hij somt wat punten op die voor verbetering vatbaar zijn en draagt zelf ook oplossingen aan. Iets om over na te denken en te behandelen in een bestuurs- en/of ledenvergadering.

Toen ik dit seizoen lid werd, kreeg ik te horen dat de interne competitie uit twee delen bestond. Als de winnaar van de eerste turnus ook de tweede won was hij clubkampioen. Was dat niet het geval, dan zou een onderling treffen met de andere winnaar uitmaken wie zich kampioen mocht noemen (in 2010-11 Bart tegen Gerard).
In de tweede turnus zat ik Gerard, winnaar van de eerste turnus, op de hielen. Als ik hem niet zou inhalen, zou hij kampioen zijn. Maandagavond jl. was het mijn laatste (kleine) kans. Ik had bedacht dat ik in geen geval tegen Bart, Ton en ... Gerard zou moeten spelen, omdat ik die drie al tweemaal had ontmoet. Overigens: waarom speelde Bart tweemaal met wit en Ton tweemaal met zwart?
Tot mijn verbazing en groeiende ergernis werd ik tegen Gerard ingedeeld. Was de tweede turnus dan al afgelopen en was ik op wonderbaarlijke wijze eerste geworden, omdat er twee spookpartijen waren gespeeld, waarvan Gerard er een had verloren en ik er een had gewonnen? Nee, er was kennelijk bepaald dat de nummers 1 en 2 van de tweede turnus elkaar moesten bestrijden. Over die dwaze ingreep kan ik kort zijn: ik zette de partij met grote tegenzin op, speelde zwak en passief en Gerard won verdiend. Er schijnt ook een tweede partij tussen de nummers 1 en 2 gepland te zijn. Na mijn nederlaag is het nog maar de vraag of ik nog tweede sta, maar dat interesseert me niet meer. Ik kom uit protest op maandag 4 juni niet opdagen. Voor mij is Gerard de overtuigende en ongeslagen kampioen van 2011-12.
Ik heb nog wat meer op mijn lever:
Waarom dat gescharrel met de klok? Laat alle partijen om 8 uur beginnen met een vaste bedenktijd van 1 uur 40. Dan is er nog wat tijd over voor nakaarten tot half twaalf. De aanwezige spelers of de competitieleider zetten om 8 uur alle klokken aan. Zo gaat het bij andere clubs. Soms wordt er de hand mee gelicht omdat er toch een uitloop tot middernacht is, maar wij moeten nu eenmaal eerder opdoeken.
Waarom is er geen cluborgaan? Of tenminste een A4-tje driemaal per jaar: aan het begin van het seizoen, voor het begin van de tweede turnus, waarmee de startdatum vaststaat (dit seizoen werd er vaag over gedaan) en aan het slot van het jaar. Ik wil overigens graag aan de inhoud van een orgaan bijdragen. Dat heb ik voor alle clubs waarvan ik ooit lid was, gedaan en dat deed ik al begin jaren '60 voor RSC in de Van Speijkstraat.
Van het oude "Belgisch Park" weet ik te weinig, maar wat is er van het roemrijke RSC over? Die club speelde een halve eeuw geleden nog wel in de hoofdklasse KNSB! Vergane glorie, zeker, maar kan RSC-Belgisch Park misschien iets meer zijn dan een buurtclubje (voor schakers in Scheveningen en omgeving), dat soms wat onbeholpen en al te bescheiden functioneert?

Peter Monté

Hans
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: