RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 15 oktober

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di okt 16, 2012 8:54 pm    Onderwerp: Verslag 15 oktober Reageer met quote

Ook deze week weer een slechte opkomst (11 man) en ook nu weer omdat er een team uit speelde.

Peter Monté stuurde zelf een analyse in van zijn partij:

Van der Toorn - Monté, Hollands: Staunton-gambiet. - Peter Monté

1.d4 f5 2.e4 Het Staunton-gambiet, voor het eerst door Howard Staunton toegepast in zijn match tegen Horwitz (1846), die hij met 15˝-8˝ won. 2... fxe4 3.Pc3 Pf6 4.Lg5 Pc6 De Mieses-variant, maar de stampartij met deze zet is Johner-Jaffe (Karlsbad 1911). Mieses nam hem in de jaren '20 in zijn repertoire op. Tegen Staunton koos Horwitz voor 4... c6; hij verloor tenslotte na 5.Lxf6 exf6 6.Pxe4 d5 7.Pg3. 5.Lc4 Johner speelde meteen 5.f3, waarop zwart 5... e5 of d5 kan antwoorden.

De loperaanval staat niet in mijn theorieboeken, die zeven andere zetten geven, waarvan 5.d5 de belangrijkste is. Aat zou me met dit "nieuwtje" lelijk verrast kunnen hebben, maar hij heeft gewoon pech want ik ken het toevallig als geen ander. Dat riekt naar arrogantie, waarvan ik me toch probeer vrij te pleiten. In de jaren '80 liet de Middelburgse speler Eelco Haak me namelijk vol trots zijn vondst zien. Hij had al twee partijen met 5.Lc4 gewonnen, waarin zijn tegenstanders 5... e6 en 5... d5 hadden geprobeerd. Ik analyseerde een betere mogelijkheid voor zwart en die oude analyse had ik een paar weken geleden - ter voorbereiding op het PK - weer onder ogen gehad. Mijn bedje was dus al gespreid. 5... g6! 6.f3 "Ik bied nog maar weer een pion aan", zei Aat hier met een uitnodigend lachje. 6... Lg7 7.fxe4 Pxe4 Een schijnoffer. 8.Pxe4 d5 9.Lb5 Zwart staat al duidelijk beter, want pion d4 ligt ook nog onder vuur. 9... dxe4 10.Lxc6 Voor de hand ligt 10.d5, maar na 10... a6 11.La4 b5 of 11.dxc6 Dxd1+ 12.Txd1 axb5 is wit allerminst uit de zorgen. 10... bxc6 11.c3 Dd5 12.Le3 o-o 13.Pe2 Lg4 14.Dd2 e5 15.dxe5 Lxe5 16.Dxd5+ cxd5 17.Pd4 Zwart heeft zijn dubbelpionnen opgelost, de dames zijn geruild en hij heeft het loperpaar, maar het beslissende c7-c5 moet worden voorbereid. 17... a5! 17... c5? 18.Pb3 c4 19.Pd4 geeft veel voordeel uit handen. 18.h3 Op 18.Pc6 volgt 18... Ld6 19.Ld4 Tfe8 met de dreigingen Ta6 en Ld7. 18... Ld7 19.o-o-o a4 Nu kan het paard niet meer naar b3. 20.Thf1 Txf1 21.Txf1 c5 22.Pc2 Tc8 23.Kb1 Lb5 24.Tf2 Ld3 25.Kc1 d4 en omdat materiaalverlies niet is te voorkomen, gaf Aat zich gewonnen.

De slotstelling.

Bart was bang voor de openingsvoorbereiding van Ton en week af van zijn gebruikelijke opstelling. Met een zeer vroeg h4 gevolgd door h5 lukte dat zondermeer, maar voor Bart zelf was het ook nieuw, neem ik aan. Dus of hij er nu veel mee opschoot. Aan de lengte van de partij veranderde niet veel. Bart bood al op zet 15 remise aan en Ton stond niet echt beter, dus hij ging akkoord.

Gerard Milort had na 6 zetten dezelfde stand op het bord getoverd als mijn tegenstander een dag eerder in het Kattenburger toernooi in Amsterdam. Die man had een elo van 1499. Dit is dus een indicatie dat Gerard’s openingskennis niet boven die van een 1500-speler uitkomt. Helaas ging Gerard wel wat beter verder. Na de opening zag ik een mogelijke afwikkeling die nog 2 zetten voorbereiding vergde.

Hier was ik Lxf3 gxf3 Pe4 van plan, met het idee jij een dame, ik een dame, of jij een paard ik een loper. Maar dat gaat niet gelijk, want na Pe4? Lxe7 Pxc3 bxc3 sta ik een stuk achter. Ik speelde dus eerst 12... Tfe8 om de loper terug te kunnen slaan na bxc3. Gerard speelde 13.Tfe1. Nog steeds is de combinatie niet mogelijk vanwege Lxe4 Dxh4 Lxa8. Dus speelde ik eerst 13... Tac8. Gerard antwoordde met 14.Lb1 en toen zag ik mijn kans schoon. 14... Lxf3 15.gxf3 Pe4 16.Dc2 Dxh4 17.Dxe4 met remise aanbod. Ik heb een minimaal voordeeltje vanwege Gerard’s dubbelpion. Als ik kans had gezien een paar centrumpionnen van Gerard op de kleur van de loper had kunnen krijgen, dan had ik nog wel door willen spelen. Nu had dat weinig zin.

Rob zag een tsunami van vrijpionnen op zich afkomen en kon die niet meer stoppen. En Geert weet hoe je met een dame mat moet geven.

Jeroen had na 11 zetten de volgende stelling tegen Ruut bereikt:

Alsof hij 4 zetten achter elkaar heeft mogen doen. De zwarte dame heeft echter een rondje gemaakt. Na een loperoffer op f2 kwam die nog even een pion ophalen op e4, en werd daarna zo opgejaagd dat ze weer een veilig heenkomen zocht op d8. Het mag een wonder heten dat dit de langste partij van de avond werd. Jeroen won wel. Het duurde waarschijnlijk wat lang omdat hij ook nog tegen Johan moest spelen. Niet dat hij nou zoveel moeite had met het spel van Johan, maar hij werd wel afgeleid door een behoorlijke hoestbui van Johan. Die zat Cola light en snickers naar binnen te werken, een vreemde combinatie, waar zijn maag niet goed tegen kon. En Jan Wuister was met het tweede in de Lier. Ruut’s vlag was al lang gevallen, maar er werd nog koortsachtig doorgeschaakt en zowaar bereikte Ruut nog een gevaarlijk uitziende stelling, waarna Jeroen maar wijselijk besloot om toch het verlopen van de tijd maar te constateren. Ruut vroeg zich af of wit zich nog kon redden. De computer zegt van niet. Die vindt zwart 10 pionnen beter staan.

Het 2e speelde uit tegen Lierse. Het leek heel spannend gezien de nipte overwinning met 3˝-4˝. Wie weet lezen we in het clubblad nog wel of het echt spannend was.

Dennis Wareman rem.
Gerard vd Zijden 1
Floris de Leeuwe rem.
Jan Wuister 1
Razvan Ioan 1
Martin van Velzen rem.
Herman Lucas 0
Evert van Dalen 0

Volgende week is er een rapidtoernooi met verschillende verplichte openingen. Hiervoor hoeft niet afgezegd te worden.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: