RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Simultaan

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di sep 11, 2012 7:33 pm    Onderwerp: Simultaan Reageer met quote

De simultaangever kwam zoals gebruikelijk weer te laat binnen. Het was maar goed dat het geen kloksimultaan was. De klokken hadden dan al zo’n 10 minuten gelopen. Ik had ongeveer 18 man verwacht, maar er waren er maar 15. Het plan was om Ton als 2e simultaangever op te laten draven, maar toen 4 leden de voorkeur gaven aan een normale partij i.p.v. een partij tegen een zongebruinde clubkampioen, besloot Gerard om het tegen de resterende 10 spelers op te nemen. Met sterke tegenstanders als Peter Ingenhoes, Aat, Ton, Floris en ondergetekende, was Gerard al blij als hij 6 punten zou halen. Dat leek al gauw een hopeloze missie. Na 14 zetten had hij de eerste partij al verloren.

Gerard Milort - Hans
Simultaan partij, 10-09-2012
1.f4 d5 2.Pf3 Pc6 Is al geen theorie meer. Wie opent er ook met f4? 3.e3 Pf6 4.b3 Lf5 5.Lb2 e6 6.Le2 Ld6 7.0–0 h6 Om evt. de loper naar h7 terug te kunnen trekken, maar ook om g5 voor te bereiden. Ik had vooraf al besloten om er een scherpe partij van te maken. Het hoeft niet allemaal goed te zijn, want door de geringe tijd die Gerard heeft, kan hij toch niet alles goed uitrekenen. 8.a3 Een beetje een verloren zet, zeker als het de bedoeling was om het zwarte paard van b4 te houden. Die zet was ik toch niet van plan. 8… g5?! 9.Lb5 is nu wel een aardige zet. Dreigt vervelend te worden met Pe5. 9.fxg5 hxg5 10.Pxg5?? Dit verliest gelijk verschrikkelijk.

10… Lxh2+ 11.Kf2 Lg3+? Ik had eerst naar Pe4+ Pxe4 Dh4+ g3 gekeken en dat leek mij niet goed. Maar ik had niet ver genoeg gekeken. Na Lxg3+ Pxg3 Dh2+!, gaat wit toch erg veel materiaal verliezen. Daarom besloot ik tot 11… Lg3+ om de koning niet weg te laten vluchten. Vijf seconden voordat Gerard bij mijn bord was, merkte ik dat de loper daar niet gedekt stond. Ik kon zo gauw niets anders verzinnen en gokte erop dat de loper giftig was. Nooit eerder had ik het zo bij het rechte eind. Wit moet hier Kg1 spelen en staat dan ongeveer een stuk minder

12.Kxg3? Gerard gokte erop dat de loper niet giftig is. Dit kon ik alleen maar verklaren doordat de zon(nebank) Gerard’s denkvermogen iets teveel had aangetast. Ik vond hem gelijk een stuk sympathieker. In de volgende stelling is het mat in 3.

12… Pe4+ 13.Pxe4 Dh4+ 14.Kf3 dxe4# 0–1

Gerard krabbelde wat terug met vlotte overwinningen tegen Martin van Velzen (die teveel naar buurman Floris luisterde) en Michel. Daarna kreeg hij een nieuwe dreun te verwerken. Peter Ingenhoes toverde een leuke slotstelling op het bord.

Maar de overige 6 tegenstanders kregen het nu wel moeilijk. Gerard kwam steeds sneller langs en de een na de ander kwam in moeilijkheden. Potentieel nieuw lid Stephan had al 18 jaar geen stuk meer aangeraakt (hij is pas 30) en hij miste duidelijk routine. Hij was allang blij dat hij niet als eerste verloor. Daarna verloor ook Ton zeer verrassend en Ruut gooide ook de handdoek. Floris wist nog een halfje te pakken. Razvan en Aat verloren remise uitziende eindspelen. Hierdoor bleek Gerard maar liefst 7˝ uit 10 gehaald te hebben. Een geweldig resultaat, al vond ik hem gelijk weer een stuk minder sympathiek.

Slotfase tegen Aat:

Gerard: “Ik speelde 1.g5+ Kh5 2.Tc7! Dekt alvast veld c3 tegen Dc3+ Mijn dreiging is Tff7 en mat op h7 en dat is niet te dekken. Zwart gaf op.

Volgende week vergadering met aansluitend gelegenheid tot wat vluggeren.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: