RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 5 november

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do nov 08, 2012 1:57 pm    Onderwerp: Verslag 5 november Reageer met quote

Eindelijk dan het verslag over afgelopen maandag. De vertraging heeft niets te maken met mijn verlies tegen Martin van Velzen, ik kan gelukkig goed tegen mijn verlies, maar ik heb het razend druk de laatste tijd en had ook dringend wat slaap in te halen. Bovendien ben ik aan het experimenteren met de mogelijkheid om partijen, of fragmenten daarvan, na te kunnen spelen via de website. Oud lid Vincent Duin was zo aardig om die mogelijkheid in de website van RSC-BP in te bouwen. Ik wil Vincent hierbij graag nomineren voor “Niet-lid van verdienste”. Voorlopig laat ik het nog bij 3 volledige partijen. Later zie ik wel of ik commentaar bij de partij kan zetten. Als u een partij van uzelf op de website wilt hebben, e-mail mij dan de notatie, het liefst in PGN-formaat. Die krijgt u als u de partij naspeelt met een niet al te oud schaakprogramma, dan de partij kopieert met “kopieer partij” en vervolgens plakt (rechtsklikken en plakken kiezen) in de e-mail.

De eerste partij die na te spelen is, is die van Peter tegen Floris. U klikt daarvoor op de volgende link (mogelijk met ingedrukte Ctrl-toets):

http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=6770

Peter deed een volkomen misplaatst stukoffer op zet 13, waar Floris danig van schrok. Maar hij nam het terecht aan en stond de hele partij beter tot gewonnen. Toch berustte hij verderop in remise door herhaling van zetten, omdat de stelling te gecompliceerd was geworden voor een normaal mens. Hierdoor werd de partij niet zo langdradig als de mangosapjes met vruchtvlees die Floris van zijn werk had meegenomen.

Gerard Milort zond nog zijn analyses toe van de partij die hij met zwart speelde tegen Peter Monté. Ook deze partij is na te spelen via de link onder zijn verslag.

1.f4 g6 2.Pf3 Lg7 3.d3 d6 4.g3 c6 5.Lg2 Db6 6.c3 Ph6 7.e4 f5 8.Pa3 Pa6 9.De2 Pc5 10.Le3?

Met Db6, Ph6 en f5 dacht ik zeker uit de theorie te zijn. Ik in elk geval wel . Van wit was Pa3 in combinatie met Le3 niet zo sterk. Beter was 9. of 10.Pc4, om na Db6 en daarna b5 het paard naar e3 te spelen; of 10.e5. Nu kan zwart kiezen uit het door mij gespeelde 10… Pxd3+ 11.Dxd3 Dxb2 of (Fritz voorkeur) eerst Dxb2 (11.Dxb2 Pxd3+ en Pxb2). Een duivelse zet, zei Peter naderhand…
10… Pxd3+ 11.Dxd3 Dxb2 12.0-0 fxe4 (anders komt alsnog e5) 13.Dxe4 Dxa3 14.Ld4 Lf5 15.De2 Lxd4+ 16.Pxd4 Dxc3 (op 16.cxd4 kwam Ld3 17.De3 Pg4 met kwal winst) 17.Pxf5 Pxf5 18.Tfe1 0-0 19.Tab1 Tab8 20.Tbc1 Dd4+ 21.Kh1 Df6 22.Tc4 e5 23.fxe5 dxe5 Ik offer een pion terug om wat stukken te ruilen, maar wit hapt niet. 24.Te4 Tbe8 25.Db2 Pd6 26.T4e2 e4 27.Da3 a6 28.Db4 Kg7 29.Td2 Td8 30.a4 De5 31.Ted1

Nu lijkt wit wat tegenspel te krijgen, maar ik had nog wat listigs gezien…
31… e3! 32.Txd6? Trapt in de val. Te2 was nodig, waarna zwart Tf2 kan spelen. 32… Txd6 33.Dxd6 op 33.Txd6 komt Da1+ en mat op de onderste rij. 33… Dxd6 34.Txd6 e2 Hier gaf Peter het op, want op 35.Te6 komt het fraaie Tf1+! 36.Lxf1 exf1D mat!
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=6767

In mijn partij tegen de nog ongeslagen Martin van Velzen, kwam ik steeds wat beter te staan. Ik werd hierbij wel geholpen doordat Martin een pion weggaf. Met mijn 32e zet dacht ik dat ik de genadeklap uitdeelde, maar ik had mis gerekend. Het hele voordeel was in een klap weg en wit kan alleen nog maar verdedigen. Dat deed ik ook niet helemaal goed en Martin maakte het feilloos af.

http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=6768

Broer Ton deed het met zwart tegen Razvan niet veel beter. Hij verbruikte veel tijd, maar desondanks kwam Razvan tegen het einde beter te staan. In wederzijdse tijdnood wist Razvan de ongelijke strijd in zijn voordeel te beslissen.

Bart offerde net als Peter al vroeg een loper, maar dit offer zou wel eens goed geweest kunnen zijn. Aat durfde er in ieder geval niet op in te gaan. Met een pion minder vervolgde hij de partij, maar ging al snel in de koningsaanval ten onder.

Martin de Groot en Jeroen waren te vriendelijk voor elkaar, waardoor de balans nimmer uit het evenwicht raakte.

Ruut moest op verzoek van Rob met aangepast tempo spelen. Hierdoor had hij nog eens een half uur minder tijd. Ruut kwam dan ook al snel in tijdnood en vluchtte maar naar remise in een zeer goede stand.

Evert overzag dat zijn loper midden op het bord ingesloten dreigde te raken, waardoor zijn solide ogende stelling al snel gereduceerd werd tot een verzameling uiteengeslagen stukken en hij had dus ook een stuk minder. Het duurde nog wel even voordat Jan Wuister de winst binnenhad. Hij wou waarschijnlijk niet al te vroeg naar huis. Het is ook zo gezellig op onze club.

Floris deelde nog mee dat zijn vader a.s. zaterdagmiddag wat kunstwerken tentoonstelt in Pulchri. Sommige daarvan hebben wat met schaken te maken.

Volgende week hoop ik weer gewoon op de dinsdag dit verslag af te hebben, maar ik kan niets beloven.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Bart Verbaan

BerichtGeplaatst: do nov 08, 2012 6:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het loperoffer van mij was ook niet goed. Zowel Aat als ik zagen een ontzettend goede zet van zwart over het hoofd die bijna direct winnend was (de ellende is dat je denkt dat je goed speelt en als je de partij invoert in de computer blijkt dat onwijs tegen te vallen).
Ik durf de partij ook niet te laten zien hier. Nou ja ok, het begin dan:

1.d4 d5 2.Pc3 c6 3.e4 dxe4 4.Pxe4 Pf6 5.Pxf6+ exf6 6.c3 Ld6 7.Ld3 0-0 8.Pe2 Te8 9.Dc2 g6 10.Le3 Pd7 11.0-0-0 f5 12.h4 h5 wit staat hier heel licht beter, maar ik besloot tot het offeren van de loper op f5, dus 13.Lxf5 en hier durfde Aat niet te slaan. Echter na 13... gxf5 14.Dxf5 volgt vrij ontnuchterend 14... Pe5! en wit verkeerd in moeilijkheden en staat materiaal achter.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: