RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 19 november

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2012 2:34 pm    Onderwerp: Verslag 19 november Reageer met quote

Het eerste speelde thuis tegen Scheve Toren. Vorig seizoen speelden we ook al tegen hun en toen viel me op dat we tijdens de wedstrijd maximaal ongeveer 2½ uur meer bedenktijd hadden. Desondanks verloren we met 5½-2½. Ook ditmaal hadden we weer ruim 2 uur meer bedenktijd.

In de vorige ronde was Dennis Ramondt als eerste klaar. Zijn tegenstander kwam niet opdagen. Ditmaal moest Dennis wel nadenken, maar wederom was hij als eerste klaar. Dennis leek het onderspit te gaan delven toen de tegenstanders met Tc7 de zwarte stelling binnendrong. Dennis stond echter nooit echt slecht en al snel deed wit niet de beste zet. Nog een slechte zet later stond Dennis een vol stuk voor en dat was voldoende. 1-0
Aangezien Dennis dit seizoen niet in de interne mee kon draaien, heb ik hem ook niet in de ranglijst staan. Daardoor is zijn partij ook niet te koppelen aan zijn naam. Ik heb hem daarom maar geplaatst bij iemand die toch niet op de club komt. Daardoor kloppen naam en uitslag boven het diagram niet. Dennis speelde dus met zwart.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=6818

Peter Ingenhoes speelde een echte koffiehuisschaakpartij met wederzijds veel fouten. Peter kwam een kwaliteit achter en moest hopen dat zijn koningsaanval door zou zetten. Maar zijn tegenstander besloot hem een handje te helpen. Waarschijnlijk onder tijdsdruk ziet die blijkbaar niet dat de witte loper op g5 ook nog veld c1 onder controle heeft. Peter staat op +5 en doet een zet die vrijwel alles weer verspeelt. Niet lang daarna wint hij echter op tijd. 2-0
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=6821

Bart kreeg een agressieve aanval over zich heen, maar hij verdedigde zich goed. Even later bood hij remise aan, maar gezien de stand werd dat niet aangenomen. Op zet 17 ging Bart de fout in, maar het werd gelukkig niet afgestraft. In het eindspel had Bart het beste van het spel en bovendien ging zijn tegenstander vreselijk de fout in. De tijdnood speelde hem parten. Er werd nog erg lang doorgespeeld, maar de uitslag stond wel vast. 3-0
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=6811

Ton kwam in het middenspel al heel slecht te staan en dat trok hij niet meer recht. In verloren stand liet hij zich ook nog eens mat zetten. 3-1
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=6813

Peter Monté stuurde zelf een analyse.
Monté-Van Gent
1.f4 d6 2.e4 Pf6 3.d3 g6 4.Pf3 Lg7 5.g3 c5 6.Lg2 Pc6 7.o-o o-o 8.Pc3 Er is een belangrijke uitgangsstelling van de Gesloten Siciliaan ontstaan.

Zwart kiest het beste antwoord: actie op de damevleugel. 8… Tb8 9.h3 Het alternatief is 9.Ph4, waarop zwart met 9… b5? 10.e5 een stuk verliest. In de 17e matchpartij om het wereldkampioenschap tegen Petrosjan (1966) dekte Spassky dan ook eerst Pc6 met 9… Ld7. 9… b5 10.g4 e6 Gebruikelijker is 10… b4 11.Pe2 en het paard gaat op g3 de velden f5 en h5 bestrijken. 11.De1 11.Pe2 is misschien beter. 11… Pb4 12.Df2 Dc7 13.a3? Ik wilde per se Pe2-g3 kunnen spelen, maar 13.Le3 verdiende de voorkeur: Pb4 staat pion b5 alleen maar in de weg. 13… Pc6 14.Pe2 b4 15.Pg3 bxa3 16.Txa3 Pd7 Hier mompelde mijn tegenstander iets wat op een remiseaanbod leek. We beginnen pas, dacht ik: er is nog maar één pion geruild. 17.c3 Db6 18.g5? Hiermee dalen de aanvalskansen op de koningsvleugel; 18.Td1 kwam in aanmerking. Zwart had nu f7-f5 moeten spelen. 18… La6 19.Td1 Lb7 Hij begon al krap in z'n tijd te zitten. 20.f5 exf5 21.exf5 gxf5 22.Pxf5 Pce5 23.Pxg7 Lxf3 23… Pxf3+ komt op hetzelfde neer. 24.Lxf3 Pxf3+ 25.Dxf3 Kxg7

Nu zijn er drie lichte stukken en een paar pionnen verdwenen. Wit wil h7 onder vuur nemen en f7-f6 eruit halen. 26.Df5! Tb7 Op 26… Pe5 had ik het met 27.d4 moeten proberen. 27.Te1 Verhindert f7-f6 opnieuw. 27… Pe5 28.Te4! f6 Pion d3 is taboe: 28… Pxd3 29.Th4 c4+ 30.Kf1 Th8 31.Df6+ Kg8 32.Te4 Tb8 33.Te7 Tf8 34.Taxa7 Db3 35.Le3 en wint. 29.Th4 f6 30.gxf6+ Txf6 31.Lh6+ Beter dan de pionwinst 31.Txh7+ Kxh7 32.Dxf6 en zwart heeft tegenspel. 31… Kf7 32.Dd5+ Te6 33.Te4 Te7 34.Ta1 Pe5

35.Tf1+? 35.Tf4+ is dodelijk: 1) 35… Kg6 36.De4+ Kh5 37.Th4 mat; 2) 35… Ke8 36.Da8+ en wint. 35… Kg6? Na 35… Ke8! heb ik nog geen sluitende winstgang kunnen ontdekken. (RED: Je zou toch verwachten dat wit vele mogelijkheden heeft met de koning zo onbeschermd. Toch heeft wit slechts één goede zet, Lf8, een mat in 9. Andere zetten geven niet meer dan een halve pion voordeel). 36.Th4 Dc6 37.Dxc6 Pxc6 38.Lf8 Tb7 39.Th6+ (RED: Tg4+ is een mat in twee, maar waarom zou je verder zoeken als je een winnende zet hebt gevonden) en zwart gaf het op.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=6810

Ook Gerard Milort kwam met zijn eigen analyse.

Ik kwam met wit wat minder uit de opening en mijn tegenstander miste een kans op voordeel, maar na een zet of twintig stond het weer gelijk. Daarna kreeg ik langzaam de overhand. Zwart verdedigde niet goed en kwam in een slechter eindspel.

G. Milort – J. Kleyn

Hier kon ik met meteen 33.Ke5 de partij naar mij toe trekken. De dreiging 34.d6+ gevolgd door Tf7 en d7 en Ke6 is beslissend (+4,7). Ik wilde gelet op de stand echter geen risico nemen en speelde eerst Tf3.
33.Tf3 g5 34.Ke5 (nog steeds winnend) h4 35.d6+ Kd7 36. Tf7+ Kc6 37.Tc7+ Kb5 38.gxh4 gxh4 39.Txa7? Geheel onnodig en tempoverlies. 39.d7 Td1 40.Ke6 h3 en 41.Tc2! wint. Ik had me verteld en rekende met 41.Ke7 h2 en zwart wint. 39… Tg5+

Nog niets aan de hand, maar dan moet ik wel 40.Kf6 Tg8 41. Th7 spelen. Vermoeid en in tijdnood speelde ik 40.Kf4? Tg8 41.Th7 Kc6 42.e5 Kd5 43.d7? (Hier had ook 43.Te7 nog gewonnen. Als we allebei een dame halen heb ik Da8+ met damevangst omdat de zwarte koning op d5 staat. Niet gezien helaas…). 43… Tf8+ 44.Ke3 h3 45.Txh3? Ook hier had nog Te7 gekund… 45… Kxe5 46.Th6 en remise gegeven. Omdat Peter Monté voor het vierde punt zorgde vond ik remise wel genoeg voor twee matchpunten. 4½-1½ Bart, wanneer geef je weer eindspel training?
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=6809

Zo, de punten waren binnen, dus kon ik meer relaxed spelen. Ik had al de hele partij onder druk gestaan. Niet zo vreemd, want mijn tegenstander had 2079 elo. Toch wist ik hem tot in het eindspel van me af te houden. Op zet 27 ging ik dan toch de mist in. Ik koos er voor om de druk op te heffen door een pion op te offeren. Ik dacht dat wit dan een slechte loper zou overhouden en ik een sterk paard. Maar de loper was helemaal niet slecht en mijn paard kon na een verkeerde zet ook ineens niets meer uitrichten. Gelukkig was de stelling al compleet verloren toen ik ook nog eens het paard weg blunderde. 4½-2½
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=6812

Razvan had een lange moeizame partij waarin hij toch wel wat beter kwam te staan. In het eindspel wist hij zich echter niet goed raad met de oprukkende centrumpionnen en toen stond zijn tegenstander ineens gewonnen. Die deed nog een vreemd loperoffer, maar hij bleef gewonnen staan. In tijdnood had Razvan nog een remisestand, maar hij vond de juiste zet niet en verloor. 4½-3½
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=6822

Van de interne partijen heb ik niet veel meegekregen. Wel zag ik bij een eerste rondgang dat Martin van Velzen al snel een pion had gewonnen, meer ontwikkeld was en ook nog aan zet. Dat laatste bleek echter toch niet het geval. Hij was de klok vergeten in te drukken. Ik vond Jan Wuister ook al zo geconcentreerd nadenken. Maar de voorsprong werd niet meer uit handen gegeven. Het wordt steeds meer een indrukwekkend seizoen voor Martin. Hij staat nu toch al een aantal weken op plek 2. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.

Evert hield Ruut knap op remise en van de overige partijen weet ik echt niets zinnigs over te zeggen. Volgende week beter.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Bart Verbaan

BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2012 5:30 pm    Onderwerp: Mijn partij...... Reageer met quote

Voor degenen die mijn partij willen naspelen de volgende opmerkingen.
De variant staat ten onrechte bekend als een zeer slechte voor zwart. De 11e zet (Dc8) zorgt voor iets beter spel voor zwart en is gewoon theorie. Daarna doe ik eerst iets niet helemaal goed en vervolgens gewoon fout. De zet 17....Phf6 had afgestraft dienen te worden met 18.Dxd7+ en wit wint een stuk. Ik haalde een aantal varianten door elkaar, zwart kan gewoon slaan op c2 en staat aanzienlijk beter (laat wit eerst maar eens compensatie krijgen voor die pion(nen)).
Daarna raakt wit op de meest slechte manier een pion kwijt en geeft vervolgens met Tb7+? een kwaliteit. Dat moet je dan nog even uitschuiven, maar dat was in die stelling natuurlijk geen probleem meer.
Kortom, weer niet echt tevreden over een partij, 17...Phf6 was gewoon te slecht om tevreden te kunnen zijn.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: