RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 10 december

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo dec 12, 2012 3:48 pm    Onderwerp: Verslag 10 december Reageer met quote

Vorige week werd me van 2 kanten verteld dat het naspelen van onze partijen op de site weliswaar een welkome uitbreiding is, maar de vijand kijkt natuurlijk ook mee. Vandaar dat ik in overleg met Vincent heb besloten dat er een wachtwoord ingebouwd moet worden. Tenzij je de partij vanuit je e-mail aanklikt. Maar klik je op de link in het verslag, dan wordt er gevraagd om het wachtwoord. Vul dan in: vinternet en druk op enter.

Voor diegene die het nog niet meegekregen hadden; ik ben afgelopen donderdag geopereerd aan mijn blindedarm. De dag erna mocht ik weer naar huis. Er waren geen complicaties. Afgelopen zondag was er de derde ronde van een toernooi in Amsterdam waaraan ik mee doe. Voor vrijdag 18:00 had ik daarvoor moeten afzeggen voor een bye. Maar ik kon weer lopen en zitten en ik had een paar dagen om te herstellen, dus ik zag het wel zitten. Een huisgenoot kon me brengen en ophalen. Ik speelde een matige partij, voelde me ook erg duf. Dit komt waarschijnlijk door de medicamenten die ik moet slikken. Ik heb er 3, die ik om de 6, 8 en 24 uur moet slikken. Ik had ze netjes op die volgorde gelegd, maar ergens moet er iets misgegaan zijn. Een paar dagen later bleek ik die van 8 en 24 met elkaar te hebben verwisseld. Nadat ik met de computer mijn partij had geanalyseerd, kwam ik tot de conclusie dat ik maar beter niet naar de club kon komen. Speel maar na. Ik had zwart en mijn tegenstander heeft een elo van 1595.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=6870

Ik heb 2 partijen toegezonden gekregen met commentaar. De eerste van Gerard Milort heeft zeer veel tijd gekost om naspeelbaar te krijgen. Door mijn dufheid overzag ik kleine foutjes in de PGN en uiteindelijk heeft Vincent er nog 2 fouten uitgehaald. Zo’n PGN luistert erg nauw. Mijn advies: speel de partij na in een schaakprogramma met PGN mogelijkheid. Kies kopieer partij in het menu. Ga naar Word en kies plakken en dan ziet u de PGN staan. Het font moet evt. wel wat worden aangepast. Commentaar kan tussen de zetten worden ingevoerd, maar die moeten altijd tussen accolades { } staan. De PGN-speler accepteert overigens alleen Engelse notatie, maar dat is snel genoeg aangepast. Boven de notatie kunt u nog wat informatie kwijt, zoals de namen, uitslag, speeltempo etc. Hiervoor geldt elke nieuwe informatie op een volgende regel en tussen rechte haken [ ]. De PGN van Gerard ziet er dan uiteindelijk als volgt uit:

[White “Razvan Ioan”]
[Black “Gerard Milort”]

1. b3 f5 2. c4 Nf6 3. Nf3 d6 4. Bb2 e5 5. d3 a5 6. g3 Na6 7. Bg2 Be7 8. 0–0 0–0 9. e3 Qe8 10. Nc3 c6 11. Re1 Qh5 12. Nh4 Qh6 13. Bc1 Ng4 {Beter was 13...e4 14.dxe4 (14.d4 g5) 14...fxe4 15.Pxe4 Pxe4 16.Lxe4 Pc5 17.Lg2 Df6.} 14. h3 Bxh4 {Interessant, maar mogelijk slechts goed genoeg voor remise was 14... Pxf2 15.Kxf2 Lxh4 16.gxh4 Dxh4+ 17.Kg1 f4 18.exf4 exf4 19.Ld2 (19.La3 Pb4) 19...Lxh3 20.Df3 Lxg2 21.Kxg2 Dg5+ (21...Tf6 22.Th1) 22.Kh2 Dh4+ 23.Kg2 =} 15. hxg4 Bg5 {15...Lf6 16.gxf5 e4 (Het door mij geplande 16...Lxf5 faalt op 17.e4) 17.d4 Lxf5 18.Pxe4} 16. gxf5 Bxf5 17. e4 Be6 18. Bxg5 Qxg5 19. d4? {Beter was 19.Dc1 Df6 20.Dd2 Pc5, al houdt zwart voordeel} 19 ... Qf6! 20. dxe5 Qxf2+ 21. Kh2 dxe5 22. Re2 {Of 22.Tf1 Dd4 23.Txf8+ Txf8 24.Dxd4 exd4 25.Pe2 c5 (25...d3)} 22 ... Qc5 {22... Df6} 23. Na4 Qe7 24. Qd2 Qc7?! {Het liefst wilde ik actief op aanval spelen met Td8 (de beste zet) of Tf6, maar de varianten waren moeilijk uit te rekenen en de stellingen lastig te beoordelen. Zie: 24...Tad8 25.Dxa5 Dg5 26.De1 Pb4 27.Pc5 Lg4 -2,5; 24...Tf6 25.Tf1 Td8 26.Dxa5 Txf1 27.Lxf1 Df6 28.De1 -1,1; of 24...b5 25.cxb5 cxb5 26.Pb6 Tad8 27.Pd5 -0,7 (27.Dxa5? Dg5 28.Tae1 (28.Dxa6 Dh5+ 29.Kg1 Dxe2) 28...Td3 -2,3)} 25. Qe3 {25.c5 Tad8 26.De3} 25 ... Rf6 26. Rf1 Rxf1 27. Bxf1 b5?! {Beter was Tf8} 28. Nc5 {28.cxb5 cxb5 29.Pc3 b4 30.Pd5 -0,5} 28 ... Nxc5 29. Qxc5 bxc4 30.bxc4 Rf8 31. Bg2 Qf7 32. Rd2? {32.Dxe5 Lxc4 33.Td2 Lxa2 (33...a4) 34.Dxa5 -1,0} 32 ... Qh5+ {-1,8} 33. Kg1 Qg5 34. Qd6 {Hier dacht ik dat 34.Td6 beter was, maar na Dxg3 35.Txe6 Tb8 wint zwart ook} 34 ... Bxc4 35. Rc2 Bb5 36. Qe6+ Kh8 37. a3 Qxg3 38. Qe7 Qe3+ {Overzie mat in 1: 38...Tf1#} 39. Kh2 Qf4+ 40. Kh1 Bd3 41. Rxc6 Bxe4 42. Qxf8+ Qxf8 43. Bxe4 Qf1+ 44. Kh2 Qf4+ 45. Kg1 Qg4+ 46. Kf2 g5 0–1

Gerard: Deze ronde mocht ik voor het eerst een serieuze partij spelen tegen ons nieuwe internationale lid en ‘rising star’ Razvan. Uiteraard hebben we al wel eerder gevluggerd en geanalyseerd, maar een echte pot was een primeur. Het viel niet mee, of eigenlijk wel, het werd een goede partij en we waren als laatste klaar. Waar ik gehoopt had op een Konings Indische Bayonet aanval, juist ja, die van de thema avond, verraste Razvan mij met 1.b3. Nou heb ik dat zelf ook wel eens gespeeld, en ik maakte er met het antwoord 1… f5 een Peter Monté achtige opstelling van. Toevallig zat Peter naast me en ook hij speelde met zwart f5. Even later deden we allebei De8 en Dh5. Ik hoopte op voordeel en aanval, maar dat werd door wit vakkundig in de kiem gesmoord. Peter M. was veel sneller klaar…
Mogelijk was ik wat afgeleid door mijn simultaan partij tegen Johan. Ook al een primeur voor mij. Een beetje onwennig won ik per ongeluk een stuk tegen Johan, en even later zei Johan voor met welke zet ik ondekbaar mat kon dreigen. Geheel verbluft deed ik dat ook nog, foei! Maar Johan leert snel en nam gewelddadig revanche op Jan Wuister, door hem mat te zetten! Ja, als notabele dokter weet Jan natuurlijk wel hoe het hoort…
Intussen had ik toch een licht voordeeltje tegen Razvan, die zich daarna iets te snel wilde bevrijden. Met een dubbele aanval op d4 en f2 won ik een pion en leek de winst mogelijk. Maar Raz verdedigde zich goed en mijn gewenste aanval kwam niet echt van de grond. Sterker nog, ik moest verdedigen en door zijn centrale dame had hij flinke compensatie gekregen. Zou het toch remise worden, het leek er wel op. Ik probeerde nog wat dreigingen te creëren en het hem lastig te maken. Uiteindelijk bezweek wit onder de druk en maakte een misrekening, die hem nog een pion kostte. Met 34.Td6 ipv Dd6 had ik me waarschijnlijk met een half punt tevreden moeten stellen (Niet volgens Fritz, zie partij). Maar nu sloeg zwart toch door, waarna wit zijn dame voor een toren en loper moest offeren, en was de winst vlak voor sluitingstijd binnen.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=6862

Hans: Ik kreeg ook nog een mailtje van Razvan. Gerard had hem ook de analyse toegestuurd en Razvan vond dat ik aan het verslag moest toevoegen dat Gerard veel te lief was voor hem in zijn commentaar. Razvan: Ik had inderdaad wel beter tactisch kunnen verdedigen in bepaalde gevallen, maar het hoofdprobleem was dat ik geen samenhangend plan had. Ik liet zwart het centrum innemen (ik had d4 moeten spelen voordat zwart een kans had om e5 te spelen ondersteund door d6) en vanaf dat moment dicteerde zwart het spel. Ik had problemen om mijn stukken te coördineren en een remise was het meest waar ik op mocht hopen, tenzij zwart de partij zou weggeven. En het mat in 1 dat we beide misten was vrij ridicuul.

Ton: De partij van Johan werd waargenomen door Milort. In eerste instantie had hij er niet veel zin in, en ook Bart wilde er niet aan. Omdat ik zelfs tegen Peter Ingenhoes speelde had ik ook niet zoveel zin. Gelukkig kwam Milort op zijn besluit terug. Hans: Ik snap het probleem niet zo. Door Johan op deze manier in te zetten hebben we nooit echt een oneven aantal deelnemers. Johan vindt het niet erg denk ik. Als je vindt dat het teveel afleidt van je reguliere partij, laat dan je tegenstander zetten bij Johan als je aan het denken ben.

Ton: Door de ontstentenis van Hans Is dit maar een karig verslag. Ik kan weinig van de andere partijen zeggen omdat die van mij al mijn aandacht op eiste. Een beetje koffiehuisschaak was het wel, oordeel zelf. http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=6864

Het was een zwarte dag verder. Op de remise van de Groot en Wuister na werden alle andere partijen door zwart gewonnen. Opmerkelijk was verder dat Ruut niet eens in tijdnood kwam.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Als u nog contributie verschuldigd bent, dan is nu een mooi moment om het te doen. Na 1 januari wordt het immers een tientje meer. Weet u niet zeker of u al betaald heeft? Het staat in de mail. Als u nog moet betalen, dan staat er onder de persoonlijke gegevens het volgende stukje:

Uw contributie status is als volgt :

Totaal te betalen 100.00
Totaal ontvangen 0.00
Saldo 100.00
Indien u denkt dat dit niet klopt neem dan contact op met de penningmeester
Maak anders zo spoedig mogelijk het bedrag over
Op gironummer 404348 t.n.v. Penningmeester RSC Belgisch Park

Tot volgende week, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: