RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 26 november

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo nov 28, 2012 1:43 pm    Onderwerp: Verslag 26 november Reageer met quote

Het 2e speelde thuis en dat is vaak lastig indelen. Vaak moet ik dan kiezen tussen een paring die qua kleurverhouding niet goed uitkomt, of ik moet een groep 1 speler tegen een groep 3 speler indelen. Maar het viel allemaal wel mee ditmaal. Ik moest alleen voor de 2e maal dit seizoen tegen mijn broer Ton. Ton had eigenlijk geen zin in een “sterke” tegenstander, omdat hij ook nog wedstrijdleider moest zijn. Maar met zwart durfde hij het wel tegen mijn 1.c4 op te nemen. Hij had wat voorbereid. Helaas was hij vergeten wat dat ook al weer was. Ton won een pion die ik niet verdedigd had, omdat hij daarmee zijn ontwikkeling dwarsboomde. Tot zet 13 ging het redelijk gelijk op. Toen deed ik een volkomen logische zet (Ton had het al zien aankomen) die meteen uit was. Ik ontnam het laatste vluchtveld voor mijn dame. Een beetje onverwachts, want ik kon nog 9 zetten doen met de dame. Op een veld kon de dame alleen door de zwarte dame geslagen worden. Maar het paard dat terug moest slaan zou dan iets anders ongedekt moeten laten. Een beetje stellingspech dus. Twee zetten later gaf ik op.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=6825

Als Peter Ingenhoes en Peter Monté (hierna resp. wit en zwart genoemd) tegen elkaar spelen, dan moet het wel een fraaie partij worden. Wit speelde heel opportunistisch maar was iets te gulzig met zijn pionnen. Zwart durfde ze echter vaak niet aan te nemen. Als u de partij naspeelt, dan ziet u af en toe wat commentaar in groen achter de zetten. Daar hoort het meer thuis dan in dit verslag.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=6824

Evert beukte er aardig op los, maar de verdediging van Jeroen was van graniet en dan ben je snel uitgebeukt. Jeroen won steeds meer materiaal en zodoende ook de partij.

De partij tussen Ruut en Aat ging gelijk op, al had Ruut daar natuurlijk wel een beetje meer tijd voor nodig. Zo’n 3 kwartier meer, geloof ik. Toen Ruut in het eindspel zowaar 2 pionnen wist te winnen, vond Aat het toch maar tijd om Ruut er op te wijzen dat zijn vlag al enige tijd geleden gevallen was.

Het snelle spel van Geert komt Rob wel goed uit. Vreemd genoeg zijn vrijwel alle zetten van Geert goed of goed genoeg. Daar komt nog bij dat je vaak in het snelle tempo wordt meegezogen en dan ben je tegen hem helemaal kansloos.

En dan was er nog een oninteressante partij, waar je vooraf al van kon vermoeden dat die niet veel langer dan een half uur zou gaan duren. Bart en Gerard Milort maakten er een potje van en hadden zich een rapid tempo opgelegd. Het was duidelijker een remise dan het gebouw waar Ruut zijn werkvoertuig parkeert. De partij is niet na te spelen, want er werd niet eens genoteerd. Het was trouwens ook niet interessant genoeg.

Het tweede kreeg het ongeveer even sterke Rijswijk op bezoek. Was Razvan vorige week als invaller in het eerste nog het langst bezig, nu was hij als eerste klaar. Er zat blijkbaar niet veel leven meer in de stelling op het moment dat er tot remise werd besloten. ½-½

Jan Wuister kwam onder druk te staan en kon met moeite afwikkelen naar een toreneindspel. Maar de schade die hij onderweg had geleden (pionverlies en dubbel randpion) was te groot om het binnen de remisemarge te houden. ½-1½

Martin de Groot leek kansen te hebben om de boel weer recht te trekken, maar dit toreneindspel werd wel remise. 1-2

Martin van Velzen had een interessante partij. Zijn tegenstander hapte verlekkerd toe met zijn dame op a2, waardoor dit belangrijke stuk node gemist werd in de verdediging. Martin komt gewonnen te staan, maar overzag een mat in 17. Zo zie je maar. Hij mag dan wel 2e staan, maar zo goed is hij ook weer niet. Een paar zetten later weet zwart tegenkansen te creëren op de g-lijn en dan zit er niets anders op dan remise. 1½-2½
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=6829

Gerard trok met enig fortuin de boel weer gelijk. Hij dacht dat het gelijk stond, maar had in tijdnood niet door dat hij inmiddels een pion gewonnen had. Als zijn tegenstander remise had aangeboden, had hij het wellicht aangenomen. 2½-2½

Floris leek te denken dat zijn tegenstander kort gerokeerd had. Zijn stukken concentreerden zich op een aanval op de g-lijn, maar de witte koning was al met de lange noorderzon vertrokken. Floris offerde maar eens een stuk voor 3 pionnen, maar dan moet je wel snel resultaat zien. Dat bleef achterwege en langzaam werd Floris in de verdediging gedrukt. Een fout versnelde het resultaat dat er aan stond te komen. 2½-3½

Dennis Wareman was er helemaal klaar voor. Voor het eerst in 10 jaar was hij op tijd. Sterker nog, hij was als eerste op de club. Alsof hij in een keer alle verloren tijd wilde inhalen. Hij ging overdonderend van start en won een pion. In plaats van langzaam in te storten, besloot zijn tegenstander ineens goed te gaan schaken. Dennis maakte niet echt meer vorderingen. In het eindspel leek Dennis toch te gaan winnen. Hij had een vrijpion op de 7e rij en een paard van zwart stond ingesloten. In tijdnood kwam het paard vrij en ging de vrijpion verloren. Zo verloor Dennis zelfs nog. 2½-4½

Han had een klein voordeel opgebouwd, maar had daarvoor weer zeer veel tijd nodig gehad. Met minder dan 5 minuten op de klok en een bord vol met stukken, vond hij niets beter dan het wat heen en weer zetten van zijn stukken. De tegenstander vond het wel best zo en zag vergenoegd de witte tijd verder naar nul kruipen. Een fout van zwart stelde Han in staat een pion te winnen en binnen te dringen. Er waren nog maar 50 seconden over. Zwart dacht vele minuten lang na en kwam tot de juiste conclusie dat de dame geruild moest worden voor toren en paard. Nog eens 8 seconden gingen voorbij voordat de dame geslagen werd. Met nog 3 seconden op de klok mocht Han zich gelukkig prijzen dat zwart de koning heen en weer zette om uit het schaak te komen. Zodoende werd het toch nog remise. 3-5

Ditmaal niet al te veel partijen om na te spelen. Mocht u een interessante partij hebben gespeeld, schroom dan niet om mij een foto van de notatie te laten nemen, of stuur zelf een PGN (Portable Game Notation) op.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: